Horizon Zero Dawn Recension

Profilbild på IvanSpoljaric

Utvecklarna visar att de inte behöver kompromisser för att kunna leverera en snygg och detaljrik öppen värld.

När vi först fick höra om Horizon Zero Dawn väcktes många frågetecken och det med all rätt. Gigantiska robotar som påminner om dinosaurier som vi ska bekämpa med pil och båge? När man skriver och läser om det låter det inte alls lika coolt på pappret som det i själva verket faktiskt är i spelet. Guerrilla Games är tillbaka och som alla redan förstår handlar det inte om ett nytt Killzone, utan istället en helt ny systemexklusiv franchise till Playstation.

I Horizon Zero Dawn får vi följa med en karaktär vid namn Aloy, som växer upp i en värld där hela jorden har gått under och robotar inte enbart tagit över utan gör även allt de kan för att utrota de människor som återstår. Aloy har vuxit upp med Rost, en man som lovat göra allt i sin makt för att ta hand om Aloy och ge henne en så säker framtid han kan. Men Aloy är inte som alla andra och framförallt, vet inte vem som är hennes mamma. Eftersom ingen vet vart hon egentligen kommer ifrån har alla från stammen, Nora Tribe, vänt henne och Rost ryggen och kallar dem för outcaster. Vi får följa Aloy från att hon är en liten bebis som är nyfiken på vad naturen hon växer upp i har att erbjuda, men det har tyvärr konsekvenser. Eftersom hon är en outcaster är det tyvärr ingen annan som vill vara i hennes närhet, förutom Rost. Det här gör att Aloy blir väldigt intresserad av sitt förflutna och vart hon kommer ifrån.

Något som utvecklarna lyckats riktigt bra med är att de lyckats få in en tutorial i samband med själva presentationen av karaktärerna i spelet, vilket gör att tempot inte stannar upp. Både story och presentation fortsätter utan avbrott i ett jämnt tempo. Horizon Zero Dawn erbjuder som många vet vid det här laget en öppen värld, som utöver en huvudstory även bjuder på en uppsjö av sidouppdrag. Varje sidouppdrag har en egen mini-historia som gör det mer motiverat att spela igenom dessa och dessutom får man ju reda på vad som egentligen hänt med vår planet. Uppdragen är tillräckligt varierande för att fortsätta vara intressanta och består bland annat av att man ska rädda personer, leka detektiv eller döda en boss m.m.

Visuellt sett ser spelet helt fantastiskt ut, trots att det är en öppen värld. Utvecklarna visar att de inte behöver kompromisser för att kunna leverera en snygg och detaljrik öppen värld. Spelet är väldigt detaljerat rent grafiskt sett, även fast det är såpass stort som det är. De har dessutom lyckats fasa bort laddningstiderna, så om du dör behöver du inte oroa dig för långa väntetider innan du kan hoppa in i spelet igen. Samma gäller mellansekvenserna som nästintill sömlöst kommer in på ett naturligt sätt, utan några större laddningstider alls.

Något som är negativt är dialogerna mellan de olika karaktärerna som emellanåt känns väldigt tunna. Trots antalet av intressanta karaktärer i spelet blir aldrig dialogerna särskilt bra, bortsett från med Rost i början av spelet. Men det är inte enbart dialogerna som känns svaga utan även ansiktsanimationerna, som blir stela och har noll känsla. Detta glöms dock snabbt bort då de olika miljöerna man får besöka är så otroligt detaljerade och trovärdiga. Ytterligare en liten detalj vi la märke till är hur mycket ljudet skiljer sig beroende på vilken utrustning man har på sig. Den öppna världen vi har till vårt förfogande är riktigt varierande, betydligt större än vi hade förväntat oss faktiskt. Det är allt från snöklädda berg till färgglada och varma skogar med kvittrande fåglar.

Horizon Zero Dawn är i första hand ett action-rpg, vilket betyder att vi har en hel del loot att plocka upp, utrustning att byta ut och uppgradera, samt ett levelsystem. Det är dock gjort på ett sätt som känns väldigt lätt och inte alls lika tidskrävande som vissa andra spel inom samma genre. Utöver din utrustning kan du även modifiera dina vapen som gör dem mer effektiva och igen, det märks att utvecklarna lagt mycket tid på att göra allt så överskådligt och så lätt som möjligt. Antagligen för att inte förstöra tempot i spelet, utan allt bara flyter på. Eftersom det är en öppen värld så blir det väldigt mycket resande fram och tillbaka över kartan och även ifall det finns fast-travel, så kommer det till ett pris då man behöver tillverka ett fast-travel-kit.

Jag trodde aldrig det skulle vara så roligt att jaga robotdinosaurier, men det är inte enbart själva actionelementen som lockar i sig, utan själva uppbyggnaden av storyn och att man vill ha reda på två viktiga frågor. Vart kommer alla dessa robotar ifrån och kommer Aloy lära sig mer om sitt ursprung. Vi kan bara konstatera att Guerrilla Games gjorde helt klart rätt val som lade killzone åt sidan för att ge plats åt Horizon Zero Dawn, vilket gör att det blir en bra start på året för alla ägare av en Playstation 4. Vilket samtidigt också är lite tråkigt, då alla förtjänar att uppleva detta välgjorda spel.

• Otroligt vackra miljöer
  • Hybriden mellan robotar och dinosaurier
  • Intressant story
  • Striderna

• Ansiktsanimationerna
  • Stundvis stel dialog
  • Endast till PS4
8.3

Profilbild på IvanSpoljaric
Ivan är redaktör och ansvarig för nyheterna på PowerGamer.se. Spelintresset har funnits sedan amiga-tiden men tog fart på riktigt när första NES kom till hans ägo början på 90-talet och efter det har det bara fortsatt. Några av favoriterna är Uncharted-serien, Metal Gear Solid och självklart, Mario & gänget.