FIFA 11: Intervju med Marcel Kuhn

När Andy Agostini presenterade NHL 11 och NHL Slapshot inför pressen på Hotellet i Stockholm, hade han sällskap från Vancouver i form av producenten för FIFA 11; Marcel Kuhn. Född i Österrike men uppvuxen i Tyskland, har Marcel jobbat nio år hos EA Sports och detta är det sjätte FIFA-spelet han jobbar med.

Medan NHL stoltserade ”Real World Physics” där spelarna har en helt annan fysisk närkontakt med varandra, var Marcel Kuhn betydligt stoltare över att presentera ”Authentic Personality for Every Position” vars nyhet kallades för ”Personality+”. Som bekant beter sig anfallare annorlunda jämfört med mittfältare och Daniel Alves som är ytterback är betydligt mer offensiv än normalt, ska man i år kunna se skillnad mellan istället för att varje spelare intar sin position utan några orders.

Varje position kommer således att ha sin personlighet och varje spelare sin då alla anfallere inte spelar på exakt samma sätt. Lägg till förändringar i fysiken och ett lag som Chelsea kommer inte att ha samma längd eller fysiska attribut där Marcel Kuhn nämnde Tottenhams långe anfallare Peter Crouch som ett specialfall. Långa och starka spelare kommer att vara betydligt svårare att ta bollen ifrån men starka försvarare kommer vara desto svårare att dribbla sig igenom eller springa ifrån.

Topplagen i Premier League kommer att ha annorlunda fysik när det gäller ansiktena då spelarna har scannats in, en för en. Likt rörelserna ute på plan skiljer sig ansiktena åt och lägg till det faktum att varje spelare har sitt sätt att fira mål, så har vi två förändringar. Istället för målgöraren firar sitt mål ensamt medan resten springer som förvirrade hönor, kan spelarna välja att fira målen tillsammans och vi lär se förbättrade ansikten på nära håll. Något som lär synas speciellt vid målfirande då kameran ibland har en tendens att visa närbilder.

När vi ändå fortsätter att prata om fysik kommer närkamperna att se annorlunda ut. Tack vare varje spelares unika fysiska egenskaper som längd eller vikt samt specialiteter, är det meningen att varje närkamp ska vara unik och istället för att spela upp en animation kommer vi få se mer varierande resultat om det fungerar som det ska. Samtidigt ska spelare som Cristiano Ronaldo eller Andrej Arshavin som är bra på att hålla i bollen, lättare kunna hålla den men systemet har jämnats ut bedyrade Marcel Kuhn och pratade kort om att bra försvarare ska kunna ta ut de.

Det ska även märkas på datormotståndarna med den nya AI:n och enligt Marcel ska även den datorstyrda Lionel Messi försöka på sig en dribbling mot en som exempel även om han inte nämnde några specifika spelare. Men AI:n ska anpassa sig beroende på hur matchen ser ut så om ett lag attackerar längst med vänsterkanten hela tiden ska försvaret kunna byta fokus.

Annars var Be A Goalkeeper den enskilt största nyheten för FIFA 11 och för första gången kommer elva gamers att kunna spela online mot elva andra. Själv gillade inte Marcel Kuhn att spela som målvakt och det berodde på att varje misstag är straffbart, något som gjorde honom nervös. Karriärsläget samt Manager Mode har gjorts om, punkter som konsumenterna tydligen inte var nöjda med och resultaten i spelet ska vara mer autentiska så topplagen lär inte förlora många matcher och utrymmena för skrällar från de datorstyrda lagen lär därmed minska. Ser man till den spanska ligan var avsaknaden av skrällar högst påtagligt medan engelska Premier League för första gången på länge fick se Tottenham placera sig på topp fyra, före Liverpool som prenumererat på den platsen de senaste åren.
I 2010 FIFA World Cup 2010 fick vi se och läsa nyheter samt se statistik via något som liknade en webbsida. Till FIFA 11 har det följt med då det ansågs mer lättöverskådligt jämfört med det tidigare systemet och fortsätter vi prata om statistik så kommer kompisarna att kunna jämföra sig med varandra på menyn. Efteråt var det meningen att vi skulle få spela eller vänta på våra intervjuer och direkt efter att jag var klar med Andy Agostini angående NHL 11, stod Marcel Kuhn på tur.

När vi hälsade på varandra utbytte han ord på spanska och jag kände mig naturligtvis tvungen att fråga om han kunde språket. ”Pratar lite faktiskt” sade han och jag påpekade att han inte pratade om Arnold Schwarzenegger, då Kuhn faktiskt kommer därifrån och fick ett ganska snabbt svar ”jag försöker att inte göra det”. Varpå jag frågade om han hade sett The Expendables och fick se en stor suckning med skakande huvud. ”Jag borde ha sparat pengarna! Dessutom har ju Arnold en väldigt liten roll” och fortsätter att som vi brukar säga på svenska, spy galla över filmen. ”Hur kunde de ens göra filmen!? Nothing makes sense!” Sedan går vi in på de mer seriösare delarna av diskussionen och det ska givetvis handla om FIFA 11 var det tänkt. Favoritlagen för Marcel Kuhn är annars VfB Stuttgart i Tyskland och Sturm Graz i Österrike.

Varför bestämde ni er för att just i år introducera ”Be A Goalkeeper?”


Vi har faktiskt jobbat med det i två år snart, men vi ville ha det tidigare men det var inte färdigt förrän till i år. Vi har lagt ned mycket jobb på att lägga in det just i år. Det har fungerat bra och det är ju en väldigt specifikt låst roll. För mig, som har spelat det så är det väldigt svårt och frustrerande. Väldigt nervöst också så jag tror att det krävs en väldigt speciell personlighet för att ha kul med den rollen faktiskt. Men vi har lagt in ett antal saker som ska göra det enklare för personerna att lära sig som indikatorer på skärmen som bland annat visar vart bollen är eller vart man bör vara positionerad. Det finns ett system med olika nivåer så att man kan avancera uppåt i de.


När ni presenterade ”Be A Goalkeeper” var Peter Cech med på utannonseringen, hur mycket har han hjälpt er?


Hmm, jag vet inte exakt hur han var involverad men jag antar det gjordes jobb med motion capture och att det fanns personer som pratade med honom specifikt om hur det är att vara målvakt.


Så vi kommer äntligen att kunna spela 11 vs 11 men har det varit en utmaning att lägga in det i själva spelet?


Oh ja, det är därför det har tagit en sådan tid att lägga in det, likt när vi för första gången patchade (FIFA) så att man kunde spela fem mot fem. Eller som förra året, tio mot tio. Fortfarande så finns det så mycket att förbättra men det kommer att vara så pass bra att ni kommer att njuta av att spela det.


Kommer ni att ha turneringar för Clubs online?


Du menar organiserade turneringar? Det kommer kanske inte i början från EA Sports men ju längre tiden går desto kommer intresset att öka så jag tror att vi kommer att få se det. Eftersom folk blir mer intresserade av tävlingsmatcher så har vi i år en ny matchmaking funktion för klubbar. Så man kan spela träningsmatcher med Clubs eller mot datorn för att prova nya (mänskliga) spelare som vill vara med klubben. Sen kommer vi även att få se utslagsturneringar på fyra omgångar i turneringsstil med din klubb.


Du pratade även om den nya fysiken, har den i sig också varit en utmaning för er?


Menar du 360 degree possession? Det var en oerhört stor utmaning att justera det så vi skulle vara säkra på att just starka spelare faktiskt inte blir så lätta att stoppa. Det var väldigt mycket jobb vi la ned på det, kanske ett av de större (projekten) på länge.


Betyder det att vi kommer att få se skillnader mellan ligorna då Premier League till exempel är betydligt mer fysisk än den spanska?


Ja, det är faktiskt en del av ”Personality+” så olika spelare har olika sätt att närma sig en annan. Det finns spelare till exempel försvarare, som är specialister på att glidtackla, så man kommer att se glidtackla betydligt mer. Det finns andra som är bättre på att dribbla så de kommer att dribbla ännu mer. Genom spelarnas personligheter kommer man att kunna se olika lag i de olika lagen bete sig annorlunda.


Gäller detta bara de mest kända spelarna i toppligorna?


Specialfärdigheterna är baserade på spelarnas attribut som ska synas i alla ligor, jag har sett det även på de lägre ligorna där spelarna har sina färdigheter. Snabba yttermittfältare till exempel kommer likaväl att ha sina färdigheter. Så det är inte enbart begränsat till toppklubbarna utan man kommer även att kunna hitta det i managmentläget där en ikon ska visa deras specialfärdigheter. Det kommer att vara som i 2010 FIFA World Cup med stjärnan, bara att det är utökat till både kända spelare men även vilken dussinlirare som helst.


Cristiano Ronaldo har utan tvekan varit den bästa spelaren i både FIFA 09 och FIFA 10, innebär systemet att det kommer att vara än svårare att stoppa honom?


Ja, man kan tro att det blir så men det är en av grejerna med att balansera systemet. Därför har vi sett till att även försvararna har sina färdigheter så det finns taktiker som till exempel Carles Puyol, som är väldigt bra på positionera sig. Vi har glidtacklare som är väldigt bra på att försvara sig mot just Cristiano Ronaldo. Så när du ställer upp ditt lag bör du ta dig en titt på dina spelare som kan försvara sig väl mot Ronaldo.


Du pratade om hur ni scannade spelarnas ansikten, kan du berätta lite mer om det?


Det är en liknande teknologi som används i motion capture, där spelarna går inuti en boll och scannas. Vi skeppade över ansiktsscannern till England och sa till spelarna efter träningarna att komma ’till den stora vita bollen så ska vi fästa några grejer på er. Det tar två minuter och sedan är det klart’. Resultatet har varit oerhört bra men vi har fortfarande varit tvungna att göra saker manuellt i efterhand, speciellt animationerna som inte filmades utan gjordes manuellt av oss. Men resultatet är väldigt bra men vi har enbart gjort topplagen i år men det finns andra stjärnor i andra lag men vi har koncentrerat oss på topplagen. När teknologin blir bättre och själv enheten mindre så kan vi skicka det till andra platser för scanna in varje spelare från alla lag runtom världen, vilket är vårt mål.


När du pratade om att varje position kommer att ha sin personlighet, kommer vi att få se skillnader mellan Zlatan Ibrahimovic och Ruud van Nistelrooy jämfört med andra, då båda två tenderar att vara lite mer ”lata”?


Japp, definitivt. Det är ju deras grej och så har vi i ”Personality+” något som kallas för ”defensive” eller ”offensive work rate”. Så en spelare som Zlatan eller Ruud kommer att vara betydligt latare med att jobba defensivt. De kommer alltid vara i boxen (straffområdet) och båda är skyttar så de kan avsluta väldigt bra.


Du pratade även om editorn där man får chansen att importera sin låt, kommer det att kunna användas online?


Nej, vi har valt att begränsa det till offline. Vi har ingen bra grej som kan kontrollera huruvida gamers importerar osmakliga grejer. Men det är fortfarande en kul grej ifall man spelar multiplayer men offline, att ha en egen låt när man gör mål. Vi har haft en del roliga ögonblick på jobbet med den grejen.


Men när det kommer till publiken, hur gör ni? Spelar ni in publikljud?


Nej, vi har en variation då det varje år har folk på olika sätt kommit med inspelade publikljud från matcherna. Medan andra är inspelade via studion. Så det finns en variation i hur vi får tag i de.


Men en klack som sjunger en låt baserade på en känd, innebär det svårigheter med licenserna?


Det beror helt på låten. Väldigt ofta är deras sånger baserade på just riktiga låtar, är fallet så måste vi ha licens för låten.


Jag minns från 2010 FIFA World Cup att man kunde se de mest kända coacherna under matcherna. Är det något som ni kommer att ha med även i FIFA 11 där vi får se de mest kända coacherna avbildade?


Nej, till 2010 FIFA World Cup hade vi extra fokus på just tränare. Vi la ned extra mycket på att ha de i spelet men vi kommer inte att ha med det i FIFA 11.


Ok, så vi kommer inte att få se Mourinho avbildad i spelet?


Nej, vi fokuserade på just det speciella tillfället (VM).


Nu vet jag inte om du kan svara på den frågan men finns det någon funktion du skulle vilja ha med i spelet men inte kunnat ha med det?


Det är kul för att jag har inte hört frågan förut men i Oslo fick jag samma fråga av en kille. Varje år förändras den riktiga sporten rejält och så måste vi följa upp med till exempel målkameror, ifall det införs så måste vi förmodligen ha med det i framtiden. Men vad jag sa till killen är att när man spelar och spelaren blir trött, skulle jag vilja ha en funktion för det i FIFA så att man blir trött när man faktiskt spelar. Vi är ju begränsade i vårt arbete men med Kinect eller Move så kanske möjligheten finns så att du inte enbart blir trött med fingrarna. Det skulle vara väldigt bra.


När vi pratar lite om licenser, några förändringar på den punkten?


Den enda ligan vi har lagt till i år är den ryska och resten ska vara uppdaterade med tröjor eller spelare.


Så inga nya landslag som gjorde succé i VM till exempel?


Så vitt jag vet nej.


Finns det några andra ligor ni skulle vilja ha?


Det finns det alltid men allt handlar om hur mycket man belönas. Det finns så mycket att lägga till när man får en ny liga och det är därför vi har lagt in ”Creation Zone”. Om du saknar ett specifikt lag eller spelare så skapar du de så att du kan ha de i spelet. Så det ger utrymme för användarna att skapa sina lag eller spelare till spelet.


Men det är enbart begränsat till offline eller?


Nej du kan spela med de i ”unranked matches”.


Det jag mer tänkte på är ifall man skapa lagens emblem eller tröjor för lag som inte är helt licenserad?


Nej, det finns bara färdiga mallar att välja mellan. Det är en öppen beta för spelarna som har förhandsbokat spelet men jag är säker på att det kommer att uppskattas. Vi kan lägga till fler funktioner i det. Men för tillfället finns det bara färdiga emblem eller tröjdesign att välja mellan.


Sista frågan, var du nöjd med Tysklands prestation i VM?


Det är konstigt, för jag kommer ju från Österrike och har bott i Tyskland så man är utlänning och därmed emot Tyskland. Så jag var alltid emot Tyskland förr men som de spelade i VM, för första gången sa jag till mig själv ’hoppas de går längre och längre!’. Men i slutändan så vann det bästa laget (Spanien).

För Marcel Kuhn innebar det en liten paus innan de andra spelsiterna eller tidningarna skulle få intervjua honom. Själv satte jag mig ned och spelade FIFA på stora tv-skärmar men den nya fysiken märktes det inte mycket av i början och förutom specialfallet Peter Crouch var det i Chelsea svårt att se skillnad mellan spelarnas fysiska skillnader på kroppen men alla såg smala ut, som de borde kanske då spelarna kanske har sett för feta ut förr påpekade någon. ”Be A Goalkeeper” var som väntat svårt men kräver också tålamod då man inte deltar så mycket i spelet och när motståndarna närmar sig krävs det att man inte begår ett misstag. Med tanke på att demos har släppts för både FIFA 11 samt Pro Evolution Soccer 2011, har vi fotbollsfans återigen en härlig höst att se fram emot. Konami har lovat att återigen flåsa på nacken och har fått licensen för sydamerikanska Champions League som heter Copa Libertadores. Med andra ord ska det bli spännande att se om Konami tar tillbaka kungakronan eller om EA Sports får behålla den ännu ett år.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord