Forza Horizon 3 Recension

Köp spelet nu!

Jag jublade första gången jag brände ner för en av motorvägarna i en Lamborghini Centenario, med dess V12:a mullrandes och dess 770 vilda hästar sparkandes i ryggen.

Forza Horizon 3 är ett mycket vackert spel som tilltalar alla bilälskare världen över, det är tveklöst den spelserie i sin genre som bjuder på den bästa upplevelsen, spelvärde och mekanik. Som ni märker är jag inte blyg med komplimangerna och det skäms jag inte för, då det förtjänar vartenda gott ord man kan säga om ett modernt bilspel.

Precis som i föregående titlar utspelar sig spelet i en helt öppen värld, men den här gången har resan tagit oss till Australien där du nu får möjlighet att utforska denna gigantiska kontinent i dyra, exotiska, exklusiva och framförallt snabba bilar. Många av oss kommer aldrig någonsin ens komma i närheten av de här bilarna i verkligheten, men det behövs nästan inte längre för Forza Motorsport och Forza Horizon har lyckats återskapa och modellera dessa bilar på ett sådant sätt att du nästan känner läderdoften när du utforskar vartenda skrymsle i Forza Vista som är tillbaka, precis som i tidigare spel. Du känner doften av bensin och bränt gummi när du gasar iväg på motorvägen eftersom respons och force feedback i handkontrollen är återskapad på ett sådant kirurgiskt sätt att du nästan känner bilen i dina händer. Det är helt fantastiskt på många sätt, att man ens kan göra så med dagens teknik är i mina ögon ett under. Jämför man Forza Horizon 3 mot när jag för första gången testade Test Drive på en Amstrad någon gång i slutet av 80-talet, blir det inte riktigt rättvist såklart men jag gör det ändå just för att poängtera hur långt och hur snabbt tekniken kommit dit vi är idag. Att man kan skapa ett sådant här spel borde få alla bilentusiaster världen över att jubla av lycka, jag är en av de och jag jublade första gången jag brände ner för en av motorvägarna i en Lamborghini Centenario, med dess V12:a mullrandes och dess 770 vilda hästar sparkandes i ryggen. Vilken känsla de lyckats fånga där borta på Playground Games.

fh3-review-img01

På ett sätt skulle jag nästan vilja påstå att det här är mer av en kärleksförklaring än en renodlad recension, men det skulle såklart inte vara korrekt. Jag kan dock inte poängtera nog, vilket otroligt välgjort, vackert och underbart spel det här faktiskt är. Finns det inga brister? Jo, det är klart att det finns brister, för det finns det i precis alla spel och i Forza Horizon 3 är några av de mer framstående bristerna t.ex. laddningstiderna. De är få, men när de gör sig påminda känns de långa och utdragna, iallafall på Xbox One som vi har spelat på den senaste veckan. En annan lite mer konstigt brist är att skuggorna i spelet emellanåt beter sig på ett mycket underligt sätt. Låt mig förklara; tänk dig att skuggorna som återspeglas i marken helt plötsligt blir 3-4 pixlar och rytmiskt liksom dansar i takt med musiken i spelet. Det förtar i vissa fall intrycket av det här annars så perfekta spelet, men med det sagt förtar det inte på något sätt helhetsupplevelsen. Det är sällan du tänker på skuggorna i spelet när du susar fram i över 300 km/h i ett rykande race över de öppna ökenstäpperna, de soldränkta stränderna, de fuktiga regnskogarna eller genom de biltäta storstäderna. Upplevelsen är ett faktum och det finns i nuläget inget annat bilspel som lyckas återskapa denna känsla.

I de flesta andra liknande spel i genren är miljöerna endast en backdrop, en kulis för vad som händer på skärmen. Så är inte fallet i Forza Horizon 3. Här blir du som spelare istället en del av miljöerna och utöver bilarna så är miljöerna del av upplevelsen och i handlingens centrum. Variationen är stor och olika underlag påverkar hur bilarna känns att köra. Lägg där till dynamisk dag och natt cykel, väder och vind och även simulerad skademodell om du väljer att köra med det. Så har du en liten, en mycket liten uppfattning om vad Forza Horizon 3 har att bjuda på.

fh3-review-img02

I slutet av dagen och när allt kommer omkring är det trots allt bilarna det faktiskt och egentligen handlar om och bilar finns det gott om. Har sett siffror upp emot 350 olika bilar, vilket gör att det är ca 150 fler bilar än i Forza Horizon 2, ett spel där det inte direkt kändes som att det saknades bilar. Utöver det stora utbudet är det även ett varierat utbud. Allt från supersport och ultrasport till terrängfordon och mer vardagsåk. Ja, till och med vår Svenska stolthet Volvo representeras i spelet och inte enbart med en modell utan flera.

Som ni märker har jag undvikit att prata om specifika funktioner, bilmärken och platser i spelet och det är medvetet. Jag vill verkligen inte spoila det för någon utan jag vill att ni ska uppleva det här för första gången på egen hand, utan något i bagaget ’no pun intended’ för det är något av det bästa som finns att tillgå i sin genre idag. Spelet bygger vidare på sitt vinnande koncept från 2:an och gör det bättre, större och mer. Hur kan man inte tycka det är positivt?

fh3-review-img03

Om du älskar bilar och racing, men tycker Forza Motorsport är lite för Hardcore, så är Forza Horizon 3 något du bör sätta tänderna i. De har tagit de underbara modellerna från Motorsport och den väl utvecklade bilfysiken och stoppat in det i ett öppet arkadliknande spel, där du väljer själv vad du vill göra. Du är inte låst att följa en utstakad bana utan gör istället det du behagar. Du kan helt strunta i att tävla och istället bara gå online och åka ut och cruisa med dina kompisar och gemensamt uppleva det Australien har att erbjuda. Visst låter det fantastiskt. Forza Horizon 3 är del av Microsofts Play Anywhere så om du köper det på Xbox One får du det samtidigt även gratis till PC och kan spela det där också, om du nu hellre vill sitta framför en dataskärm istället för framför tv’n halvliggandes i soffan.

Spel nu för tiden är ganska dyra och man behöver noga överväga sina köp, Forza Horizon 3 är dock värt varenda krona. Med tanke på all potentiell speltid spelet har att erbjuda är det på ett sätt en no brainer, speciellt om du är intresserad av bilar och racing. Så vad väntar du på, spring och köp.

• Miljöerna
  • Den visuella kvalitén
  • Utbudet av bilar