Gamex 2010 – Intrycken efteråt

Sveriges allra första spelmässa hölls under drygt fyra dagar och jag var där under alla de dagar det hölls. Här är mina intryck från Gamex lagom till julhelgen för er som vill ha lite julläsning under kalla eller oerhört snöiga mörka dagar.

Skepticismen kring Gamex var stor under slutet av sommaren 2010 då mässan hade utannonserats tidigare under samma år. Inga stora namn hade presenterats och inte förrän mot slutet bekräftade Nintendo, Sony, Microsoft, Activision och Pan Vision att de skulle närvara på galan. Några större förväntningar hade jag inte på galan utan hoppades på det bästa och med en timmes resväg till Kista därifrån jag bor var man tvungen att vakna upp tidigt för att hinna vid öppningsdags. Väl inne slogs jag av att det såg proffsigt ut, det fanns gott om plats och en jättelik figur av Super Mario fanns på plats. Dock borde Ubisoft skämmas för att de gav personerna som fixade deras monter knappt med budget för att ens få belysning utan att behöva tigga till sig det. Tack vare de såg vissa områden av mässan mindre proffsiga ut medan Nintendo hade den mest färggladda montern av alla.

Till min glädje visade sig Svenska Bilsprotsförbundet ha en monter på Gamex och de hade SimBins STCC-simulator för besökarna som ville prova. Men personerna som jobbade för de under mässan visade vara mässans kanske otrevligaste och bemödade sig knappt för att instruera besökarna. Däremot de som var vid Kinect eller Move var proffsiga och såg till att de som testade kameran eller Sonys nya kontroller skulle ha det roligt. Hade det inte varit för den usla inställningen kanske jag hade testat STCC betydligt mer men i överlag var de som jobbade på mässan väldigt trevliga. Självfallet vill de flesta göra reklam för sin verksamhet eller företag något representanterna för Svenska Bilsportsförbundet inte förstod och förhoppningsvis skickar de andra personer till nästa gång.

Även om det var en blandad publik med familjer och spelnördar är frågan hur långt branschen har nått i jämställdhet. De flesta försäljare av abonnemang eller de som stod vid montrarna var unga snygga tjejer följt av en eller två tuffa killar, vältränade sådana såklart. Med sitt utseende var det nog meningen att de skulle ragga på unga killar och sälja diverse abonnemang fast frågan är hur många som stannade för jag fick ofta vinka bort de. Fast mest aggressiva var utan tvekan de kvinnliga försäljarna som stod där varje dag och förmodligen fick lön efter hur mycket de lyckades sälja. Även de flesta som stod vid montrarna för att hjälpa besökarna var unga kvinnor som skulle locka besökarna till att testa de olika spelen eller kontrollerna i det fallet Kinect eller Move.

I övrigt hade Sony skickat dit ett antal titlar som besökarna kunde prova med Move samt Gran Turismo 5 för de som vill testa deras titlar. Roligast var kanske hörnan där The Fight från svenska utvecklarna Coldwood kunde testas och jag vågade knappt titta på de som stod på kön när jag i egenskap av press fick gå förbi för att få en demonstration av utvecklarna. Dock var det inte lika populärt som Call of Duty: Black Ops vars kötid var en timme och det för en timme men Vic Bassey från Dataspelsbranschen som jag pratade med under mässan trodde att det handlade om en slags skrytgrej. Det fattades bara dagar till releasen när mässan pågick men han trodde att de som spelade fem minuter skulle åka hem och säga till sina polare att de hade testat Black Ops innan releasen. Samtidigt fanns det en antal titlar som borde ha fått större intresse som Donkey Kong Country Returns, Tony Hawk: Shred eller för den delen Kinect-titlarna som hade lite längre tid kvar innan releasen blev officiell.

De likt mig som var på plats för att skriva för speltidningar eller webbsiter fanns det ett pressum med internetuppkoppling där jag genomförde vår podcast på plats. Gratis kaffe eller mineralvatten fanns också och rummet i sig var belyst med stearinljus vilket gav en oerhörd kontrast till den grad att man insåg hur trött man hade blivit av att befinna sig på mässan. Jag kan inte föreställa hur trött man blir efter E3 eller Gamescom som är så pass stora att det handlar om att dela upp, göra schema över vad man ska testa medan Gamex efter en timme var färdigutforskat. Men en spelmässa måste ha en grund och den är väldigt bra för att vara första året så förhoppningsvis växer den till den grad att större lokaler kommer att behövas. Jag fick höra från andra skribenter att Gamex var Kistamässans mest besöka evenemang någonsin vilket tyder på att det fanns ett stort intresse för mässan.

Anstormningen av folk var inte bara negativt för att lördagen visade sig vara fullpackat. Stölder förekom och inte enbart av ytterkläder eller andra personliga värdesaker där Activision tvingades minska antalet människor som kunde spela Black Ops efter stölderna. Ett par DS, handkontroller, spel, debugkonsoler och andra saker fick arrangörerna att anlita fler väktare samt ha några som jobbade under natten. Vissa företag som Microsoft låste in sina saker och fick via en anställd höra att det stals för över 100 000 kronor. Synd bara att mässan lockade folk som inte har vett att jobba eller spara ihop pengar utan går dit för att stjäla saker vilket inte bara förstör för företagen utan för de privatpersoner som faktiskt upptäckte att deras värdesaker hade försvunnit.

De flesta mässor eller andra event brukar ha begränsat med utbud av mat och så var fallet med Kistamässan vilket fick mig att söka mig till Kistagallerian 10-15 minuter från själva mässan. Förutom kaffe och mineralvatten blev det en hel del korv med bröd som jag käkade snabbt för att senare jaga personer att intervjua eller spela spel för att kunna få en förhandstitt eller skicka videos som skulle upp på sidan. Tid för att slappna av fanns förutom i pressrummet även på scenen där olika event genomfördes. Den första jag såg var en tävling i Michael Jackson-spelet till Wii som kändes lite uppgjord med tanke på hur professionell dansaren var som gick ut som vinnare. Flest besökare drog utan tvekan visningen av Dragon Age 2 med två utvecklare som hade flugits in till mässan för att visa upp spelet. Filmande av ljud eller bild med mobil, kamera eller annat som kunde användas för att spela in var helt förbjudet och så fort en mobil lät var vakterna snabba med att få en att lägga på eller stänga av. Man fick känslan av att det handlade om hemligheter från den svenska staten angående UFO:s. Men besökarna var trots närgångna vakter väldigt nöjda med visningen och jag som aldrig har intresserat mig för RPG förutom Zelda eller Shen Mue (huruvida det kan klassas som RPG) imponerades.

Något som också drog intresse var när community managern för Dice, Daniel Matros åkte till mässan för att prata lite om Battlefield Bad Company 2: Vietnam. Till skillnad från Dragon Age 2 var det tillåtet att filma samtidigt som Matros inte hade mycket nyheter att visa upp förutom eldkastaren som han utlovade skulle vara häftig vilket vi också fick bevittna på film. Roligast var kanske att han visade upp en trailer från spelet från Youtube det vill säga på EA Dice:s officiella konto men mitt under presentationen hände det något med datorn. Eftersom den var lånad från Kistamässan fick en person ringa för att be om lösenordet och presentationen kunde fortsätta. Intressantast var enligt mig att helikoptrarna som under Vietnamkriget spelade upp propaganda blandat med musik från den tiden. Personer som lyckas skjuta sönder helikoptrarna får achievements eller trophys och möjligheten kommer att finnas för de som är nyfikna att välja musik samt styra helikoptrarna.

Annars var Måns Zelmerlöw den person de flesta besökare förmodligen var intresserade av och som inte var utvecklare eller representant för de studios som var på plats. På scenen spelade han Dance Central men valde till publikens lilla besvikelse ”Pokerface” på den lättaste nivån. Den poäng han fick skulle man senare försöka slå på Kinect-montern som hade Dance Central. När visningen var slut var det dags för fansen de flesta barn, unga tjejer samt andra att få autografer eller bilder med Måns. Jag stod bredvid och väntade på att få intervjua honom, något en del reagerade på och undrade ifall jag ville ha en autograf eller bild med honom. Hans manager sa att det var vardag för Måns Zelmerlöw så fort han är utanför scenen och han visade sig vara en riktigt trevlig person som tog sin tid att svara på frågor om spelet samt lite gaming överlag.

Jag hoppas innerligt att mässan fortsätter att växa och att utgivare intresserar sig mer för Gamex så att vi får testa lite fler exklusiva spel som fortfarande inte är färdiga. Jag fick testa både Marvel vs Capcom 3 samt Donkey Kong Country Returns och förhoppningsvis används lokalen mer. Samtidigt bör Ubisoft skärpa till sig rejält och borde få skämspriset för deras engagemang till mässan. Personalen hos Bilsportsförbundets monter borde också få det priset men i övrigt var det stressiga men roliga dagar för min del och förhoppningsvis blev ni som besöker Power Gamer nöjda med vårt videomaterial från mässan. Mariostatyn som flögs in vägde oerhört mycket och fick höra av Martin Lindell att samtliga inblandade i Gamex var oroliga för att byggnaden skulle hålla för Mario med sin kulmage.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord