Gamex 2011: Djävulens återkomst

Barbarian, Demon hunter, Monk, Witch doctor och Wizard. Vad har alla dessa olika klasser gemensamt? Nej, du befinner dig inte under ett möte i FN inuti en värld av Drakar & Demoner utan du hittar alla i Blizzards kommande titel Diablo III och det har nu gått över elva år sedan tvåan släpptes. Normalt skulle en spelstudio ha tappat mängder av fans efter en väntetid som sträcker sig över ett decennium, men Blizzard är inte din vanliga studio.

Det började redan den 8e februari 1991, den dagen grundades Silicon & Synapse som gjorde spelen Rock N’ Roll Racing och The Lost Vikings. Båda dessa titlar fick väldigt fin kritik och The Lost Vikings fick även en uppföljare. Många känner dock inte till denna historia om Silicon & Synapse, många ruskar istället på huvudet och blir överraskade. Jag kan därför berätta att Silicon & Synapse bytte studionamn till Blizzard Entertainment år 1994. Deras första titel var alltså inte första Warcraft som intog gamers hjärtan under den kalla hösten 1994 och visade oss ljuset för en stor kommande rts-era. Men Warcraft skulle sedan med tiden utvecklas till att bli en av världens största spelserier fast det räckte inte för Blizzard. Eftersom Blizzard började få rutin på hur man skapar ett balanserat rts-spel kändes det onödigt att ändra på det konceptet, utan istället fick vi se ännu mer av den varan. Efter Warcraft kom Starcraft, det storslagna striderna flyttades nu istället ut i universum bland stjärnor och planeter bortom fantasins gränser. Blizzard visade verkligen framfötterna med Starcraft, inte nog med att vi fick ett spel som bjöd på en story som var av samma mått som Star Wars utan vi fick även se vad som fram till denna dag är världens mest balanserade multiplayer i en rts-titel. Det första Starcraft släpptes i mars 1998 och nu har det gått 13 år sedan dess och fortfarande kan Blizzard vara stolta över att de har lyckats balansera multiplayern i detta spel till en gräns som är kort sagt mästerlig. Frågan alla ställer sig är om de kommer att lyckas göra Starcraft II balanserat till en gräns som motsvarar föregångaren, det tänker vi låta tiden utvisa. Båda dessa serier har sålts i miljontals exemplar och fortsätter att sälja än idag, rts är helt klart något som Blizzard har lärt sig att behärska. Men det råkar finnas en serie till som denna studio har utvecklat och den skiljer sig sannerligen från titlarna som jag har nämnt tidigare.

Likt fadern, sonen och den heliga anden har även Blizzard en helig treenighet. Denna består av deras tre spelserier som har blivit synonyma med strävan efter perfektion och drömmen om det perfekta spelet. Jag pratar givetvis om Warcraft, Starcraft och sist men inte minst Diablo. Den sista av dessa tre sticker ut eftersom den inte delar genre med det övriga två titlarna. Diablo är rakt av en dungeon crawler där du hjärndött ska hacka sönder fiende efter fiende och detta belönas du av genom att dina offer tappar byte som bara är ditt att plocka åt dig om du önskar. Att bara låta din muspekare glida över horder av fiender och klicka på dessa som en dåre verkar kanske väldigt hjärndött för många, det kan det mycket väl vara också men det spelar ingen roll när det gör dig helt beroende av det. Då har spelet vunnit över dig på sin sida och ärligt talat vill du kanske inte vara någon annanstans i den stunden. För att spel med ett väldigt enkelt system som detta ska lyckas kräver det att det finns en balans mellan att klicka på alla monster och belöningen som spelet ger dig. Baserat på vad jag och mina två kollegor har fått uppleva under Gamex 2011 kommer Diablo III att leva upp till detta och mycket mer. Det vi ska komma ihåg än en gång är att vi pratar om Blizzard nu, denna studio släpper inte spel som är halvfärdiga. Det går helt mot deras stil om att skapa spel, denna studio tar den tid ett spel behöver ta för att skapa och testa det tills det når en punkt där den negativa kritiken nästan inte existerar längre. Det finns en anledning alltså till varför det har gått elva år sedan föregångaren till Diablo III släpptes och nu är det snart äntligen dags att än en gång få fortsätta låta musknappar klicka till bristingspunkten.

Jag, Victoria Saade och Joakim Sjöberg blir insläppta till båset där betaversionen av Diablo III finns tillgänglig. Vi slår oss ned vid tre datorer och genast blir vi förfrågade om vi vill dela upplevelsen i Co-Op och givetvis vill vi testa på detta. Alla väljer en egen klass, jag valde den enda klassen som funnits med sedan föregångaren och det är Barbarian. Baserat på mina tidigare erfarenheter av Diablo visste jag att denna klass har klarat många utmaningar som jag utsatt den för och jag visste att den inte skulle svika mig denna gång heller. Efter att alla har valt sin klass kastas vi in denna gigantiska värld som är Diablo III och vi utgår från New Tristram som är en av spelets första städer, här existerar inget solljus utan invånare är dömda till evigt mörker och det som lyser upp tillvaron är några lägereldar, ljusfacklor och lampors sken som svagt lyser genom natten. Miljön känns som tagen ur en sagobok. I början känns det väldigt annorlunda och nytt men redan efter en kort stund anpassar man sig och denna saga omfamnar en djupare och djupare. I ärlighetens namn kan jag berätta att min första tanke när vi sprang på en fiende var ”vilken knapp använder man för att attackera?”. Det säger inte att jag har spelat lite Diablo, men det säger dock att det har gått många år sedan jag rörde denna spelserie. Men som jag nämnde tidigare är spelets system otroligt enkelt att komma in i, det dröjer inte länge innan man är uppe vid fronten och slaktar allt som kommer i vägen för min klubba som totalt röjer tillsammans med mina kamraters attacker. Vi kommer allt djupare in i världen och vi besegrar även mindre bossar allt eftersom vi avancerar och går upp i level. Spelet känns väldigt likt sin föregångare Diablo II, detta säger jag bara med positiv betoning. Det som skiljer sig mest är givetvis denna grafiska sagobok som vi befinner oss i. Men som jag nämnde kommer man djupare in i känslan och på slutet av rundan kändes det verkligen som att man hade tagit spelets stil till sig, det ser riktigt snyggt ut och än har Blizzard tid på sig att finputsa det sista i spelet som de ännu inte är nöjda med.

Blizzard har sagt att i början av nästa år kommer äntligen Diablo III att släppas, se till att inte missa detta. Barbarian, Demon hunter, Monk, Witch doctor och Wizard, vilken klass du väljer är helt och hållet ditt val. Oavsett om du väljer en Barbarian för att kunna gå in i närstrid och överrumpla dina fiender med brutala slag eller en Wizard för att kunna ta ut dina motståndare på säkert avstånd med din överväldigande magi kan du vara säker på en sak. Djävulen kommer, och denna gång kommer han släppa ut en vrede som har lagrats upp i elva år. Låt oss hoppas bara att det stannar på elva, för nu vill vi dräpa djävulen mer än någonsin.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord