Gamers X-Mas

Musiken förändras konstant, vad som är populärt och det tillkommer nya genrers hela tiden. Detta är även sant för musiken i spelens värd. Vi har hört blip-blop bilda fantastiska slingor som upprepas gång på gång, i många spel förekommer det faktiskt bara en enda sådan slinga. Men i dagens läge hör vi en ny form av musik i spel, symfoniorkestrar skapar en episk atmosfär och hjärtskärande toner men är detta verkligen allt som behövs för att musiken i ett spel ska vara bra?

Den 14e juni 2006 befann jag mig i konserthuset på Hötorget inne i centrala Stockholm. Jag hade lyckats få tag på en biljett till kvällens föreställning av PLAY!, detta var något som svenska folket aldrig hade sett tidigare. Kungliga filharmonikerna skulle framföra symfonimusik med full orkester denna afton. Men musiken som skulle framföras var inte vad man kan kunde gissa. På kvällens schema fanns musik som förekommit i spel, det var låtar från titlar som Castlevania, Chrono Trigger, Final Fantasy, Halo, Kingdom Hearts, Metal Gear Solid, Sonic the Hedgehog, Super Mario Bros och The Legend of Zelda. Spelmusik kombinerat med symfoniorkester, det var en av de mest lyckade kombinationerna jag någonsin har hört. När sista stycket hade spelats stod jag och hela publiken upp och applåderade. Jag hade precis upplevt en av de mest magiska kvällarna i mitt liv. Men när jag klev ut ur konserthuset och satt mig på tunnelbanan hade jag fått en blodad tand för detta fenomen, jag ville ha mer.

Nu är det 2011 och PLAY! har arrangerats i Sverige tre gånger, utöver PLAY! har det även varit två uppsättningar av Distant Worlds som hade fokus på musik från Final Fantasy och nu i somras var det LEGENDS som anordnades i Stockholm. Denna föreställning hade enbart utvalda verk från titlar som Nintendo hade publicerat. Men alla dessa evenemang har skapats av musiker som tolkar spelens musik. Hur skulle det vara om en föreställning med samma tema istället fick tolkas av en gamer?

Jag har haft nöjet att prata med David Westerlund, som är denna gamer. David växte upp med spel och brukade sitta och spela Mega Man, Mario, Turtles med mera på piano. Tack vare detta lyckades han i stort sett att lära sig spela det instrumentet. Många pianister har en grund av jazz eller klassiskt men David anser att han är en ny sorts pianist, en med tv-spels teknik i grunden. David var också och tittade på PLAY! men han delade inte min uppfattning, istället ansåg han att de första spelmusikkonserterna var jävligt dåliga. Detta inspirerade honom att dra ihop en egen konsert. Det var en extrem lågbudget version (läs 0 kr) på kungliga musikhögskolan. Trots att de enbart hade piano och ett fåtal andra instrument lyckades de dra fullt hus och detta gav David med trupp självförtroendet att gå vidare med konceptet. Det resulterade i den första turnén, FF on tour 2009.

David är en man som har mycket erfarenhet när det gäller både spel och musik. Han uttalade sig och berättade att han inte upplevde LEGENDS som en lyckad föreställning. Det berodde främst på arrangemangen som oftast var nästan oigenkännliga och på tok för långa enligt honom, men många andra bitar som låtval, presentation, och andra upplevelsehöjande moment saknades också helt anser han. Han kunde tydligt se och höra att de inte var gamers som låg bakom arrangemanget. Han anser att helhetsupplevelsen är viktigare. När han skulle sätta ihop Castlevania the concert hyrde han gravstenar, skelett, kistor och släpade allt detta till konserthuset för att de skulle se mer ut som Draculas slott. Detta kallar jag engagemang om något. Helhetsupplevelsen är också väldigt viktig när de gäller vilka känslor man vill beröra hos publiken, David berättar att hans konserter innehåller mer än roliga moment utan det finns även hjärtskärande sorgliga och romantiska ögonblick.

Nedan följer en intervju där jag och David tillsammans diskuterar musikens roll i dagens spel och han berättar även om den kommande spelningen Gamers X-mas.

Hur ser du på spelmusik i dagens läge, dess betydelse i spelen?
Det finns mycket bra musik idag. Men stilen har förändrats ganska mycket sedan spelen blev mer filmliknande har även soundtracks blivit mer som filmmusik, som följer varje scen exakt som de utspelar sig. Det var annorlunda innan, då var musiken mer fristående. Sådan musik funkar bättre att plocka ut ur spelet och framföra live. Grafiken verkar vara mer betonad idag, dessutom påverkar det vilken spelgenre som dominerar och detta avgör vilken typ av musik som skrivs, sportspel och fps brukar inte ha jättebra musik och vad minns man när man hör den i en konsert? Hur man sköt ner några snubbar? Men det finns undantag. Däremot Xenoblade Chronicles som nyligen kom ut visar att japanska rollspel ligger flera mil över det mesta musikmässigt när de väl får till det. Hoppas folk hinner spela och klara det spelet snabbt, då kan vi börja spela den musiken live.

Det du säger gällande musiken och dess utveckling håller jag med dig om totalt. Dagens spelmusik känns mycket mera som filmmusik. Ta bara Modern Warfare 2 där Hans Zimmer har varit med och utvecklat soundtracken. Det känns som att den nya standarden på dagens spelmusik ska innehålla symfoniorkester, att de är vad som gäller.
Ja, oftast passar musiken perfekt till själva spelet, men om man skulle sitta i en konsertsal utan referens och höra samma låt skulle man tänka ”vad fan är det här för något då? Vilken tråkig låt”.

Precis, och då mister upplevelsen sitt syfte.
Ja, allting blir episkt bara man har symfoniorkester och kör. Men det betyder inte att kompositionen är bra. Om man kan spela den med enbart piano och den fortfarande är bra, då är den bra, det är min filosofi.

Mycket bra filosofi, du får musiken i dess renaste form, lyckas de inte där kommer det aldrig att göra de i det långa loppet.
Precis, då blottar man hela kompositionens hjärta med melodin, harmoniken, man kan inte gömma sig bakom effekter och maffig ljudbild. På denna turné kommer vi att spela både avskalade stycken för piano, flöjt, fiol, sång med mera. Men även riktigt maffiga med hela bandet, och när vi alla spelar samtidigt låter det som en hel orkester, jag lovar.

Ditt kommande projekt Gamers X-mas, vem ska gå på denna upplevelse och varför?
Alla som spelat ett spel, diggat musiken och känt att de vill uppleva den live tillsammans med andra gamers som delar samma minnen. Den här konserten är också för de som tidigare gått på spelmusikkonserter och känt att något har saknats. Det är en konsert av och för gamers och en hyllning till gamingkulturen.

Men då förutsätter de också att ni kommer spela musiken som alla dessa minnen är relaterade till, hur ser utbudet ut?
Utbudet är väldigt brett och innehåller både gamla och nya spel. Har man spelat några av de större titlarna under 80-90-00-talet är risken överhängande att man kommer få höra många av sina favoriter i konserten och även om man inte är personligt bekant med alla är det en utmärkt möjlighet att få upptäcka lite ny musik. Allting är kanonbra som vi valt ut, tänk dig när det är för ont om plats i programmet att man överväger att stryka ett spel som Donkey Kong Country, då vet man att det är mycket bra grejer med redan. Varje låt har vägts på en guldvåg.

Eftersom jag själv är en inbiten gamer då förstår jag exakt vad du menar, kvalitén är förstklassig med andra ord!
Ja precis, det finns definitivt ingen plats för halvbra låtar. Det är bara det bästa av det bästa som klarat sig igenom arrangerings- och repetitions processen. Det är som att förädla guld från kol eller hur man nu gör det. Det märks med andra ord under resans gång vad som funkar och vad som inte funkar i konserten och vi garanterar att de som kommer ska få en förstaklassig upplevelse utan en trist minut.

Vad har du för planer i framtiden, finns det någon spelserie du skulle vilja ägna mer tid åt?
Dude, det finns mycket jag skulle vilja göra, jag har en hel hög med innovativa idéer som skulle skaka om hela marknaden men jag hinner inte med att göra allting just nu. Men en Chrono-konsert borde man göra och en Xenogears Chronicles-konsert också. Men jag kan säga att jag har två stora konserter inbokade för nästa år med symfoniorkester och hela rubbet, och de kommer att innehålla många av de innovationer som jag nämnt. Men det blir svårt att överträffa denna Gamers X-mas för vi har jobbat på den nästan ett år för att få den perfekt. Det är mer tid än man brukar lägga på en konsert (mycket mer) men man är lite galen också.

Då räknar jag med en höjdarupplevelse när ni kommer till Göteborg och de heter inte galen, bara passionerad. Fler människor borde verkligen få uppleva att höra sin favoritmusik, live och med en seriös trupp bakom hela planeringen som framför de väl.
Ja precis, den här genren förtjänar att upplyftas ordentligt och det krävs nog gamers för att göra det.

Då ska vi försöka att lyfta detta med gemensamma krafter tycker jag!

Gamers X-mas kommer att gå av stapeln i Stockholm den 12e november, sedan kommer turnén att besöka Göteborg, Västerås och Örebro. Jag själv har redan köpt biljetter till en föreställning och om någon av er som läst denna artikel känt efter inom er att ni skulle vilja uppleva att få höra en magisk afton fylld med känslor och minnen, då ska ni genast boka biljetter till en kväll som ni aldrig kommer att glömma. Jag vet att denna skribent inte kommer att göra det i alla fall.

Foto: Elias Gammelgård

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord