Final Fantasy XIV: A Realm Reborn Recension

Final Fantasy XIV var ett spel byggt på hopp och drömmar hos Final Fantasy-fans världen över. Spelet som skulle bli den andliga uppföljaren till långlivade och nu gamla Final Fantasy XI skulle även bli en onlinevärld av rang. Det hela slutade i katastrof och utsvultna fans hade inget annat val än att beskåda hur spelet kort efter release slogs i lågor och försvann – helt på utvecklarnas bevåg. Men ur askan reste sig ett spel som var någonting helt annat – redo att möta sina spelare. Final Fantasy XIV: A Realm Reborn tog liv.

Aldrig förr hade ett onlinespel på så kort tid stängts ned av utvecklarna själva på grund av att spelet inte levde upp till förväntningarna, varken hos skaparna eller spelarna. Samtidigt som man skrev in sin titel i tv-spelhistoria så satte man ett helt nytt utvecklingsteam på att förbättra, polera och pånyttföda Final Fantasy XIV till att bli det spel som det först var tänkt. Resultatet blev Final Fantasy XIV: A Realm Reborn och nästan tre år efter spelets officiella release kunde man ge sina fans allt som de hade väntat på. Sanningen var den att fansen hade väntat, tålmodigt och trofast. När servrarna slog upp den 27:e augusti i år så kunde en pånyttfödd värld befolkas på nolltid.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn är långt ifrån den skugga av spelet som var dess första inkarnation. Nästintill allt i spelet har gjorts om, polerats eller förfinats på något sätt och gör att vi nu har den färdiga produkten. Med lärdom av både den första lanseringen och alla de åren som Final Fantasy XI har underhållit sina trogna spelare så står sig Final Fantasy XIV: A Realm Reborn på en stadig grund uppgjord av lika delar Final Fantasy och MMORPG á la 2013. Vad som blir särskilt slående är fokuset som läggs vid den förstnämnda grunden och långtida fans av serien kommer att bli överväldigad med spelinnehåll att bli förälskad i. Final Fantasy XIV: A Realm Reborn ser fullkomligt strålande ut – från de prunkande sprudlande skogarna, de kala bergslandskapen till de mörka, tysta fängelsehålorna. Att resa igenom Eorzea är en rofylld och stämningsfull upplevelse och ger samma intryck av den nedtyngda världen som handlingen berättar om. Det visuella är on-point och ser precis ut så som man hade kunnat hoppas på. Lägg till detta ett makalöst brett soundtrack svarvat av Nobuo Uematsu och du har virket som krävs för ett spel ur serien.

FFXIV-1

I spelväg finner vi mycket som tar ett steg bort ifrån vad vi finner i många, framförallt västerländska, nutida MMORPG-titlar. Även om det traditionella quest-baserade innehållet finns att hitta så har man introducerat en uppsjö av andra möjligheter för att utforska världen och utveckla sina karaktär i ett. Förutom ”Levemetes”, de dagliga klass-unika uppdragen som finns kvar sedan originalversionen lägger man står vikt vid så kallade ”F.A.T.E”:s (Full-Active Time Event). Dessa storskaliga händelser sker hela tiden världen över och ger fina belöningar, däribland i experience points, för alla deltagande äventyrare. Dessa fungerar väldigt väl, smälter in i spelvärlden på ett smakfullt sätt och är en stor fokuspunkt under hela resan igenom spelets värld.

Någonting som faktiskt har levt kvar sedan 1.0-versionen av spelet är klass-systemet. Detta baserar sig på att spelaren när som helst under spelets gång kan byta emellan de olika klasserna, någonting som gäller både de klasser inriktade på strid och de som spelas genom diverse hantverkssysslor. Vilket vapen spelare har utrustat avgör vilken klass som spelas för stunden och gör det därför enkelt och till och med nödvändigt att spela sig igenom olika klasser på en och samma karaktär. Vissa förmågor hos en klass kan till och med sedan användas av vissa andra klasser, vilket till en del tillåter dig som spelare att skräddarsy dina egna förmågor för strid. Vidare finns möjligheten att på level 30 fördjupa sig i sin klass, vilket låser upp nya möjligheter och ger en spjutspets under den senare halvan av spelet.

FFXIV-2

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn uppehåller den tidigare traditionen ifrån Final Fantasy XI med att lägga en stor fokus på story och karaktärens egna handling, vilket inte alltid är ett MMO förunnat. Redan från start introduceras spelaren till Eorzea och den historia som ligger bakom världen och tagit den till dit den är idag. Därifrån vävs spelarens egna karaktär tätare och tätare in med omvärlden allteftersom spelaren avancerar vidare igenom de huvudsakliga storyuppdragen. Det hela görs helt klart snyggt och sammansvetsat med spelet i stort, men handlingen i sig bleknar i jämförelse med vad vi har lärt oss vara vana vid av ett spel prytt med ”Final Fantasy”. Inget katastrofalt och under det nuvarande slutskedet, mellan level 40 och 50, så lyckas historien med att på sluttampen trappas upp till någonting intensivt och spännande.

Precis som med de flesta spel ur MMORPG-kategorin så är ”endgame”, det vill säga den delen av spelet som öppnar upp sig när man når maxlevel, en stor del av Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. I samma stund som du som spelare slår över till level 50 på din stridsklass så öppnar sig en värld av nytt innehåll att ta dig ann, nya föremål att försöka samla på sig och svåra bossfighter att bekämpa. Det hela blir lite som ett helt nytt spel och blir någonting värt att investera sin speltid i när handlingen har avslutats. De stängda instanserna och bossarna som väntar på level 50 visar upp spelet ifrån sin bästa sida och ser till att pressa spelaren mer än någonsin tidigare under spelet. Här krävs det mycket av den individuella krigaren och både snabba reflexer och stor kunskap inom sitt område blir ett måste för att kunna ta sig an de svårare utmaningarna. Grottorna, ruinerna och slotten där instanserna utspelar sig är alla snyggt utformade, har spännande upplägg och erbjuder alltid sin egna twist som gör dem utmanande och intressanta. Mycket att roa sig med för den som är redo att lägga ner de timmarna som krävs, men samtidigt ingenting som du som spelare behöver känna sig tvingad in i för att kunna fortsätta njuta av spelet. Den som vill kan istället plocka upp en ny klass att spela eller fördjupa sig i något av de olika hantverken. I dagsläget finns ännu ingen Player Vs. Player i spelet, men det är någonting som kommer att introduceras alldeles snart i uppkommande patch 2.0.

FFXIV-3

Inget MMORPG är bättre än sin community och i Final Fantasy XIV: A Realm Reborn blir personerna runtomkring dig mycket viktiga i avgörandet om din spelupplevelse. Till en tidig början görs mycket att spelandet på eget bevåg, men från och med att du som spelare börjar ge dig in i F.A.T.E:s eller till och med börjar utforska de första instanserna så kommer det att ske tillsammans med andra spelare. Oftast går det hela smärtfritt och tack vare spelets inbyggda ”Duty Finder” kan du automatiskt paras ihop med spelare av lämpliga klasser som vill utforska samma innehåll som du. Vad som blir påtagligt vid level 50 är en nuvarande trend av en viss elitism som är väldigt utbredd – Spelare som anser sig själv vara exceptionellt duktiga vill endast gruppera sig med andra personer de anser vara av samma rang. Är din nuvarande utrustning inte tillräckligt bra eller om de inte anser att du har tillräckligt mycket erfarenhet med det uppdrag som det hela rör sig kring så kan man bli bortvald, och just denna miljö kan se till att det för många blir mycket skrämmande och motigt att ge sig in i endgame. Det hela blir till någon sorts catch 22 – Om du har för undermålig utrustning och inga erfarenheter så får du inte ge dig in i uppdragen som ger dig bra utrustning och erfarenheter. Belöningarna kommer dock till den envise och genom att knyta starka band med spelare igenom de sociala funktionerna i spelet hittar du bäst de kompanjoner att spela sida vid sida med. För detta finns flertalet funktioner, däribland ”Linkshells”, som endast blir en privat chattkanal mellan dig och de andra spelare som är medlemmar i samma Linkshell. För större koordination för spelare med samma mål finns ”Free Company”, en guild för spelare att samordna sig, skapa sin familjära armé och ge sig iväg på äventyr i Eorzea med.

FFXIV-4

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn är stort, vackert, fantastiskt. Allt ifrån det makalöst visuella till det utstuderat mekaniska, från det smakfullt inplacerade till det utmanade tidskrävande är mästerligt. Square Enix har visat enorm respekt inför uppgiften när man från grunden byggde om det spel som inte hittat till våra hjärtan, till att bli någonting värt att förlora sig i. Det enda jag kan tycka är synd är det faktum att storyn inte höll mig lika fången hela vägen som den hade kunnat göra och detta blir Square:s stora uppgift till kommande expansioner till spelet. Handligen måste vara på plats och vara central. Tillåts spelet att fortsätta växa utifrån denna premiss, så har Final Fantasy- och MMORPG-fans i stort ett fantastiskt spel att förlora sig i.

I slutändan är Final Fantasy XIV: A Realm Reborn ett enormt kärleksbrev till Final Fantasy i stort och det är någonting väldigt, väldigt vackert.

• Visuellt fantastiskt
  • Engagerande endgame