Hitman: Season One Recension

Jag har aldrig tidigare upplevt ett Hitman som erbjuder denna typ av valfrihet och för mig är det en nyckelfaktor som gör att jag kommer tillbaka för mer.

För 16 år sedan fick spelvärlden för första gången bekanta sig med den iskalla Agent 47, lönnmördaren som gör alla smutsjobb som ICA beordrar honom att utföra. Han har kommit en lång väg sedan sin start och i årets installation får vi följa med honom på en resa jorden runt, ett mål i taget.

Vi börjar med elefanten i rummet; spelet är episodbaserat. I samma anda som Telltale Games lanseras det senaste Hitman ett uppdrag i taget och det har nu pågått sedan den 11:e mars, men den 31:a oktober släpptes säsongens sjätte och sista kapitel. När detta system utannonserades blev det väldigt stora diskussioner om det var nödvändigt, eller var Square Enix bara ute efter att tjäna mer pengar? Med facit i hand vill jag påstå att det var en rejäl chansning men den som inte satsar något kan inte vinna och vilken vinst det blev för SE och utvecklarna IO Interactive. Det har varit en fröjd att se fram emot varje ny episod för dessa är oerhört genomtänkta och nivåerna är sju gånger större än de största banorna i Hitman: Absolution. Du får själv välja din väg och hur du ska anta varje lönnmord, det finns alltså ingen utstakad kurs som du måste följa utan det enda som hindrar dig är din kreativitet. Alla sex uppdrag har en utvecklingskurva och när du lyckas genomföra ett graderas du efter din prestation och olika kriterier; spenderad tid, oskyldiga mord, avslöjad identitet och mycket annat. När du klättrar upp i poäng belönas du med bland annat nya föremål och startpunkter.

hitmanseasonone-img02Du kan sedan upprepa ett jobb och välja helt andra grundförutsättningar och fortsätta att upptäcka nya metoder till hur du kan gå till väga för att utplåna dina mål. Denna typ av variation och belöningssystem levererar ett högt omspelningsvärde och inte många andra titlar lyckas med den biten lika bra som årets Hitman. Spelmekaniken är simpel och efter att du upplevt introduktionen har du lärt dig grunderna, därefter får du själv testa dig fram och pröva vilka kombinationer som fungerar för att nå den där eftertraktade femte ”stjärnan” i slutbetyget. Du börjar hela äventyret på en ICA-anläggning tjugo år innan den huvudsakliga handlingen och här får du en kort presentation av hur Agent 47 kom i kontakt med sin nuvarande arbetsgivare. Du får göra en rad olika tester för att bli redo för skarpt läge och när du kommer tillbaka till nutid har det gått sju år sedan händelserna i Absolution. Handlingen kan verka förvirrande till en början och det blir inte lättare av att du måste vänta på en episod i taget, men om du väntat tills alla episoder släppts kommer det underlätta. Jag tänker inte gå in på detaljer men kom ihåg att detta endast är första säsongen, det finns alltså utrymme för lösa trådar som inte riktigt förklaras innan sista episoden avslutats.

hitmanseasonone-img01Om det inte redan var nog med att de sex primära destinationerna har ett enormt högt omspelningsvärde får du dessutom extramaterial som aldrig tar slut. Till att börja med återkommer Contracts-läget som låter spelare själva få välja hur ett mord ska utföras och därefter publiceras utmaningen online för andra som vill testa sina färdigheter. Utvecklarna är också måna om nytt innehåll och därför uppdaterar de också Elusive Targets och Escalation contracts; det första är lönnmord som endast går att genomföra en gång och misslyckas du finns ingen andra chans. Du har också ett begränsat tidsspann för att utföra detta och därefter får du vänta tills nästa beställning, vanligtvis är två-tre veckor mellan varje Elusive Targets. Escalation contracts är verkligen för spelare som vill ha en utmaning och ribban höjs för varje steg du tar. Du börjar enkelt på en plats där du ska eliminera ditt mål, men efter det är avklarat ska du upprepa processen men då ställs ytterligare krav på hur du ska gå till väga och det kanske rentav dyker upp fler mål i samma område. Alla dessa spellägen i kombination med första säsongens måltavlor gör att du kan räkna med en upplevelse som teoretiskt aldrig tar slut, det låter absolut som ett argument för sitt fullpris.

hitmanseasonone-img06Jag har tappat räkningen på exakt hur många metoder jag nyttjat för att klara mina uppdrag, och då har jag inte inkluderat alla smarta Contracts som andra spelare producerat under årets lopp. I ett uppdrag maskerade jag mig till en yogainstruktör och knuffade min ”elev” utför en klippkant, men andra gången valde jag att stänga in hen i en överhettad bastu. Jag tror att nästa gång ska jag försöka hugga personen i fråga med en kniv, fast då måste jag bli av med livvakten först. Ni märker att det finns många lösningar till ett problem och det är upp till var och en att komma på sin egen stil, eller bara göra allt som går att hitta på. Jag har aldrig tidigare upplevt ett Hitman som erbjuder denna typ av valfrihet och för mig är det en nyckelfaktor som gör att jag kommer tillbaka för mer. Bra jobbat IO Interactive och jag ser fram emot säsong två.

• Omspelningsvärde
  • Valfrihet
  • Extramaterial