Hyrule Warriors

Jag har aldrig varit någon som blivit upphetsad över Tecmo Koeis Dynasty Warrior-serie. Anledningen till detta är att jag, även om jag har ett intresse för asiatisk kultur i allmänhet, aldrig blivit ordentligt fängslad av den kinesiska och japanska dynastin. Även om tidigare crossovers har inträffat så har inte dessa lyckats bättre med att fånga mitt instresse. Jag var aldrig heller varit ett stort fan av Gundam-serien och att One Piece-stajlade spelet Warriors inte var bra är närmre fakta än min egna åsikt.

Detta är anledningen till att jag faktiskt var glad när Hyrule Warriors först var tillkännagivet. Äntligen skulle någonting som jag kunde relatera till bäddas in i ett Tecmo-spel och däri skulle finnas karaktärer som skulle fungera i actiongenren samt en handling som har potential att addera till Zelda-franchisens redan fantastiska uppställning.

Legend of Zelda - Hyrule

Nu har jag suttit med Hyrule Warriors en hel del och förstår mer om vad det handlar om.
Med hjälp av diverse Zelda-karaktärer hämtade från olika spel i serien måste du ta dig ann horder av fiender utspridda över världen. I denna värld har du din egen bas, precis som fienderna, och emellan e finns det utposter och ”Fortresses” (fästningar) att erövra. Varje utpost och borg genererar soldater åt den sida som kontrollerar dem och det är upp till dig att använda taktik och skicklighet för att tippa kriget i din egna fördel. Inom varje spelbar karta ur Hyrule Warriors finns små uppdrag för dig att utföra, inte bara för att fortskrida igenom spelets handling, utan också för att uppfylla mindre mål på vägen till att erövra kartan. I grund och botten – att besegra dina fienders bas leder till en direkt seger, men samma sak gäller för dig om du förlorar din huvudbas.

Hyrulewarriors_2

Varje slagfält är också alltid kantad av en bosstrid som i klassisk Zelda-manér oftast kretsar kringföremål eller förmågor som har varit centrala på aktuella kartan. Vi hittar en hel del objekt som vi har bekantat oss med sedan tidigre, till exempel bomber, en pilbåge, en bumerang och mycket mer. Dessa fyller alla diverse funktioner, både under stride och i strategiska manövrar, så som att göra din väg genom varje karta enklare och mer anpassningsbar. Du hittar även kistor med föremål och varje nivå har en s.k ”Skulltula” som endast dyker upp under en viss mängd tid och som ger dig en belöning om du lyckas med att hitta den. Som tidigare nämnt så är dina bravader inte begränsade till vår grönklädde hjälte Link, eftersom spelet har ett stort persongalleri av individer kända från tidigare spel. ”Lana” är namnet på den enda nya karaktär som jag har träffat på under min inledande tid med spelet, men hon känns mycket trovärdig inom Zelda-universumet och existerar utan att förstöra vad berättelsen handlar om.

hyrulewarriors_3

Mellan varje slagfält ges du möjligheten att uppgradera dina karaktärer och dess utrustning. Förutom det grundläggande level-systemet kan du även under dessa respiter spendera dina rupees på att höja dina karaktärers nivåer, där maxtaket utgörs av den level som den starkaste individen i din armé ligger på. Under stridandet samlar du på dig en hel del material som de mer speciella fienderna lämnar efter sig och dessa kan användas för att tillverka diverse emblem. Emblemen fungerar ungerfär som ditt klassiska ability-träd, där du genom att låsa upp en nod låser upp förbindelserna till andra, ännu starkare förmågor. Det finns tre olika förgreningar att fördjupa sig i; Attack, Defense och Support. Ett exempel är att Attack-linjen kan ge din karaktär mer avancerade kombos, Defense hjälper din karaktär att värja sig mot diverse element medan Support, bland annat, kan påskynda processen inom att erövra en borg eller fästning. De vapen du besitter kan kombineras för att föra över specifika förmågor från ett vapen till ett annat och utöver det finns det även sätt att framställa föremål för att hjälpa dig i de svårare stunderna.

hyrulewarriors_4

Jag vill inte avslöja någonting om handlingnen i Hyrule Warriors, men den verkar helt klart tillräckligt solid, men samtidigt tillräckligt enkel, för att suga tag i en spelare. Den passar Zelda-universumet, helt enkelt. Förutom Story-läget får du tillgång till spellägen kallade ”Adventure Mode” och ”Free Mode”. Det sistnmämnda låter dig spelat igenom vilket scenario du vill med vilken karaktär som du vill av de du har skaffat dig tillgång till. ”Adventure Mode” är intressant av helt andra anledningar. Detta läge är byggt i samma retro-glans som originalspelet ur Zelda-serien och är ett spel där du avancerar igenom banorna och utför olika mål och uppdrag, så som att besegra ett visst antal fiender på begränsad tid. Samtidigt finns det sidospår för att distrahera och samtidigt påöka de poäng och de skatter du erhålls ifrån varje bana. Genom Adventure-läget ska du även kunna låsa upp bonuskaraktrer, men det hela är även ett sätt att fortsätta utveckla de karaktärer som du krigar med i Story-läget.

hyrulewarriors_1

Jag måste säga att jag är positivt överraskad över hur rolig och välgjord denna cross-over är. Hyrule Warriors har kopplat greppet om mig totalt och jag ser fram emot att få sitta med den färdiga releasen. Hur som helst så ser det onekligen ut som att Nintendo och Tecmo Koei har samarbetat i perfekt symbios, något som resulterar i att Wii U:n får ännu en titel i den stadigt växande delen av sitt bibliotek märkt med ”Måste köpas”.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord