FIFA 17 Recension

Tack vare Frostbite och online är FIFA 17 utan tvekan kungen bland fotbollsspelen.

På grund av jobb och det faktum att sporthösten är stressig, är denna recension tyvärr sen. Ni har antagligen spelat men är kanske intresserade av vad jag, som är ett fan av PES 2017, tycker om värsta konkurrenten FIFA 17.

Om PES 2017 är spelet som kräver tålamod och många timmar för att ens lära sig, är FIFA 17 det enklare alternativet. Kanske en generalisering som inte är rättvis för efter ett par matcher online står det klart för många att det knappast är enkelt, det är bara det att inlärningskurvan är snällare jämfört med PES 2017 men tro inte att nybörjartur är en del av FIFA 17. Vill du bli respekterad online krävs det flera timmar för att bli en av världens bästa spelare i världens bäst säljande fotbollsspel på marknaden. Givetvis kommer FIFA 17 att vara ett givet inslag på hemmafester eller i turneringar då fler spelar detta jämfört med värsta rivalen PES i dagens spelvärld. Matcher mot datorkontrollerat motstånd tycker jag är lika tråkigt som tidigare och såvida du inte spelar många matcher mot vänner eller syskon hemma, ser jag ingen egentlig anledning till att uppgradera varje år. Men koppla upp dig mot internet och du har ett helt annat spel, samt en hel värld som väntar på att få utmana dig. För det är online som FIFA 17 kommer till sin rätt och utvecklarna EA Canada har utan tvekan använt resurserna på rätt sätt genom att integrera spelet online.

fifa17-img02De senaste dagarna har min uppkoppling krånglat och därför har jag upplevt lagg i matcher mot andra gamers. Men varje gång jag har jämfört FIFA med PES, har det slagit mig hur väl EA Sports fotbollsspel fungerar online jämfört med Konamis dito. Vissa årgångar har PES inte varit spelbart online utan vi har fått vänta på patcher som åtgärdar problemen. I princip har EA Sports rullat ut den röda mattan mot internet varje år utan att mattan går sönder för alla skor som trampat på den eller att vind, regn, snö samt annat kan förstöra materialet. FIFA Ultimate Team, FUT Draft och Clubs är spellägen som är ska locka gamers ut till onlinevärlden. Samtliga är oerhört underhållande och med alla gamers, samt licenser, är risken liten att du kommer att tröttna på att spela mot FC Barcelona, Manchester United eller Real Madrid hela tiden till exempel. Jag har spelat med lag som har två eller tre stjärnor i betyg, kunnat hitta motstånd och spela matcher utan att lagg har förstört upplevelsen i 80% av matcherna. På grund av krångel har 40% varit problematiska men resten har fungerat fint. Vad jag inte gillar med FIFA Ultimate Team är mikrotransaktionerna och det faktum att det är designat för att gamers ska köpa coins på Xbox Live Marketplace eller PlayStation Store. Visst, du kan ta din tid att bygga upp ditt lag men majoriteten där ute kommer antagligen ha köpt sig ett lag till framgång. Utvecklingen har gått så pass långt att det är försent att stoppa och då majoriteten verkar ha mindre tålamod, så är det inte så konstigt att EA Sports fortsätter med detta. Det finns trots allt en marknad vilket jag tycker är synd på ett annars så underhållande spelläge.

Största nyheten till årets upplaga av FIFA är bytet av grafikmotor och EA Canada meddelade i somras att EA Ignite skulle skrotas helt. Istället skulle FIFA 17 använda sig av Frostbite, en välkommen nyhet framförallt från mitt håll då jag har stört mig på att grafiken knappt har utvecklats sen förra generationen. Antar att man såg resultatet Fox Engine gav när PES Productions bytte grafikmotor och måste säga att byte av grafikmotor tar sin tid. Därmed så har EA Canada gjort ett bra jobb och jag ser fram emot framtida upplagor av FIFA för att se resultatet av Frostbite i denna spelserie. Detaljmässigt har det skett en stor förändring jämfört med tidigare och fortsätter utvecklarna på samma sätt kommer ansikten att vara i klass med eller bättre än PES. Jag har alltid hyllat detaljerna hos spelarnas ansikten i PES men de i FIFA 17 har blivit bättre tack vare Frostbite. Däremot är bollfysiken precis samma som tidigare så bollen känns inte annorlunda för er som varit rädda för enorma förändringar i FIFA-serien. Ska sägas att jag fortfarande inte tycker om bollfysiken utan föredrar den i PES 2017, men det är som sagt en smaksak. Med undantag för vissa konstiga beslut av domarna baserat på fysiken i Frostbite, har grafikmotorn annars gjort ett bra jobb med FIFA 17 och roligast har varit att se vissa motståndare online som medvetet skjutit iväg bollen när de tilldelats felaktiga straffar. Förvisso bara tre stycken totalt i de många matcher jag har spelat, men glädjande att vissa har Fair Play i sig!

fifa17-img04Likt förr fortsätter presentationen att vara i världsklass och framförallt för Premier League. Allting känns som en proffsig tv-produktion och kommentatorerna pratar som om det vore på riktigt. Jag kan inte låta bli att imponeras varje gång av inramningen i FIFA 17 då EA Canada fått till kameravinklar, stämning samt kryddat det hela med musik som passar bakgrunden utan att den försvinner. Detaljer som att poliserna på Real Madrids hemmaarena har spanska polisens uniformer samt att bortafansen sitter högt uppe, imponerar då detta var tidigare något som PES Productions var ledande på. Jag har hört att kommentatorerna i andra språk skämtar mer och låter mer avslappnade än de engelska, som är väldigt seriösa överlag. Inget som jag kan bekräfta men kanske vore det bäst om de engelska kommentatorerna slappnar av någon gång och bara njuter likt vi gör när vi spelar matcher. Sen är det alltid tal om resurser och det är ingen tvekan att EA Canada har mycket mer pengar än PES Productions, vilket gör att de faktiskt kan skapa presentation som är på en hög nivå.

Annars fungerar FIFA 17 som det bör och Frostbite har inte heller inneburit någon stor förändring med kontrollen. Passningar, dribblingar och skott fungerar som det alltid har gjort. I år tycker jag att genomskärningar är lite enklare att genomföra jämfört med tidigare. Därmed inte sagt att de är enkla men med rätt spelare samt tajming, kommer du kunna genomföra farliga genomskärningar på planen. I år har vi fått ett nytt spelläge som heter The Journey och är ett karriärsläge där du tar dig an rollen som talangen Alex Hunter, en ung kille från London-förorten Clapham som siktar på att bli en världsstjärna. Greppet är välkommet även om det är raka spår i princip. Även om du lyckas och gör imponerande matcher i början för det Premier League-lag du tillhör, lånas du alltid ut till ett annat lag. Ungefär som i NBA 2K17 som inte viker undan från den röda tråden likt The Journey gör. Misslyckas du behöver du inte börja om och klättra från engelska division fyra till exempel, eller sikta på att bli proffs i ett annat land utanför Storbritannien med hopp om att en dag återvända till Premier League. Jag gillar The Journey som sagt men hade gärna sett fler alternativ med ens karriär. Misslyckas du är det bara att börja om tills en klubb i Premier League är intresserad av dig, det vill säga den du har valt som favorit.

fifa17-img03Kommer FIFA 17 att fortsätta befästa EA Sports ledning i kampen om fotbollsfansen? Absolut när du har FIFA Ultimate Team som lockar massor med fans online. The Journey är utan tvekan ett grepp jag gillar men hoppas på fler alternativ i framtiden. Grafiken kommer i framtiden att få sig ett stort lyft tack vare Frostbite och online är FIFA 17 utan tvekan kungen bland fotbollsspelen. Så för er som spenderar all tid online är det bara att införskaffa FIFA 17 om ni inte redan har gjort det.

• Frostbite
  • The Journey
  • Stabiliteten överlag