FIFA 13: Intervju med Garreth Reeder

Varje år innan den trista hösten börjar infinna sig bjuder EA in oss för att testa de kommande sportspelen som lyser upp den svenska hösten. Först avverkades NHL 13 med både intervju samt en recension och snart är det dags för FIFA 13 att göra entré för att samtidigt slåss med Konamis PES 2013 om fotbollsfansen.

Efter att ha tittat på EM samt OS och då syftar jag främst på fotbollsturneringen, är starten av ligorna efterlängtat. Där NHL-serien saknar konkurrens har FIFA 13 fortfarande konkurrens även om PES de senaste åren tappat och ifall inte den serien rycker upp sig, riskerar EA Sports att i princip stå ensamma med ett fotbollsspel i världsklass. Under ett par år efter att ha spelat Superstar Soccer bytte jag till FIFA då EA Sports klarade övergången från 16-bitars till 32 bättre än Konami. När generationen med PlayStation 2, Gamecube samt Xbox kom var Konami tillbaka på tronen med Pro Evolution Soccer och jag har fina minnen av PES 4 samt PES 5. Men när Xbox 360 tillsammans med PlayStation 3 släpptes var det EA Sports som klarade av den övergången bättre och sedan dess har Konami kämpat i motvind medan FIFA-serien skördat framgångar runtom jordklotet.

Join the club!



Där FIFA trots konkurrens kunnat erbjuda små uppdateringar till fansen, har de trots allt vunnit fans från PES som hela tiden försökt hänga med sin värsta konkurrent. Även om PES är större i Turkiet, Italien, Frankrike, Finland och Spanien har FIFA erövrat de andra länderna där licenserna för Premier League samt Bundesliga har varit deras främsta säljargument. Så FIFA leder helt klart racet mot PES och någon som lär sova om nätterna är onlineproducenten Garreth Reeder som flögs över från Vancouver till Stockholm för att prata om spelet.

Förutom att visa en trailer från Gamescom som de flesta vid det här laget sett, pratade Garrreth Reeder om first touch i spelet. Där varje passning kommit fram perfekt förr, är det mer en risk att spela sig ur en situation eller brösta ned bollen i år. Bollen rör sig inte som förr och meningen är att varje match ska bli unik enligt Garreth. Så antalet misstag eller chanser att göra mål på oväntade situationer ska öka, vilket sport överhuvudtaget bjuder på och även om matcherna mot mänskligt motstånd alltid bjudit på spännande matcher, har de mot datorn varit tråkiga att spela.

Innan jag skulle göra min intervju skulle en turnering avverkas och då valde jag mitt favoritlag Real Madrid. Ställdes i första matchen mot en kille från EA som normalt jobbar i Schweiz men var på ett kort besök och reste väldigt mycket berättade han till den grad att lägenheten såg han nästan aldrig. Spelade alldeles för offensiv fotboll och föll på försvarsmisstag så jag åkte ut alldeles för tidigt men fick se att samma kille vann hela turneringen, vilket förvånade de hos EA själva samt honom själv eftersom han som beskrev sig som en hockeykille. Efter att ha spelat ett flertal matcher märktes det att passningarna inte tas emot perfekt hela tiden och det skapar faktiskt en ny slags spänning även om vissa tyckte det var överdrivet. Själv tycker jag att PES faktiskt har gjort ett bättre system som de fortsatt att utveckla så till nästa år lär vi få se nya förändringar till det i FIFA. Men utan tvekan har det nya systemet skapat mer spänning till matcherna och i min förlust föll jag på misstag, spelade jag FIFA 13 som jag spelat tidigare upplagor.

Något som EA Sports fortfarande inte har fått till är Personality+ även om de marknadsfört det hårt. Meningen är att varje spelare eller de mest kända ska kännas unika jämfört med de andra på planen. Även där har PES lyckats bättre för spelarna i FIFA-serien överlag känns alldeles för lika. Däremot är de bättre animerade och grafiken blir bättre för varje år. Även om jag har varit positiv till PES 2013 efter demot har FIFA 13 utan tvekan ett stort försprång generellt och triumfkortet Ultimate Team tillsammans med alla licenser gör att många kommer att välja FIFA 13. Inte för att det har blivit sämre men med Premier League, Bundesliga, Allsvenskan samt många ligor till i kombination med underhållande gameplay, gör att EA Sports kan fortsätta jobba i samma takt utan att behöva stressa sig för konkurrenten. Det tyder på svaghet hos PES-serien och FIFA fortsätter att vinna över fans även om de aldrig nämner från Konamis fotbollsserie så förstår vi alla vem som tappar mark.

För övrigt råkar Garreth Reeder som jag ska intervjua vara ett Real Madrid-fan och åkte förra året under november till Madrid på semester. Där passade han på att se rivalen Atlético Madrid men givetvis Real Madrid i en match mot Osasuna där han eller jag inte riktigt minns resultatet. Men runt 6-1 hade vi för oss matchen slutade där Cristiano Ronaldo, som innan avspark fått guldskon gjorde ett hattrick i matchen så han har koll på fotbollen utan tvekan när det är dags för intervjun.

Till i år har ni introducerat Skill Games till FIFA 13. Varför just i år och inte tidigare?

Jag tror faktiskt att det beror på att de senaste åren har vi lagt in en ny fysikmotor i spelet. Det är det systemet som gör att vi kan ha med det i spelet eftersom Skill Games bygger på just fysikmotorn. Det är den största anledningen men så vet vi också att FIFA får mer innehåll och blir mer komplext vilket gör att vi vill ha den här typen av utmaningar så att folk lär sig spelet, eftersom vi vet att FIFA för varje år får nya fans och därmed hoppas vi att Skill Games lär folk att spela FIFA.

Kommer de ha svårighetsgraderna lätt, medium och svårt?

Det finns åtta olika områden; skott, dribbling och frisparkar bland annat. Bland de finns det möjligheten att få brons-, silver- och guldmedaljer något som medför att man låser upp den sista skill challengen. Du kan låsa upp alla medaljer för att komma till den sista utmaningen som blir väldigt svårt. Vi har gjort så att bara elit FIFA-spelare kan klara av de och komma till sista utmaningen. Jag tycker personligen att vi har balanserat det bra med svårighetsgraderna.

Om vi tittar på licensdelen så har ni introducerat den saudiska ligan. Hur kommer det sig?

Det intressanta är att, jag vet inte om du har sett vårt creation center där vi tillåter folk att skapa olika ligor eller vänner till FIFA. Vi såg att den ligan var den mest nerladdade av alla skapade ligor. Jag kan inte prata för mycket angående licenser eftersom det är ett annat team men jag vet att den saudiska ligan var den mest populära att skapa. Så den blev en av de mest efterfrågade ligorna i hela communityn.

För på forumen har de turkiska fansen krävt den turkiska ligan (tillbaka) så jag vet inte hur mycket du kan säga angående varför ligan inte är med?

Jag vet att vi har haft med den ligan tidigare och det har skett saker mellan parterna som gjort att ligan försvunnit (från spelet). Jag kan inte riktigt säga när den kommer att återvända.

Finns det någon liga som ni skulle vilja ha med men som inte finns med i FIFA-serien än?

Alla ligor jag följer personligt finns med men jag vet att runtom världen så har varje land sin liga. Det finns en hel del argentinare i vårt team som vill ha med den ligan och alla vill ju ha med sina länders ligor i spelet i slutändan.

Om vi pratar om marknader var har ni er största marknad?

Vi har den största marknaden i Nordamerika vilket kan vara överraskande för utomstående. Men i frågan om antalet sportfans som spelar det och i frågan om FIFA-försäljning så fortsätter vi att växa där. Av alla sportspel i USA var FIFA det spel som växte mest så vifortsätter att växa i det landet.

Finns det någon annan region där spelet fortsätter att växa?

Hmm, mellan FIFA 11 och FIFA 12 växte alla regioner i princip. Men vi fortsätter att titta på hur vi kan fortsätta växa i Italien och Frankrike. Men vi såg som sagt riktigt trevliga siffror angående tillväxt (för spelet).

Om vi tittar på marknader så har NHL riktat sig mer mot kvinnliga fans med bland annat kvinnliga legender. FIFA har fortfarande inte gett de möjligheten att skapa kvinnliga fotbollsspelare, hur kommer det sig?

