FIFA 16 Recension

De senaste åren har FIFA-serien knappast genomgått en revolution, utan istället uppdaterats med små steg framåt. När Pro Evolution Soccer dominerade, höll FIFA på att stagnera. Men ett flertal felbeslut hos Konami och alltför stora förändringar till det sämre gjorde att EA Sports plötsligt vaknade. När PlayStation 3 och Xbox 360 äntrade marknaden, blev FIFA det fotbollsspel som dominerat marknaden sedan dess.

När spelet startar är det mesta sig likt: menyerna, grafiken, kommentatorerna, ja det mesta ser ut som om det vore evigheter. Det är svårt vid den första halvtimmen se vad som har hänt sedan sist. Som jag tidigare påpekade, har man ett ett vinnande recept varför ändra det? Den frågan lär Konami ha ställt sig efter att ha tappat marknadsandelarna gällande fotbollsfans. Hos EA Canada finns det ingen mening med att göra stora förändringar som kan leda till försämringar. Hellre små steg framåt med det vinnande konceptet än ett stort steg framåt mot något osäkert.

fifa-16-bild-1

När det gäller presentationen är det EA Sports som är bäst jämfört med Konami. Kommentatorerna låter flytande och att dem i år har fått spela in nya ljudspår med introduktionen av damfotbollen, har inte gjort dem sämre. Så det handlar om en omarbetning på ett område som EA Sports behärska oerhört väl gentemot värsta konkurrenten. Dessutom har både Premier League och Bundesliga officiell tv-grafik så ni som tittar på någon av ligorna kommer att le åt inramningen på en match från någon av dem två ligorna. Lägg till nya läktarramsor för en del lag samt övriga matcher och du har ett fotbollsspel som är oerhört levande. Personer som inte gillar att spela tv-spel eller inte tittar på så mycket fotboll blir garanterade imponerade och trots alla åren med FIFA har jag aldrig stängt av kommentatorerna. Dem pratar om detaljer i spelet att en spelare hade gult kort och är nära det röda kortet, vilket ledde till att han eller hon byttes ut. Sånt är imponerande jämfört med de statiska kommentatorerna i PES.
Många har nog spelat demot och testat damfotboll.

Efter flertal speltimmar med både bra lag som Real Madrid samt lite sämre som Djurgården i Allsvenskan, så kan man inte låta bli att imponeras av hur väl EA Canada har förvaltat damfotbollen. I verkligheten är det mer tekniskt fast det går lite långsammare och det tycker jag märks på matcher med damlandslagen. Däremot så behöver vissa spelare fortfarande en hel del arbete med att förbättra ansikten. Igenkänningen finns där men något fattas i detaljerna för att det ska vara världsklass. Damfotbollen är inte så stor men Bundesliga, Allsvenskan och Amerikanska ligan vore potentiella ligor för framtida FIFA-spel eller lagen som deltar i UEFA Women’s Champions League. Alla som skrek sig hesa över damfotbollen kan lugna ned sig för FIFA 16 har knappast blivit ett sämre spel utan mer inkluderande för fotbollsfansen som trots allt består av många kvinnor som hejar på sina lag. Äntligen har dem chansen att spela med damspelare och känna att även den delen av fotbollen är en erkänd sport med sina EM-, VM- samt OS-turneringar.

fifa-16-bild-2

Hos EA Canada har diskussionen kring årets FIFA varit att göra försvarsspelet bättre och lättare att stoppa spelare som Cristiano Ronaldo eller Lionel Messi. Förvisso tycker jag att det är lite enklare att försvara men för eller senare kommer dem som spelar ändå att hitta luckorna som gör det återigen svårt att stoppa Ronaldo eller Messi. Problemet är inte unikt FIFA utan har funnits i alla fotbollsspel där vissa spelare har sina styrkor som ibland gör det svårt att stoppa dem. Vem minns inte till exempel Adriano i PES 6? Många som spelade online valde Inter just för att Adriano spelade där. Varför kanske ni frågar er? Han hade ett oerhört bra skott som gjorde det svårt att stoppa honom och även om det är beundransvärt av EA Canada så all heder till dem som faktiskt tar upp problematiken istället för att gömma sig för en gångs skull (gäller samtliga utvecklare).

Årets spelare reagerar lite långsammare än förr och verkar istället börja lyda lite mer till fysikens lagar. Ta emot en boll och passa vidare är inte lika enkelt utan det gäller att vara rätt vänd beroende på vem du faktiskt vill passa och mottagningar är inte perfekta till exempel. Även toppspelare i FIFA 16 kan begå sådana misstag och förhoppningen är att göra det mer realistiskt. Dock så tycker jag att det funkar sådär när FIFA 16 och dess bollfysik inte är i närheten av att vara realistiskt. Då tycker jag denna typ av förändring kräver att även bollfysiken ändras till grunden vilket skulle sluta med något liknande i PES. Där kan vi prata om en bollfysik som känns mer realistiskt och ärligt talat så är årets nyhet med lite långsammare spelare ingenting nytt för oss som spelar PES. Där reagerar inte spelarna omedelbart utan tar sin tid att ta emot, vända sig om och passa eller skjuta. Så FIFA-spelare kommer definitivt att få förändra lite sina sätt att spela detta på. Allt handlar i slutändan om anpassning men jag hoppas EA Canada gör något åt bollfysiken som fortfarande påminner om en volleyboll än en fotboll.

En annan nyhet till årets FIFA är FIFA Ultimate Team Draft. En mindre och snabbare version av det framgångsrika FIFA Ultimate Team. Skapa direkt ett lag, välj dem bästa spelarna på varje position där samtliga spelare är guldkort. Välj formation för att senare bege sig ut på nätet och spela max fem matcher innan äventyret med ditt superlag slutar. Samtliga matcher i FUT Draft är elimineringsmatcher så förlorar du första, är allting över. Minus är helt klart att någon större variation av spelare i motståndarnas lag inte finns. Många har en tendens att välja Cristiano Ronaldo, Messi eller andra starka spelare istället för dem som är lite mindre starka men trots allt fortfarande spelare i världsklass. För mig som kanske inte alltid har tid att spela flera timmar i sträck, är FUT Draft perfekt faktiskt så jag ser fram emot hur den delen kommer att utvecklas. Förvisso finns det andra spellägen där rollen som manager (Career Mode) har fått sig en liten ansiktslyft där man bland annat kan träna samtliga spelare med hjälp av Skills Games. Välkommet inslag men efter ett tag så tröttnar man ändå, eftersom Career Mode saknar spänningen som FUT samt FUT Draft ger spelarna.

fifa-16-bild-3

Någon som minns när EA Sports introducerade EA Ignite för omvärlden i samband med att PlayStation 4 tillsammans med Xbox One äntrade marknaden? Vi utlovades en smärre revolution och idag undrar jag vart den tog vägen, framförallt för FIFA-serien. När PES använder sig av Fox Engine och utvecklarna lär sig mer om den, går det inte låta bli att tänka på hur föråldrad grafikmotorn i FIFA börjar att kännas. Nu hoppas jag att utvecklarna redan nu sitter och pratar om att uppdatera den eller göra något nytt. Vad grafikmotorn saknar är öga för detaljer och då framförallt på spelarnas ansikten. Trots förbättringar ser även spelarnas kroppar lite konstiga ut fortfarande, vilket gör att det finns plats för stora förbättringar. Något som jag tror är tveksamt till om det går att genomföra med grafikmotorn och antagligen lär en helt ny behövas.

Precis som förra året fortsätter FIFA vara ett stabilt spel som ger fansen valuta för pengarna. Men nu när PES har vaknat upp ordentligt är det dags för EA Canada att ta sig en titt och göra stora förändringar på några områden. Annars kommer fansen att inte bli besvikna med undantag för att spelarn reagerar aningen långsammare i år. Gnäll inte utan anpassa spelet och därefter kommer allt att flyta på som vanligt. Båda hemma med polarna på samma tv eller när ni spelar online med ert lag i FIFA Ultimate Team.