Grand Theft Auto

Långt innan Rockstar Games blev kända för Red Dead Redemption och GTA IV hette studion DMA Design. 1997 fick de sitt stora genombrott med ett spel som kom att bli mycket kontroversiellt på den tiden: Grand Theft Auto.

Som barn har många lekt tjuv eller polis alternativt cowboylekar med de onda och de goda i en strid eller snarare lek mot varandra. DMA Design ville ta konceptet längre genom att utveckla ett spel där man var en yrkeskriminell i en storstad och konceptet ”sandlådespel” föddes kan man säga i och med releasen av Grand Theft Auto faktiskt. Spelarna kunde genomföra uppdrag eller härja i städerna genom att skjuta ned fotgängare, poliser, stjäla bilar och åka fort genom gatorna. Med kameran som placerades uppe hade man fågelperspektiv på huvudpersonen och fick därmed ett bra överblick på staden.

Åldersgränsen sattes till 15 år i Sverige eller 18 år i de anglosaxiska länderna och Grand Theft Auto kom att orsaka en hel del tidningsrubriker för sitt innehåll. På den tiden ansågs det oerhört provocerande och våldsamt samt moraliskt fel att man kunde skjuta ned oskyldiga fotgängare eller köra över poliser. Fast varje gång någon sköts ned dök det upp ambulanser som återupplivade stackarna så medborgarna samt poliserna i Liberty City, Vice City och San Andreas kunde inte dö med andra ord. Städerna för övrigt baserades på riktiga städer det vill säga New York, Miami och Los Angeles.

Själva uppdragen gick oftast ut på att hämta ett specifikt fordon eller döda någon person under en begränsad tid. Misslyckades man fanns inte chansen att göra om de och målet i GTA var att sig vidare från stad till stad, något som i sig krävde ett visst antal poäng och misslyckade uppdrag var därför inget man hade råd med. Tack vare sandlådekonceptet kunde uppdragen genomföras i vilken ordning som helst och när spelaren hade lust. Att spara kostade en hel del poäng eller pengar men möjligheten fanns där trots allt. Jakten på extra pengar gjorde att städerna erbjöd olika möjligheter att tjäna in sådana och speciellt roligt var det att försöka köra över ett gäng Hare Krishna som promenerade längs med trottoaren. Lyckades man dök ”Gouranga” upp på skärmen och en hel del pengar kunde därmed inkasseras.

Sedan var GTA inte det snyggaste spelet men möjligheten att få spela som en kriminell och sättet man kunde göra det på, var antagligen det som låg bakom framgången för DMA Designs tjuv & polisspel. Idag förfäras föräldrarorganisationer och de som får moralpanik av Mortal Kombat men GTA orsakade minst lika mycket rabalder då. Fast idag är det roligt att se hur gränserna för vad som är acceptabelt hela tiden flyttas fram och själva nostalgitrippen i sig är fortfarande roligt. Dessutom finns det att ladda ned gratis från Rockstar Games hemsida. Utan framgången hade vi förmodligen inte fått se GTA III, GTA: Vice City, GTA: San Andreas, GTA IV, Red Dead Redemption och idag väntar alla på att GTA V ska utannonseras.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord