Gears of War 4 Recension

Gears of War 4 bjuder på fanservice när den är som bäst tillsammans med en otroligt stabil och tajt spelmekanik.

Efter att ha spelat Gears of War Judgement kändes det verkligen som att det var över för den här spelserien och jag kunde inte förstå varför de inte avslutade det hela med trean istället. Sanningen är den att jag blev väldigt förvånad när The Coalition skulle göra ytterligare ett spel. Men, efter att nu suttit med spelet i över en vecka kan jag bara säga att det var tur att de gjorde Gears of War 4.

Jag hade nästan glömt hur härligt det är att bara mossa bly från sin Lancer in i ett köttberg, det här är ett spel som bjuder på fanservice utan dess like. Om du ens kände något för de gamla spelen ’Judgement ej inräknat’ kommer du gilla vad Gears of War 4 har att erbjuda. Det hela utspelar sig åratal efter de gamla spelen och du spelar som JD Fenix, med andra ord Marcus Fenix son och utan att gå in på några detaljer, är världen inte sig lik. De militära förband som man så stolt stred för som Marcus Fenix är nu utbytta mot robotar och JD har väl minst sagt inte kommit riktigt överens med detta faktum. Efter både väntade och oväntade tvister och svängar är kampanjen igång på allvar och minut efter minut består av fanservice. Vi får se både gamla och nya ansikten och The Coalition ger oss precis det vi saknade i Gears of War Judgement. Det här är en shooter som tar tillbaka det som var unikt med just den här spelserien och det gör det varken bättre eller sämre än vad Cliff Bleszinski själv skulle gjort det.

Gears of War 4 - Review Image 01

Gears of War 4 bygger på Unreal 4-motorn och man märker att det här är ett spel som kommer bli deras försäljningsargument för den spelmotorn, då det verkligen inte varit blyga med hur det ser ut. Efter Microsoft’s minst sagt tröga start med Xbox One har det nu på senare tid börjat vända för dem. Utöver försäljningssuccén med Xbox One S har de levererat spel efter spel som har varit över förväntningarna och Gears of War 4 är inget undantag. Visuellt ser även detta spel helt fantastiskt ut och att man ens kan skapa spel idag som är ”snyggare” än vad för-renderade cutscenes var för ett par år sedan är för mig ett mysterium. Jag kanske börjar bli gammal helt enkelt? Efter en något trög start i kampanjen levererar The Coalition på alla punkter. Grafik, ljud, spelkänsla, tajming, fanservice och story.

Det var inget i mig som sa att jag ville ha ett nytt spel i den här serien, men nu är jag glad över att få ha spelat det. De driver lite med sig själva och de gör det medvetet. Många one-liners, over-the-top action och överlag otroligt ostig och överdriven dialog gör det hela bara bättre och över förväntningarna. Man kommer snabbt in i spelet ifall du är bekant med de äldre verken och är du helt ny till serien bjuds du på en otroligt tajt spelmekanik som få kan mäta sig med i dagsläget. Det här är tveklöst en action-shooter när den är som bäst och jag längtar redan tillbaka. Den fem kapitel långa kampanjen tar slut fort, tror jag blev klar med allt på lite drygt sex timmar men samtidigt lämnades jag med känslan av att jag ville ha mer. Historiemässigt öppnar de upp för en helt ny följetång och ger facklan till en ny uppsättning karaktärer. Personligen trodde jag länge att de istället skulle välja att runda av serien och ge den ett värdigt slut, men de gör en kovändning och bygger upp för minst två till tre spel till. Oväntat, men välkommet. Det är bara att inse, tajmingen var perfekt. Spelvärlden behövde ett Gears of War och vi behövde det precis nu.

Gears of War 4 - Review Image 02Nya vapen introduceras successivt under spelets gång, men personligen faller jag tillbaka till mina gamla favoriter. Som nämnt tidigare så finns det ingen bättre känsla än den man får när man bränner av ett magasin från sin Lancer in i anstormade kött. Man riktigt känner krutdoften i luften efter ett slag. En underbar känsla som är svår att beskriva på ett annat sätt. Som vanligt i Gears of War kan du även spela kampanjen i co-op, som är ett kärt återseende, såklart. De bjuder även på Versus Multiplayer och Horde 3.0 där det sistnämnda är en vidareutveckling av det populära överlevnadsläget horde-mode. Tillsammans utgör det ett fullspäckat paket som är värt varenda krona och som kommer bjuda dig på intensiv action i minst 20-30 timmar utifrån alla spellägen sett. Lägg där till att det mest troligt också är den snyggaste shooter du i nuläget kan investera dina slantar i och saken är biff.

Gears of War 4 är vad du förväntar dig att det ska vara med tillräckligt mycket nyheter för att berättiga sitt pris. Men det är de gamla minnena som kommer få dig att vilja spela det här och den ostiga storyn, de gamla klassiska karaktärerna, vapnen och det faktum att utvecklarna inte tar sig själva på för stort allvar. Vill du glömma att Judgement någonsin existerat och samtidigt spela en av årets bästa shooters ska du definitivt springa och köpa det här idag.

• Grafiken
  • Ljudet
  • Karaktärerna