Halo Wars 2 Recension

Profilbild på Daniel Green

Halo Wars 2 bygger vidare på ett stabilt koncept och tar serien vidare med några enstaka nyheter och ett fåtal förbättringar.

Halo Wars 2 är det andra spelet i en serie, men är nödvändigtvis inte en regelrätt uppföljare. Spelet är en form av en hybrid mellan ett RTS-spel och ett FPS-spel sett ur ett annat perspektiv, vilket låter helt uppåt väggarna men är den känslan spelet gav mig vid fler än ett tillfälle. Det är ett strategispel gjort att fungera på konsol precis som det första spelet var och tekniskt fungerar det bra, riktigt bra. Spelet lyfter in alla viktiga bitar från Halo’s FPS-serie på ett tillfredsställande sätt, det konverterar uppdrag från FPS-spelen till ett format som fungerar i ett strategispel. Med det sagt, ska man inte jämföra det här med t.ex. Total War eller liknande spel då det trots allt är en otroligt nedbantad version av ett strategispel. Spelet tilltalar Halo-fans mer än vad det tilltalar strategi-fans.

Historiskt sett utspelar sig Halo Wars 2 årtionden efter det första Halo Wars och efter Halo 5. Den primära fienden i spelet kallas för ’The Banished’ och avsaknaden av ’The Covenant’ infinner sig ganska omgående. Trots det faktum att den klassiska fienden uteblir den här gången är spelet tillräckligt intressant för att locka in dig och man vill veta mer om den, för oss, nya fienden. Berättandet sker via några av de bästa och snyggaste cutscenes du har sett, men som vanligt är dialogen fylld av ostiga one-liners. Tyvärr utvecklas inte de nya karaktärerna på ett tillfredsställande sätt, så efter ett tag är det lätt att driva iväg när det kommer en cutscene, medan man väntar på nästa uppdrag.

Fullskalig rekognoseringspatrull

Spelets kampanj består av uppdrag som baseras på att ta olika punkter, försvara en bas eller överleva horder av fiender. Klassiskt, men det är ungefär så djup som strategin i spelet blir. Vilket jag personligen tycker är lite sorgligt. Du har full kontroll över dina arméer och du har två resurser att hålla reda på. Precis som i liknande spel ligger tyngden och samtidigt balansen i spelet på att ta beslut om när och hur mycket du ska tillverka. Jag förstår att det här är anpassat för att fungera bra på konsol, precis som det första spelet var. Men det första spelet var först och erbjöd något vi inte hade sett tidigare. Något som Halo Wars 2 inte gör. I min högst personliga mening hade de mycket väl kunnat göra spelet lite mer komplicerat och det hade fortfarande fungerat bra på konsol, då mekaniken bakom det hela fungerar precis så som man förväntar sig att den ska göra.

På den normala svårighetsnivån känns inte spelet speciellt utmanande och AI’n verkar nästintill smått korkad, vilket förstör känslan av utmaning. Så länge du väljer rätt typer av trupper är det inget problem att avancera, speciellt inte om du är van vid mer komplexa strategispel där fiender flankerar på flera olika fronter samtidigt. De verktyg du har till hands används sällan i sin fulla utsträckning då det lättaste sättet för dig bara är att markera alla dina trupper samtidigt och skicka in dem i strid. I vissa uppdrag ligger utmaningen i att bygga korrekta typer av soldater för att kontra fiendens rörelser, men det är ungefär så djupt spelet blir.

Where is the Covenant ?

I multiplayer handlar det också i stor utsträckning om att vinna och försvara olika punkter, där de tar känslan från Halo’s FPS-titlar och anpassar de till RTS. Spelets begränsade möjligheter lyser dock igenom även här och det känns som utmaningen försvinner när du väl lärt dig allt. Matcherna kan dock bli väldigt hektiska och det gör att man vill stanna kvar och se utgången. En annan fördel är att det går snabbt och lätt att hoppa in i en match och du behöver inte boka upp en hel helg för att bli klar.

Halo Wars 2 bygger vidare på ett stabilt koncept och tar serien vidare med några enstaka nyheter och ett fåtal förbättringar. Gillar du Halo är det här något du garanterat kommer tycka om. Det blir fanservice när du känner igen upplägget i vissa uppdrag, som är tagna direkt från FPS-motsvarigheten. För strategifans kommer det mest troligt inte kännas lika tilltalande med den handikappade arsenal av val och alternativ du har till ditt förfogande. Första spelet i den här serien levde på sitt nyskapande sätt för att bygga ett robust RTS som fungerade riktigt bra på konsol, men Halo Wars 2 saknar nyskapandet och lider av ett allt för simpelt upplägg. Om du är ett fan av Halo så kommer du som sagt garanterat uppskatta det här spelet, men förvänta dig inte en allt för lång livslängd då det faktiskt blir tråkigt ganska snabbt.

Bra

  • Andas Halo-atmosfär i varenda molekyl
  • Mycket lätt att komma in
  • Bra första strategispel om du är ny i genren
  • Fantastiskt snygga cutscenes

Dåligt

  • Begränsad strategi
  • Man tappar snabbt intresset
7.1

Bra

Profilbild på Daniel Green
Daniel är en veteran på PowerGamer.se och har spelat tv-spel sedan tidigt 80-tal. Till favoritgenre hör simulatorer, rollspel, shooters och peka-klicka-äventyr av den gamla skolan. Några av favoritspelen är; Monkey Island, Farming Simulator, Forza Motorsport och The Elder Scrolls med flera.

12 Kommentarer

  1. Profilbild på Rocketpanda

    Även fast det inte fick full pott så är jag imponerad över att man göra ett såpass här bra rts på konsol.

  2. Profilbild på Megaman18

    När jag först hörde att det var Creative Assembly som låg bakom, tänkte jag faktiskt att det skulle bli mer som just Total War. Trist att de inte vågade prova på lite andra vinklar. 🙁

  3. Profilbild på Tompa

    Jag gillar Halo riktigt mycket så jag antar att jag kommer gilla det här, men jag önskar också att de hade gjort något mer. Hur långt är själva kampanjen förresten?

    • Profilbild på Daniel Green

      Tror kampanjen tog mig MAX 6-7 timmar. Gick eventuellt till och med lite snabbare, men eftersom jag testade det så provade jag allt spelet hade att erbjuda grundligt. Så det är inte speciellt långt!

      • Profilbild på LePedro

        Låter som det inte ens räcker helgen ut… :/

  4. Profilbild på FroggerBUTT

    Tror jag ska köpa detta, men det släpps inte på ett bra tag va? Så att man kunde få det idag ifall man köpte Legendary Editon för typ 1000 kr, men det har jag ingen lust med.

    • Profilbild på Destructoo

      Har inte Microsoft gjort så med alla deras senaste AAA-titlar? Man kan betala en redig summa för att få tillgång till spelet ca en vecka innan officiell release! Antar att det är många som faller för det och köper, trots priset. Med tanke på att de fortfarande gör det.

  5. Profilbild på Foxgrinder

    Ingen snabbtitt på det här? 😮

  6. Profilbild på Imperial3030

    Har väntat på det här riktigt länge och ett tag trodde jag aldrig att det skulle komma en tvåa i den här serien.

  7. Profilbild på Thatguy

    Oavsett vad de kunde gjort osv, så är det här en ganska tung titel och vi är bara i februari. Hur ska detta år sluta? 🙂

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord