Halo 5: Guardians Multiplayer

Jag började det nya året med att sätta tänderna i 343 Industries kommande storslägga Halo 5. Spelare som äger ett exemplar av Halo: The Master Chief Collection får tillgång till betan av Halo 5: Guardians som drog igång den 29 december och är tillgänglig fram till 18 januari. Betan innehåller en liten del av Halo 5-multiplayer där två speltyper finns tillgängliga – Slayer och Breakout.

Slayer är den speltypen som har hängt kvar längst i Halos mutliplayer-historia, där två lag slåss emot varandra för att vinna. Det okomplicerade uppdraget i Slayer är att hålla sig vid liv och eliminera motståndarlaget. Spelaren börjar med en grunduppsättning av vapen, men kan öka sina chanser att överleva genom att plocka upp andra vapen på kartan som ger mer utgående skada. De olika vapnena som finns på kartan har en bestämd tid och plats, men andra ord; dessa vapen finns tillgänglig en viss tid på en specifik plats. När dessa vapen blir tillgängliga säger spelet till i form av en in-game röst som utannonserar att t.ex energisvärdet nu finns att plocka upp. Detta låter dock mer simpelt än var det egentligen är – det är nämligen sju mer spelare som suktar efter dessa specialvapen. En Slayermatch går ut på att antigen ha ner motståndarna 50 gånger eller ha haft ner motståndarna flest gånger inom loppet av tolv minuter.

haloguardians-preview-img1

Breakout är en ny speltyp och skiljer sig väldigt mycket från Slayer. I Breakout har varje spelare ett liv, om spelaren blir besegrad så måste spelaren vänta tills ronden är över. Åtta spelare som delas upp i två lag där det lag som står kvar efter att ha eliminerat de andra laget vinner en rond. En match består av fem ronder och de lag som har vunnit flest ronder vinner även matchen.

Överlag är spelet snyggt och känns troget till den miljön spelet utspelar sig i. Betan bjuder på både mörka och upplysta kartor som visar en väldigt tydlig utveckling av hur ljuset beter sig i olika miljöer och situationer. t.ex om jag står nära en ljuskälla och siktar mot en motståndare bländas jag en aning för att jag har för starkt ljus nära mig. En nyhet med Halo 5 är att spelaren kan klättra, eller rättare sagt – häva sig över hinder och ta sig upp på högre nivåer. I de tidigare Halo-spelen kunde spelaren endast hoppa för att ta sig upp på en högre nivå eller ett hinder. I och med att spelaren nu kan ta sig högre upp har det satt prägel på hur kartorna ser ut. Spelaren kan nu röra sig på flera nivåer av kartan och kan ta sig snabbare dit genom att häva sig över kanter och hinder.

343 Industries har tagit bort de olika klasserna man kunde välja i Halo 4 och Halo: Reach och har istället gått tillbaka till hur Halos mutliplayer såg ut i begynnelsen, dock med några nyheter. Som sagt finns det inga klasser som ger spelaren t.ex osynlighet eller en jetpack utan i Halo 5 så har varje soldat samma förutsättningar.  Spelaren har denna gång oändlig med sprint-tid, nackdelen med sprinten är att skölden inte laddas upp när spelaren springer. Spelaren kommer även få tillgång till en slags boost som man kan använda på flera olika sätt, så som för att ducka eller undvika inkommande skada snabbt eller till och med för att braka in i en motståndare och förstöra dennes sköld.

haloguardians-preview-img2

Halo 5: Guardians-betan var för mig väldigt underhållande då jag är ett stort fan av multiplayer. Jag gillade att det inte fanns några klasser utan att alla spelare hade samma förutsättningar och  jag är samtidigt positivt inställd till den kommande titeln om än lite fundersam över om Halo-universumet kan överleva och lämna sina fans belåtna efter sju spel och två Anniversary-utgåvor med samma koncept.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord