Hands On! – PSP Vita

Ännu en måndag, och ännu en sådan som gästas av ett trevligt evenemang som värmer en aning i den anstormande höstkylan. Tillsammans med ett par andra personer fick jag chansen att klämma, känna och provspela PSP Vita, som var på en exklusiv blixtvisit i det lilla landet Sverige.

PowerGamer vill speciellt tacka Christine Platon, Juan-Pablo Roa, Erik Juhlin och Stefan Janse för sitt tillmötesgående!

Det var på Sony Center i Stockholm som ett exemplar av Sonys nya handhållna konsol befann sig. Vi blev presenterade för en konsol som ännu befinner sig i ett tidigt stadium, men som om endast ett par månader planerar att ta den handhållna spelvärlden till helt outforskade nivåer. Christine Platon, marknadsansvarig hos Nordisk Film, Sonys svenska distributör, kunde berätta för oss hur vi Vita skulle förändra hur vi ser på en bärbar spelkonsol idag.

”PSP Vita är en handhållen konsol byggd för riktig gaming, men dess responsiva touch-skärm gör den samtidigt mer lättillgänglig för de som inte är lika insatta. Vita handlar om den kompletta upplevelsen – de båda touch-skärmarna, kamerorna, gyro-känslighet och de dubbla joystickarna som hittills aldrig har skådats på en handhållen konsol. Kontrollerna med två joystickar tar oss närmare den kontroll som vi har vant oss vid hos PlayStation 3. Samtidigt kommer PSP Vita att erbjuda spel från många stora spelserier som har etablerat sig på PS3:an och och vi vet att tredjepartsutvecklare kommer med fantastiskt
innehåll skapat för PS VITA. Det är vår önskan att tredjeparts-utvecklare vill
utveckla exklusiva titlar för Vita.”

PSP Vita kommer att erbjudas i två olika versioner – bägge tillgängliga redan vid release. Den ena versionen uppkopplas enbart via Wifi, medan den andra har stöd för 3G. Exakt vad konsolerna kommer att kosta i Sverige vid sin release är ännu osäkert, men prisskillnaden de två versionerna emellan kommer att ligga på ungefär 500 kr. 3G-versionen kommer även att kunna användas via ett abonnemang hos en svensk operatör, men huruvida detta abonnemang kommer att vara låst till en specifik part eller ej är ännu oklart.

Frågan kring hur Vita kommer att hantera ett hårddiskminne har varit väldigt omdiskuterad. Till skillnad från sina föregångare så kommer den nya konsolen att hantera fysiska spel, som alla baserar sig på sitt interna flashminne. Hur stor kapacitet den hårddisk som medföljer konsolen kommer att ha går ännu inte att säga, då det är någonting som det fortfarande pratas lågmält om. En annan spännande funktion som PSP Vita kommer att erbjuda går under namnet CrossPlay, där spelaren kommer ha möjlighet att överföra ett pågående PS3-spel från tv-skärmen och utan avbrott återuppta spelandet på den bärbara spelmaskinen.

PSP Vita inväntar redan många stora titlar, såsom Uncharted, Resistance, Little Big Planet och Wipeout. Av dessa så hade jag och de andra närvarande privilegiet att få hårdtesta de två förstnämnda, två spel som på allvar visar upp vad Vita handlar om. De båda joystickarna såg till att vi utsattes för den kontrollmässigt tightaste spelupplevelsen som vi någonsin sett hos en bärbar spelmaskin, och alla möjligheter presenterade av touch-skärmarna och gyro-känsligheten kändes, trots konsolens tidiga skede, förfinat och fullt av potential. Allra bäst gjorde sig Uncharted, där vi tilläts kasta granater genom att föra fingret över skärmen eller sikta med snipergeväret genom att vinkla hela konsolen. Olika utforskningsmoment möjliggjorda genom maskinens båda kameror innesluter även hela den spelupplevelsen som kommer att bli PSP Vita:s essens. We’ve ‘aint seen nothing yet.

PSP Vita kommer att släppas i Japan lagom till julhandeln och når därefter oss i Europa under det kommande årets första kvartal. Vi kommer att hålla er uppdaterade medan vi inväntar nästa generations handhållna spelvärld.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord