Final Fantasy IX Recension

En del skatter glöms bort med tiden och får ligga orörda till tidens rand, men somliga grävs upp igen när vårt sug efter juveler blir för stort. Den 19:e april 2013 blev startskottet för spelserien Final Fantasy, i alla fall för seriens framfart på Steam som nu rullar på i samma tempo som ett ånglok. Den dagen släpptes Final Fantasy XI och senare det året kom även FFVII och VIII. Det finns i skrivande stund 14 installationer från serien och det senaste i ledet är inget mindre är Final Fantasy IX.

Det som gör nian speciellt är att det lämnats orört i nästan 16 år innan det fick ett nytt ansiktslyft. Det har visserligen släppts digitalt via PSN och finns nu även till iOS och Android, men det är Steam-versionen vi tagit en extra titt på och det är sannerligen en pärla som behållit sin glans genom årens lopp. Det är givetvis ingen fläckfri produkt men med hjälp av Silicon Studio har Square Enix gamla guldklimp fått ett nytt liv och vi har upplevt det med nya ögon. För er som inte är inbitna i denna titel kan jag informera om att det lanserades ursprungligen i Europa 2001 och var det sista FF som utvecklades för PlayStation innan den nya konsolgenerationen tog över. Det utvecklades också samtidigt som FFVIII men av ett annat team och när 8:an utforskade nya teman och system valde istället IX en mer traditionell väg och hämtade sin inspiration från de ursprungliga spelen i serien. Skaparen av Final Fantasy, Hironobu Sakaguchi, har själv sagt i en intervju; ”Jag tror inte jag har vad som krävs för att göra ett action-spel. Jag tror jag är bättre på att berätta en historia.”

FFIX-Sarah

Hans sista historia för Final Fantasy gav han till IX och vilken berättelse det är. Du börjar äventyret som tjuven Zidane Tribal och tillsammans med hans kumpaner i Tantalus ska ni försöka kidnappa prinsessan Garnet. För att lyckas med detta ska en teaterföreställning hållas som täckmantel för att två banditer ska kunna infiltrera slottet och hämta flickan. Komiskt nog visar det sig att Garnet vill exakt samma sak och följer gladeligen med sina kidnappare utan mina motstånd. En som däremot protesterar är drottningen Brahne, inte tänker hon låta tjuvarna undkomma utan en strid. Hon skickar sin riddare kapten Steiner för att återhämta Garnet men det dröjer inte länge innan alla i gänget börjar osa katt, det är något som inte stämmer och prinsessan tänker gå till botten med vad som är fel. Historien kommer ta många vändningar och det som börjar som ett enkelt gisslandrama kommer senare utvecklas till en kamp om världens överlevnad. Det är verkligen en fängslande resa som fortfarande fångar spelare och släpper inte taget innan eftertexten rullar. 9:an var det sista FF som Sakaguchi jobbade aktivt med och han kunde inte valt att sluta med ett bättre Final Fantasy. Den story han skrev för IX är fortfarande lika imponerande nu som den var för 16 år sedan.

FFIX-Duel

De äldre Final Fantasy har alltid följt en mall över hur deras klassiska gameplay fungerar; du besöker olika städer, grottor och andra nämnvärda platser och där finns för det mesta karaktärer som du kan interagera med. När du inte befinner dig på någon av dessa platser strövar du runt i en stor värld som du kan utforska, ganska standard för ett rollspel helt enkelt. I den här genren existerar också strider där du bekämpar monster av alla sorter och när du besegrar dessa får du erfarenhetspoäng som ökar dina förmågor och styrkor. IX använder dock ett specifikt system för hur du lär dig nya tekniker. Du kan använda dig av en gigantisk arsenal med utrustning och vapen men de är också bundna till olika egenskaper. Om du använder en speciell stav kan du använda en magi som är avsedd till den staven, men skulle du byta din påle får du istället en annan trollformel. Det är ett smart system som gör att du måste planera vilken uppsättning du ska ha inför svårare strider men du kan också genom tillräckligt många strider lära dig de specifika talangerna, och när du gjort det kan du istället fokusera på vilken utstyrsel som ger bästa försvaret.

FFIX-Combat

De faktiska striderna är ganska direkta, du möter en fiende och använder dig av olika kommandon för att vinna. De klassiska alternativen är attack, föremål, magi och tekniker. Redan år 1991 introducerade nians regissör Hiroyuki Ito systemet Active Time Battle (ATB) och det har sedan blivit synonymt med Final Fantasy. Givetvis nyttjar IX detta läge och du ser tydligt hur lång tid det är kvar innan en av dina karaktärer får göra ett kommando, det här tillåter en noga planering av varje drag du gör för att få ett optimalt resultat. Du kan dock inte se fiendens mätare vilket gör att du måste ha med i beräkningarna om nästa drag du gör blir något som utdelar skada eller en helande magi. När en av dina spelare tar skada fylls en separat mätare på och när den blir full hamnar hen i ett Trance-läge som förstärker individens styrkor och i somliga fall öppnar upp nya attacker. Spelets mörka trollkarl Vivi får till exempel kasta två magier under samma tur när han befinner sig i Trance. Det kan alltså rentav vara en taktisk fördel att fylla på denna mätare inför en prövande boss om du vill ha lite extra eldkraft.

FFIX-Grotto

Utöver den faktiska handlingen och stridandet finns det drösvis av extrasaker att upptäcka i denna värld. Om du vill rusa genom allt kan du lätt klara det under tio timmar men det är också med hjälp av nya ”fusk” som Steam-versionen förser. Du kan bland annat stänga av alla slumpmässiga fiendemöten, eller öka spelets hastighet. Det här är främst för folk som vill satsa på speedruns och det är trevligt att möjligheten finns för att bredda publiken, men givetvis kan du också göra saker på det gamla hederliga sättet. Det finns mycket att leta efter som jag nämnde ovan och för tre år sen lyckades en spelare hitta ett sidospår som ingen rapporterat sedan spelets ursprungliga release, en hemlighet som upptäcktes 13 år senare. Det sidospåret tillsammans med alla andra och den faktiska resan kommer leverera närmare 80 timmar av speltid. Speedrunar du inte och är inte noga med alla avstickare kan du ändå räkna med ungefär 30 timmar av äventyr vilket är ett lätt köp när prislappen inte ens ligger över tvåhundra kronor. För att nämna ett av alla tidsfördriv kan du spela kort i FFIX, det var också ett minispel som utövades i föregångaren Final Fantasy VIII men den här gången är det lite mer tekniskt avancerat och inte lika underhållande. Dock är det ett inslag som följer med under hela spelets gång och var och en får avgöra hur mycket energi man vill lägga på det.

FFIX-Dali

Vi känner igen utvecklarna Silicon Studio från bland annat 3D Dot Game Heroes och j-rpg titeln Bravely Default som många påstår vara det bästa Final Fantasy på många år som inte heter Final Fantasy. Denna studio har alltså hoppat in och hjälpt till med denna ”remaster” för att förbättra de grafiska detaljerna men det är också här spelet har sin största svaghet. Det största krutet har lagts på att rendera karaktärer i skarp grafik och det görs med bravur, Zidane och alla andra har aldrig tidigare sett lika snygga ut. Det blir tyvärr extra uppenbart när alla bakgrunder fortfarande har kvar samma texturer och då känns det bitvis osymmetriskt. Hela spelet har inte heller stöd för widescreen utan du får nöja dig med två ramar längst ut som fyller upp tomrummet. För somliga kanske detta saknar fullständig betydelse men det påverkar helhetsupplevelsen. En annan sak som inte förändrats på 16 år är musiken, och det gör ingenting för soundtracken som Nobuo Uematsu skapat innehåller några av hans bästa verk vilket gör det lika trevligt att lyssna på musiken inuti spelet som framför en symfoniorkester i konserthuset.

FFIX-Vivi

När Final Fantasy VII och VIII var släppta på Steam var det egentligen bara en tidsfråga innan nian också skulle se dagens ljus igen, och det skiner fortfarande ikapp med solen. Final Fantasy IX påminner oss om en tid när tv-spel var glädje, värme och storslagna äventyr som vi delade med oss. Jag är faktiskt avundsjuk på alla som får uppleva detta äventyr för första gången nu tack vare denna portning för ni har verkligen en fantastisk resa framför er och ni kommer möta många minnesvärda och färgstarka karaktärer. Hela spelindustrin har verkligen förändrats sen FFIX släpptes och därför är det tacksamt att få återvända till en värld som verkligen har hjärta och själ, tack för att du påminner oss om varför vi spelar tv-spel.

• Story
  • Musik
  • Karaktär