Hideo Kojima, en resa med ett geni

Vad är det som definierar en person, är det hur mycket pengar man har? Handlar det kanske om hur många personer som dyker upp på ens begravning och visar sin respekt? Eller handlar det om ens handlingar och val i livet? Följ med denna skribent på en resa för att ta reda på vad det är som definierar en av världens största spelskapare, Hideo Kojima.

Den 1 april förra året blev Hideo Kojima utsedd till vice-direktör för Konami Digital Entertainment. Han är en av världens mest respekterade och omtalade spelskapare, men vägen till där han sitter idag har varit lång och splittrad. I hans mest framgångsrika spelserie Metal Gear Solid har vi hört, sett och känt den berättelse som han har försökt att förmedla till alla världens spelare. Många har hört orden, men hur många som spelat som Solid Snake har verkligen förstått? Det finns en djupare tankegång i hjärnan på Hideo Kojima än vad många kan förstå, inte ens jag själv förstår allt. Spelkritikern Ben Croshaw (Zero Punctuation) berättade en gång att om den person som snacka mest skit ska styra landet, då skulle Hideo Kojima vara president över universum. Jag kan förstå vad han menar med den kommentaren då det är lätt att avfärda mycket av de frågor som väcks i Metal Gear Solid som skitsnack, men som jag var inne på tidigare finns det något mer där. Det gäller bara att man letar lite djupare.

En person som spenderar mycket tid för sig själv får också väldigt mycket tid att tänka på allt mellan himmel och jord. En del hävdar att det inte är hälsosamt att grubbla för mycket på olika saker och det må vara sant. Men Hideo hade inte mycket val som barn, han fick nämligen lära sig i tidig ålder att klara sig själv hemma. När han kom hem från skolan var han oftast ensam, han var ett ”nyckelbarn” helt enkelt. Detta påverkar honom tydligen än idag för när han kommer till ett hotellrum är det första han gör att starta rummets tv för att inte behöva känna sig ensam. Han hade även en livlig fantasi som barn för att han skickade in noveller till tidningar men han fick aldrig en enda publicerad. Han skrev noveller som var ungefär 400 sidor när tidningarna enbart ville ha 100, man kan påstå att han var överambitiös redan som ung. Han brukade ofta se på film tillsammans med sina föräldrar och film är definitivt något som han själv var väldigt intresserad av att skapa på egen hand. Han hade en vän som ägde en kamera och tillsammans brukade de göra kortare småfilmer. Men när han växte upp och hade börjat studera ekonomi på universitetet insåg han att det skulle vara mer tillfredställande att skapa spel. Detta beslut kan ha varit ett av de viktigaste som han tagit i sitt liv, för vem vet om vi hade fått spela som Solid Snake idag om saker varit annorlunda.

Han blev väldigt ofta ifrågasatt på Konami under hans första år där för att han saknade de tekniska kunskaperna gällande programmering. Han blev givetvis väldigt frustrerad över detta och övervägde att sluta men bestämde sig för att hänga kvar. Detta lönade sig och han fick sitt första arbete som assisterande direktör på spelet Penguin Adventure till Konamis konsol MSX. Ett litet spel som handlar om pingvingen Penta och hans jakt efter det gyllene äpplet som han behöver för att bota pingvinprinsessan Penguette. Spelet blev för övrigt väl mottaget som ett av det bästa action-adventure spel som existerat till den konsolen. Men efter detta spel skapades det en enorm möjlighet för Hideo Kojima, han blev nämligen tillfrågad att ta över ett projekt vid namn Metal Gear. Jag tror nog att alla som läser denna artikel vet vad han svarade på den frågan. Det ska nu också påpekas att genom Hideos spel har man vid många tillfällen kunnat se tydliga influenser från filmer. I Metal Gear Solid 2 är Snakes kodnamn Plissken, detta är taget från Flykten från New York där huvudkaraktären heter Snake Plissken. Ett annat roligt exempel är karaktären Hal ”Otacon” Emmerich vars namn kommer från superdatorn HAL i filmen 2001: A Space Odyssey. Men inspirationen till hela konceptet Metal Gear, att man ska smyga och inte bli upptäckt. Det fick han från filmerna Den stora flykten och Kanonerna på Navarone blandat med några delar från James Bond. Men ett spel som går ut på att undvika strid istället för att spöa upp varenda fiende, det var väldigt ovanligt år 1987 men det gick tydligen hem.

Hans nästa stora spel skulle bli en ännu större hommage till fler filmer, nämligen Blade Runner och The Terminator. Spelet jag pratar om heter Snatcher, det handlar om en detektiv som försöker att stoppa en ras cyborger som dödar människor för att sedan kopiera sitt offer och ta dennes plats i samhället. Spelet var väldigt före sin tid på många fronter, bland annat tog spelet berättandet av storyn till en helt ny nivå. Den grafiska designen i alla filmsekvenser var av högsta kvalité och det var ett mycket mer ”vuxet” spel. Men några år efter det släppte Hideo ytterligare ett spel som var i samma liga. Tyvärr släpptes det aldrig officiellt utanför Japan men spelet Policenauts har lyckats att bli känt i västvärlden ändå. På skaparens födelsedags 2009 släpptes det en inofficiell översättning på internet som finns att ladda ner för den som har lite svårt för japanskan. I detta spel tar du än en gång rollen som detektiv, men istället för att du ska tackla cyborger ska du istället försöka lösa ett mord och ett plötsligt försvinnande. Den mördade är detektivens exfru och den sakande är hennes nya man, finns det ett samband där kanske? I det här spelet hittar du också kopior av Riggs och Murtaugh från den kända filmserien Dödligt Vapen. Fast i Policenauts heter dem istället Jonathan och Ed. Hideo Kojima hade mer än väl bevisat att han kunde berätta en historia som fängslade människor. Nästa steg skulle bli att ta detta till en djupare nivå och han skulle göra det med en gammal räv.

Året är 1998 och snart är det ett nytt millenium, framtiden väntar och Hideo Kojima har en plats i den. Det året släpptes nämligen Metal Gear Solid till PlayStation och om man inte hade hört talats om människan Hideo Kojima tidigare då kan jag säga att ingen inom spelvärlden kunde glömma honom när det året var slut. Han blev en internationell kändis inom spelvärlden på riktigt tack vare MGS. Spelet lovordades av kritiker världen över och alla som spelat Metal Gear Solid hade fått en upplevelse som inte liknade något annat sen tidigare. Det första MGS är också Hideo Kojimas personliga favorit. Han säger att väldigt mycket av honom själv som skapare finns i det spelet och därför är det spelet väldigt personligt för honom. Ganska nyligen släpptes det en Metal Gear Solid HD Collection till PlayStation 3 och många undrar varför inte det första spelet i serien var inkluderat där. Han har sagt att som en producent vill han väldigt gärna möta alla fans önskemål men som skapare av spelet känner han att om det ska göras en ny version av spelet ska det göras helt från grunden. Metal Gear Solid visade stora tekniska framsteg när det släpptes och innehöll flera väldigt unika spelmoment. Två av mina personliga favoriter är när du under en konversation blir tillsagd att kolla på baksidan av spelets fodral för att få en kod. Denna kod slår du sedan in i spelet för att kunna kontakta en person, ett väldigt kreativt drag anser jag. Men det största genidraget är när du under din strid mot Psycho Mantis måste byta kontrollport för att kunna träffa honom, vem kom på det första gången när ni spelade spelet?

Med en gigantisk succé som Metal Gear Solid var det bara en tidsfråga innan vi skulle få se en uppföljare. Men innan dess gjorde Hideo en liten avstickare och skapade en helt ny spelserie, nämligen Zone of the Enders. Om Solid Snake skulle smyga och vara diskret var Zone of the Enders den totala motsatsen. Det var robotaction i högt tempo och med hjälp av roboten Jehuty skulle man plöja ner horder av fiender. Spelet hade en väldigt animeinfluerad stil och första spelet blev måttligt mottaget av kritiker. Uppföljaren lyckades dock mycket bättre med förbättrat stridssystem, snyggare grafisk design och en bättre story. Hideo och hans team hade lärt sig av sina brister och åtgärdat de för att leverera en ännu bättre upplevelse. För den som inte har spelat dessa två spel kan jag gladeligen berätta att det var inte enbart Metal Gear Solid som får en HD Collection, det får även Zone of the Enders och den kommer att släppas nu under 2012. Samlingen kommer att innehålla båda titlarna som släpptes till PlayStation 2. Första spelet lyckades nå relativt höga försäljningssummor men det berodde dock på en annan faktor än spelet i fråga. I originalförpackningen av Zone of the Enders medföljde det nämligen en spelbar demo av det kommande Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Jag personligen har faktiskt hört om människor som inte ens har spelat ZoE utan de köpte enbart spelet just för den demons skull. Jag klandrar dem inte heller för att senare samma år släpptes nämligen den riktiga upplevelsen och då var MGS2 en av det mest eftertraktade uppföljarna någonsin. Resultatet levde upp till förväntningarna och än en gång blev det stor succé för Metal Gear Solid och Hideo Kojima.

Tvåtusentalets första decennium fortsatte att präglas av Metal Gear Solid. Det har kommit ett flertal portabla titlar och ytterligare en titel till PlayStation 2, Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Det spelet kommer dessutom att släppas snart till Nintendo 3DS i en omgjord version med stöd för 3D. Men det var med Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots som Hideo Kojima verkligen fick inleda den nya generationen av PlayStation. Ett ganska starkt bevis på detta var försäljningen av konsolen PlayStation 3. I början av sin tid såldes det knappt 10,000 enheter i Japan per vecka. Men under samma vecka som MGS4 släpptes i Japan såldes det över 70,000 enheter, japanerna hade tydligen väntat på denna stora titel som skulle bli Hideo Kojimas avslutande epos i sagan om Solid Snake. Det spelet skulle knyta ihop alla lösa trådar och låta Solid Snake dö, jag skojar inte. Hideo Kojima ville att hans största skapelse någonsin skulle dö och då skulle cirkeln vara sluten. Men hela hans team ville att han skulle leva vidare och Hideo gav sig slutligen, Solid Snake skulle få leva för att se ljuset en annan dag. När Hideo ser tillbaka på sitt val är han kluven, som en producent vill han fortsätta göra Metal Gear när det finns människor som vill spela spelen. Men som en spelskapare vill han istället gå vidare till nya projekt och testa nya typer av spel. Han gillar sin spelserie väldigt mycket, men han känner inte att det finns tid för att kunna göra Metal Gear och andra projekt samtidigt.

I nuläget jobbar han istället på en helt ny spelmotor som kallas för Fox Engine, hans egna ord är att när denna motor släpps kommer det att vara världens mest kraftfulla motor. Med tanke på vad Unreal lyckas leverera ska det bli intressant att se om det finns någon konkurrens i vad Hideo säger. Men det är inte det enda som han arbetar med i nuläget, han håller också på med ett spel. Project Ogre är det enda namnet som vi känner till och vad det ska bli för typ av spel, det vet bara Hideo själv. Project Ogre kommer att ta väldigt lång tid att utveckla dock och Hideo kommer att försöka arbeta med andra projekt under tiden. Detta år kan vi se fram mot Metal Gear Rising: Revengeance som numera utvecklas av Platinum Games, samma studio som gett oss Bayonetta och Vanquish. Ursprungtiteln för spelet var Metal Gear Solid: Rising och det skulle utspela sig mellan tvåan och fyran i serien men nu är det istället en spinoff och ska inte räknas till MGS-serien. Då spelet är ett fartfyllt actionpackat hack-slash i 60 fps känns det som att spelet är i trygga händer med Platinum Games. Men hur ser framtiden ut för Metal Gear Solid 5 då? Hideo Kojima säger att det förmodligen kommer att komma någon gång. När, var och hur är det ingen som vet men Hideo själv tror inte han kommer att ha stor del i utvecklingen av spelet utan kanske bara kommer göra en bana för spelet. Samma sak berättade Hideo dock om MGS4 och det spelet kunde han inte låta bli. Den säkra gissningen inför framtiden är att om det kommer ett nytt MGS lär det vara mannen själv som kommer stå bakom projektet.

Jag tänkte låta Hideo Kojimas egna filosofi om hur man bygger upp en berättelse och interagerar med den få avsluta denna resa.
“Storytelling is very difficult. But adding the flavour helps to relay the storytelling, meaning in a cut scene, with a set camera and effects, you can make the users feel sorrow, or make them happy or laugh. This is an easy approach, which we have been doing. That is one point, the second point is that if I make multiple storylines and allow the users to select which story, this might really sacrifice the deep emotion the user might feel; when there’s a concrete storyline, and you kind of go along that rail, you feel the destiny of the story, which at the end, makes you feel more moved. But when you make it interactive – if you want multiple stories where you go one way or another – will that make the player more moved when he or she finishes the game? These two points are really the key which I am thinking about, and if this works, I think I could probably introduce a more interactive storytelling method.”

Då kommer vi åter igen till frågan, vad är det som definierar Hideo Kojima? Jag tror att det svaret kommer vara olika från person till person beroende på hur man har uppfattat hans spel och budskap. För min egen del skulle jag vilja påstå att det som definierar honom är hans frågeställningar, hur han lyckas mitt i ett storskaligt action-äventyr att väcka frågor om livet och vår existens. Det definierar honom och givetvis det faktum att han enligt denna skribent är en av världens största genier inom spel, för det är det enda ord jag finner som känns rättvist för denna man.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord