Final Fantasy XV Recension

Vi kan helt enkelt konstatera att spelets handling får främst sitta i baksätet under bilturen.

För tio år sedan utannonserades Final Fantasy Versus XIII, det som senare skulle bli Final Fantasy XV. Spelet har alltså varit i produktion under ett helt decennium och då är det inte konstigt att det uppmärksammats av många världen över. Det alla undrar är; lever det upp till förväntningarna? Det beror på vad du förväntar dig.

Final Fantasy är en spelserie som blivit synonym med historieberättande och genom årens lopp har dessa titlar tagit med oss på otaliga resor, men FFXV gör det på ett väldigt annorlunda sätt. Du spelar som prins Noctis och tillsammans med hans tre kompanjoner ska ni ta er till din blivande hustru Lunafreya. Hon befinner sig i staden Altissia och där ska ert politiska bröllop äga rum, tanken är att denna förening också ska ena era fäders nationer. Jag får inte nämna några specifika detaljer kring handlingen men det är en resa som erbjuder många överraskningar men samtidigt finns det många bitar som känns tämligen uppenbara. Final Fantasy är som sagt känt för att vara väldigt drivande med sin handling men paradoxalt nog är detta en av de installationerna som erbjuder spelare att nästintill strunta i berättelsen. Naturligtvis måste du avancera vidare om du ska få tillgång till nya platser att utforska men i FFXV är världen till stor del öppen och tillgänglig redan från start, och om du är funtad som jag vill du genast utforska och se vad som döljer sig bakom nästa krön.

finalfantasyxv-img08Världen är helt magnifik och det finns ofantliga mängder av saker att uppleva och platser att se, ur en aspekt har FFXV mer gemensamt med titlar som Skyrim, The Witcher 3 och Metal Gear Solid V. Du har en sandlåda utan dess like vid dina fötter och trots att du kan se slutet av spelet vid strax över 30 timmar kan du utan svårigheter stanna kvar i hundra timmar. Det blir dock problematiskt och balansgången mellan att erbjuda utforskning och att hålla handlingen aktuell och relevant är hårfin. Du kan naturligtvis anpassa färden efter dina egna behov och göra lite sidouppdrag åt gången eller bara fokusera på det ena eller det andra, valet är upp till dig. Vi kan helt enkelt konstatera att spelets handling får främst sitta i baksätet under bilturen men du kan när du vill låta den ta över ratten när du vill komma vidare i äventyret. Du kommer också spendera en stor andel tid bakom bilratten, eller ridandes på en Chocobo. En del ser det förmodligen som ett nödvändigt ont men lyckligtvis kan du automatiskt hoppa till många destinationer när du besökt dem första gången.

finalfantasyxv-img05En klar fördel med att själv hålla i kontrollen mellan punkt A och B är att du kan upptäcka platser och sidospår som du annars skulle missat om du direkt transporterade dig till slutdestinationen, och då hade du kanske aldrig hittat det där fantastiska vapnet till en av dina lagmedlemmar. Din kvartett av hjältar är vänner sedan lång tid tillbaka och även om du får reda på mer information kring dessa under spelets gång känns de ändå inte riktigt lika intressanta som många tidigare individer från spelserien. Det som gör att det funkar är bandet som alla dessa redan delar och det märks tydligt både i och utanför stridens hetta att det här är människor som bryr sig om varandra. Stridandet i sig är tempofyllt och likt Square Enix andra spelserie Kingdom Hearts är det aktiva strider där du hela tiden måste hänga med på vad som händer i realtid. Noctis har förmågan att teleportera runt stridsfältet och kan tack vare det systemet angripa fiender från vinklar som utökar skadan som han åsamkar sina motståndare. Det går också att byta utrustning mitt under ett slagsmål men utöver det behöver du inte stanna upp och tänka för länge utan när striderna går som bäst är det en som en vacker dans.

finalfantasyxv-img06Du håller inne en knapp för att göra en serie av attacker och det gäller att du är alert och undviker inkommande anfall, om du lyckas tillräckligt bra kan du överleva de tuffaste striderna utan en skråma. Erfarenhetspoängen som du sedan samlar på dig aktiveras inte omgående utan du behöver själv övernatta på olika sovplatser för att öka dina förmågor. Det här är ett system som fungerar otroligt bra och med olika statusförbättringar och möjligheten att multiplicera poängen blir det väldigt lockande för den som tenderar att grinda mycket. Stridssystemet känns otroligt fräscht och det är precis den här typen av influenser som behövs för att Final Fantasy ska komma ur sin svacka som plågat serien under föregående konsolgeneration. Utvecklarna arbetar frenetiskt med förbättringar som förhöjer spelupplevelsen men redan från start är det ett tekniskt monster som erbjuder otrolig grafisk detaljrikedom kombinerat med ett välkomponerat soundtrack. Det ska sägas att en del laddningstider känns utdragna och sega men det är aldrig något som förekommer under tiden som man faktiskt är på fot ute i världen, utan det problemet uppstår när man hoppar mellan miljöer.

finalfantasyxv-img07Final Fantasy XV öppnar med frasen “a Final Fantasy for fans and newcomers alike.” Jag kunde inte sagt det bättre själv, det är sannerligen ett Final Fantasy som visar en stor homage till äldre titlar i serien genom bekanta inslag och element samtidigt som det levererar spelmekanik som är mer etablerad i västerländska rollspel. Om jag ska se tillbaka på Final Fantasy som spelserie genom åren känns detta ungefär lika nytänkande som Final Fantasy X gjorde när det släpptes till PS2. Jag tänker inte ta ifrån Lightning någon ära som karaktär eller den taktiska spelmekaniken från FFXII men sett till sin helhet är det här det bästa Final Fantasy som lanserats på 15 år. Det rådde mycket spekulation om att serien skulle vara över om inte XV lyckades leverera, men med facit i hand kan vi mycket väl ha fått en inblick i hur framtidens FF kommer utformas hädanefter och allt började med Final Fantasy XV.

• Massiv öppen värld
  • Grafiskt imponerande
  • Enkel men svårbemästrad stridsmekanik