Det mest vi gör är baserad på feedback eller önskemål som communityn eller pressen kommer med. Men i frågan angående att skapa en kvinnlig fotbollsspelare så har vi inte kommit till den kritiska massan, att vi kommer att tänka om än så länge. Men i framtiden kommer vi att ta oss en tankeställare så man kan aldrig säga aldrig.

Till i år har ni Lionel Messi som omslagspojke eller vad man ska kalla det jobbet. Hur lång tid tog det för er att övertyga honom att gå över till FIFA-serien?

Jag vet inte så mycket angående det. Men det har varit ett bra förhållande än så länge och när han skrev på för oss gjorde vi ett speciellt Messi-kort till Ultimate Team, där han hade 99 på allting i princip. Folk älskade det och alla försökte få det kortet. Han var med oss i FIFA Street och en gjorde en bra kampanj. Han förkroppsligar verkligen allting som har med FIFA att göra. Hans dribblingsspeed, skott, rörelser och styrka är ju saker vi försöker få med i spelet.

Om det är något som Lionel Messi behärskar så är det intelligens och förståelse för fotbollen. Så om vi pratar om Attacking Intelligence hur länge har ni jobbat på det?

Jag skulle vilja säga att AI:n fortsätter att utvecklas genom åren men till i år så har vi introducerat det som kallas för Attacking Intelligence (i vilket spelarna ska röra sig på planen på ett smartare sätt). Vår lead designer spelade ju fotboll på professionell nivå och andra som jobbar med animeringen hos teamet har också spelat professionellt. Jag har jobbat med andra sportspel och skulle vilja påstå att kunskapen om fotboll hos FIFA-teamet är väldigt högt (jämfört med andra team). Vi har en fotbollsplan bredvid studion där vi brukar spela matcher mot varandra och jag är inte så bra på det men när de bästa spelarna spelar, så är det otroligt att se hur bra de är på sporten.

En annan nyhet är att det går att flytta på muren vid frisparkar. Hur långt kan man gå när det gäller fula tricks på frisparkar?

Så till i år ger vi er lite utrymme att flytta muren framåt. Gör du det för mycket och flyttar den alldeles för långt fram så får du ett gult kort. Vi har försökt att balansera på det hela eftersom det händer hela tiden i verkligheten men du ska inte kunna utnyttja det. Så allt handlar om balans och vi har ställt in det lite men till en viss grad ska man kunna köra lite fula lekar.

I Premier League är domarna mer nogranna med hur domaren står medan de i Italien eller Spanien är mer slapphänta. Påverkas domarens beslut i spelet beroende på vilken liga eller vart han kommer ifrån?

Det är en bra fråga faktiskt. Vi har olika (icke-licensierade) domare i spelet som alla har olika nivåer i hur de dömer matcher. Vissa är mer stritka medan släpper mer så det kommer att synas på matcherna och framförallt på frisparkarna.

Ni har visat lite nyheter med Kinect där man ska kunna prata. Hur pass långt kan Kinect känna igen dialekter?

Inom ett visst språk som engelska så kan den känna igen nordamerikansk engelska eller dialekterna från Liverpool men också Manchester till exempel. Vi har spanska, franska och tyska bland annat. Allt handlar om att använda din röst för att göra byten eller byta formationer utan att behöva pausa spelet för att göra allt det där. Vi har faktiskt haft kul i arbetet med att implementera den funktionen.

Så om en fransktalande person pratar engelska, blir den accenten igenkänd?

Ja det blir den definitivt men allt beror på hur kraftigt den personen bryter (skratt).

När jag spelat så märker man att varje passning inte blir perfekt längre, speciellt vid mottagningarna. Vad fick er att börja tänka i de banorna att ”varje passning blir inte perfekt”?

För många år sedan handlade det om att göra det perfekta spelet och där är vi idag. Då var varje touch och spelares mottagningar av passningar perfekta. Vi nådde till en viss punkt med realismen till den grad att vi tänkte på det och tog oss en titt på spelet för att sedan säga ”det här är bra. Spelarna tar emot bollen perfekt men det är inte realistiskt.” När vi tittade på riktig fotboll såg vi att inte heller världens bästa fotbollsspelare tog emot varje passning perfekt och därför har vi jobbat så att det ska kännas mer realistiskt där de bästa spelarna i världen har mer kontroll över bollen jämfört med andra.

Tror du det hade varit möjligt utan er Player Impact Engine?

Jag tror faktiskt inte det. Mycket är byggd på bollfysiken (i spelet) så som hastigheten på bollen, vart bollen kommer och tar samt hur den går. För fem år sedan hade alla de sakerna behövts programmeras med nya anymationer samt inställningar men idag gör fysikmotorn sitt jobb och den kontrollerar ju bollens rörelser så enbart de senaste åren har detta blivit möjligt att implementera.

Med Player Impact Engine, är det rättvist att säga ”storleken har betydelse” i närkamper?

Definitivt. Jag älskar att spela med Zlatan Ibrahimovic eftersom han kombinerar kontroll med styrka, storlek och uthållighet. Jag tror att han till och med ännu bättre i FIFA 13 (än förut) eftersom han har shield (egenskap i spelet), möjligheten att skydda och kontrollera bollen på ett bra sätt. Han har också en bra touch så varje touch blir bra när den tas emot. Han kanske inte har snabbheten men det är ju tjusningen med spelet eftersom det enbart inte behöver handla om hastighet utan det kan också handla om styrka. Så jag tror att vi har balanserat det hela bättre till i år.

Sen undrar jag angående målgester ifall ni har med den som Neymar, Cristiano Ronaldo och Marcelo har gjort: Ai Se Eu Te Pego?

(Här skrattar Garreth lite). Bra fråga för jag vet faktiskt inte om vi har den. Men jag minns att vi hade ett möte där vi pratade med alla designers och vi har en kille från Brasilien. Han jobbar med presentationen och sa att vi borde ha med den målgesten i spelet. Vi har en hel del nya målgester till FIFA 13 som Mario Balotellis målgest från EM.

Fast utan att spelaren tar av sig tröjan?

Ja precis. Vi har också… har du sett Cristiano Ronaldos målgest där han visade benen efter att ha gjort mål? Den har vi också.

Tror du det kommer att vara möjligt i framtiden att göra en målgest där spelaren tar av sig tröjan och blir varnad eventuellt utvisad?

I framtiden tror jag men så som spelarna är uppbyggda i spelet idag så är det inte möjligt. Men definitivt i framtiden.

För med Kinect så kan du svära och få ett gult kort men ingen utvisning?

Det roliga är att när den funktionen utannonserades pratade alla om svärandet. Det påverkar inte gameplay så mycket utan handlar mer om att återskapa realismen som finns inom fotobllen. Det det är bara varningar, inga röda kort som delas ut och kommentatorerna kommer att anmärka genom att säga något i stil med ”nu får managern lugna ned sig lite”. Men vi ville inte ta det så långt att det skulle resultera i röda kort utan mer göra en rolig funktion utav det där.

Innan jag var tvungen att gå för att någon annan tidning eller site skulle intervjua Garreth Reeder, pratade vi om läktarkulturen i den nordamerikanska ligan Major League Soccer. Där amerikanska arenor normalt är tysta har fansen i MLS överraskat med att anamma europeisk läktarkultur och sjunger under matcherna. Vi var överens om att utvecklingen var rolig att se även om det fortfarande inte är i samma klass som i Europa, har jänkarna trots allt utvecklat sin tysta läktarkultur till någonting som ser lovande ut och dessutom bjuder arenorna där borta på rolig underhållning utan att någon behöver vara rädd. Ni som tittar på fotboll vet att säkerhet inte alltid har varit någonting att skryta med tyvärr när det handlar om läktarkulturen inom den europeiska fotbollen.

Då eventet höll på att slut plockade EA ned allting så jag hade inte några fler timmar till att spela FIFA 13 och får vänta tills vi får ett recensionsexemplar till kontoret. Men även om jag har uttalat mig positivt om PES 2013 kommer FIFA 13 att ta hem kampen om fotbollsfansen. Det spelar ingen roll att FIFA 13 kanske hade introducerat en nyhet att spelarna beroende på underlag kan halka ifall det regnar mycket till exempel. EA Sports största argument för att sälja är FIFA-serien  Ultimate Team som många kommer att spela timmar med och så länge den fortsätter att underhålla i kombination med licenser samt förbättrad gameplay, kommer cheferna hos EA Sports tillsammans med utvecklingsteamet att sova gott om nätterna med de i Japan blir alltmer stressade över konkurrensen.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord