Hands On: Final Fantasy XIII-2

Det har knappt passerat ett och ett halvt år sedan den trettonde installationen ur Final Fantasy-serien blev till ett av 2010 års stora blockbusters. Spelet som tog Final Fantasy-seriens massiva berättande och djup in i en ny era av spelande fick mottaga hyllande från många håll, och nu är scenen satt för att en av fjolårets största spelresor skall ta sitt nästa steg. Jag har spelat början av den stortitel som kommer att inleda det kommande spelåret, och samtidigt suttit mig ner tillsammans med en av Japans största spelproducenter.

Det var för ett par veckor sedan som jag, ivrig och full av förväntan, fick sätta mig ned med en ännu ofärdig version av den titel som är en direkt uppföljare till Final Fantasy XIII. Som en ihärdig och outtröttlig slav till J-RPG:n i allmänhet, och inte minst Final Fantasy-serien, tedde det sig naturligt att min puls befann sig på ohälsosamma nivåer medan spelet fortfarande befann sig på en laddningsskärm. Innan jag vet ordet av så har spelet dragit igång och jag placeras i form av hjältinnan Lightning på en punkt till synes inte långt efter där jag lämnade henne när ridån gick ner förra året. Innan jag ens hinner svälja klumpen som residerar i min halsgrop så sätter spelet iväg med en hissnade introsekvens, där spelande och filmsekvenser integreras sömlöst. Genom cinematiska quick time-events så tillåts jag att ta del och påverka den överdådiga cutscene:en som rullar framför mig, och bara ett par minuter senare så har spelet redan levererat mer actionpackat innehåll än vad en mindre speltitel innehåller. Ingen Final Fantasy-titel har någonsin inletts såhär.

När dammet har lagt sig och spelets logga och titel kristalliseras på skärmen är jag redan matt. Matt, men bottenlöst förväntansfull över vad som komma skall. Handlingen i Final Fantasy XIII-2 fokuserar på hur Serrah, syster till hjältinnan från det tidigare spelet, gör sitt bästa för att vänja sig vid sin vardag utan sin nu försvunna syster. När den mystiske Noel, en yngling som påstår sig vara från 700 år i framtiden, säger sig ha rest tillbaka i tiden efter att ha träffat Lightning, får Serrah åter upp hoppet om att återförenas med sin syster. Serrah och Noel sätter av tillsammans på en resa genom tiden för att hitta Lightning, men snart inser de att ofantligt mycket mer än så står på spel.

Producent Yoshinori Kitaste berättar att man i Final Fantasy XIII-2 att man har tagit åt sig av den kritik som originaltiteln fick. Den största kritikpunkten var spelets första halva, som för sin genre var otroligt linjär. Spelare ville inte behöva vänta otaliga timmar in i spelet för att kunna ge sig ut och utforska på egen hand, någonting som man har sett till att adressera i uppföljaren. Redan från start känns spelet relativt öppet, då jag har egna val om vilka platser jag vill resa till och i vilken tidsålder, även om mina möjligheter på olika platser delvis är begränsande. Men scenen för en storslagen och öppen värld är redan satt, en frihet som utan tvekan kommer att fortsätta att vidgas förbi de sex timmar som jag han ta mig in i spelets huvudhandling.

Final Fantasy XIII-2 tar med sig mycket nytt till serien, och presenterar även innehåll som är helt nytt för J-RPG-genren som helhet. Det är tydligt att man har observerat och inspirerats av den senaste tidens stora västerländska RPG-titlar, och lånar effektivt från dessa. Varje dialog innehåller nu val av responser à la Mass Effect, och förutom huvudstoryn så finns det rikligt med side quests som både blir till spännande nytt innehåll och erbjuder belöningar för de spelare som anstränger sig. Den nya frihet som man vill implementera i spelandet leder även fram till att Final Fantasy XIII-2 kommer att besitta ett flertal olika slut, baserat på spelarens stora val.

Utöver sex timmars speltid av den ännu ofärdiga titeln så fick jag det stora privilegiet att sätta mig ner tillsammans med Yoshinori Kitase, en man som har haft ledande roller inom titlar som Final Fantasy VI, VII, VIII och X, Chrono Trigger, och självfallet nu även Final Fantasy XIII och dess uppföljare. Våran tid tillsammans var mycket knapp, men genom dennes tolk som översatte mellan engelska och japanska så hann jag få ett par insiktsfulla svar ur den erfarne spelutvecklaren.

1. Dammet från Final Fantasy XIII hade knappt tid att lägga sig innan vi fick höra om de första detaljerna kring en direkt uppföljare. Var detta planerat redan från start? Varför ännu en direkt uppföljare, och till just del tretton?

Svar: Vi hade faktiskt inte från början tänkt oss att Final Fantasy XIII skulle få sig en fortsättning i en uppföljare, utan det var mer någonting som vi insåg att vi ville göra och dessutom hade kapaciteten till. Vi kände att universumet i Final Fantasy XIII hade så mycket mer att ge och att dess historia inte var avslutad, samt att det fanns en massa saker som vi i en uppföljare kunde göra bättre. Eftersom vi hade allt material som vi behövde i originaltiteln så kunde vi genom att bygga vidare på det få ut en förbättrad och uppföljande titel på ganska kort tid.

2. Hur står del av teamet från Final Fantasy XIII har nu arbetat på uppföljaren?

Svar: Hela teamet i sig är inte detsamma, men någonting som vi var väldigt bestämda med att se till var att alla nyckelfigurerna på ledande roller var samma personer som tidigare. Personerna som arbetar under dessa ledare har kastats om, men eftersom vi visste precis vad vi ville göra så kunde vi leda in varje grupp på precis rätt spår.

3. Kommer det vara möjligt att i Final Fantasy XIII-2 hitta ledtrådar om till exempel Final Fantasy Versus XIII, med tanke på att spelen utspelar sig i samma universum?

Svar: Mycket av atmosfären i dessa spel kommer att vara liknande, då de båda är vidareutvecklingar av den futuristiska sättningen som sågs i Final Fantasy VII. Det kommer helt klart att finnas ledtrådar och liknelser här och där, men i slutändan är det fortfarande väldigt olika spel från olika tider i universumet, och de har båda sina distinkta sättningar och känslor.

4. Final Fantasy XIII-2 kastar om serien på flera sätt än ett. Är detta en prolog till hur framtiden för Final Fantasy-serien ser ut?

Svar: Det är väldigt svårt för mig att säga hur Final Fantasy kommer att fortsätta att utvecklas, men det kommer att ske på ett sätt där man fortsätter att försöka hålla sig nära till grundidén om spelen. Just nu är vi väldigt nöjda med vad vi ser i Final Fantasy XIII-2, och helt klart kommer vi att vilja bygga vidare på det och introducera nytt innehåll till serien, så att man kommer att fortsätta se saker som dialogskiftningar och quick time-events i serien i framtiden är inte omöjligt.

Så snart var min flyktiga tid med den japanske spelproducenten slut. Final Fantasy XIII-2 når oss redan i Februari nästa år, och lovar att inleda spelåret på det mest makalösa av sätt. Titeln utlovar att revolutionera sin serie och leda den in i den nuvarande generationens spelande, och jag är inte rädd över att lova att Final Fantasy XIII-2 kommer att bli allt som sin företrädare var, och mycket mer därtill.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord