Framgång för den svenska spelindustrin

De senaste 20 åren har svenska spelutvecklare arbetat för såväl Hollywood som blivit uppköpta av multinationella spelföretag som amerikanska Electronic Arts.

Bild: Pixabay

Det går otroligt bra för den svenska spelindustrin. De senaste 20 åren har svenska spelutvecklare arbetat för såväl Hollywood som blivit uppköpta av multinationella spelföretag som amerikanska Electronic Arts. Just nu har Hollywood börjat sammarbeta med Malmöbaserade Massive Entertainment och det svenska utvecklingsföretaget NetEnt har för andra året i rad vunnit pris för årets bästa casinospel.

Prisbelönta svenska spel

Det är många som har ställt sig frågan varför vi i Sverige är så framstående inom spelutveckling. Svaret på det varierar men en anledning kan vara att vi har ett kreativt driv som gör att framför allt unga lyckas slå sig in på marknaden.

Och det gäller inte bara datorspel.

Sverige är en stor leverantör av spel till casino på nätet. Det svenska spelföretaget NetEnt (egentligen: Net Entertainment) vann för andra året i rad pris i kategorin Årets Spel på eGr Operator Award och det var med slotspelet Guns N’ Roses Slot som de vann det välförtjänta priset. Casinospelet ingår i en trilogi av spel med ett rockigare tema, NetEnt Rocks, som utvecklades för att fira att det svenska företaget fyllde 20 år förra året.

NetEnt utvecklar inte bara spelautomatsspel. Det är bland andra de som ligger bakom tekniken för att spela casinospel live på nätet. Den oberoende casinoguiden The Gamer listar vilka svenska casinos som erbjuder livespel samt vart man kan hitta de topp bästa casinospelen, och det är garanterat NetEnt som ligger bakom flera av dem.

Ytterligare ett svenskt spelföretag, Umeåbaserade Coldwood Interactive, är nominerade i två kategorier vid BAFTA Games Awards. Det är spelet Unravel, som släpptes förra året tillsammans med Electronic Arts och som handlar om figuren Yarny, som är nominerat i kategorierna ”artistic achievement” och ”original property”.

Hollywood intresserade av svensk spelutveckling

Även filmbranschen har fått upp ögonen för Sverige, på fler sätt än genom skådespeleri och regi. Senast i raden att få upp ögonen för svensk spelutveckling är regissören James Cameron, som ligger bakom filmer som Terminator och Titanic. Cameron har anlitat det skånska företaget Massive Entertainment för ett utveckla datorspel som kommer att följa de fyra kommande Avatar-filmerna med start 2018. Spelen ska däremot inte handla om filmerna utan utspela sig på månen Pandora där spelaren ska utforska den nyupptäckta världen. Det är ett projekt som kommer att sträcka sig i över 10 år och det har mött otroliga glädjerop från Skåne. Samarbetet har gjort att företaget har kunnat flytta till större lokaler i Malmö och de kommer anställa ytterligare 200 personer, vilket gör att deras personal kommer bestå av ca. 600 personer.

(Bilden heter ”Birth of an AVATAR on Vimeo by Peter Amm” (CC BY-SA 2.0) och är tagen av marcotruiz.)

Massive Entertainment är inte det enda svenska spelföretaget som har jobbat tillsammans med Hollywood. Svenska Starbreeze låg bakom datorspelet till filmen ”The chronicle of Riddick” som kom ut 2004. DICE, som grundades i småländska Växjö 1992 och som nu har sin bas i Stockholm, har bland annat utvecklat Star Wars-spelen Battlefront och Shrek-spelen.

Glömt ditt lösenord