Fem minuter med Johan Andersson

Johan Andersson är en förebild för svensk spelutveckling och ligger bakom stora spelserier som Europa Universalis och Hearts of Iron. Johans säregna drag i sina strategispel genomsyrar de djupt strategiska spel han arbetat med där vi får styra våra imperium på nivåer som inga andra strategispel erbjuder. Svenska Paradox Interactive är nu aktuella med det kommande Victoria 2 och vi har slängt ett par snabba frågor åt Johans håll.


Tjena Johan, kan du berätta vem du är och vad du har arbetat med för spel för våra användare?
Hej, jag heter Johan Andersson och är ansvarig för våra interna utvecklingsteam på Paradox Interactive. För tillfället ligger det mesta av vårt fokus på spelet Victoria 2 även om vi gör en hel del annat också.
 

Ni är nu aktuella med Victoria 2 bland annat. Hur kom det sig att ni valde att göra en uppföljare till Victoria? Det gavs ut 2003 och ni har hunnit med en del titlar sen dess.
Vi kände att det var dags att göra ett nytt modernt spel i denna epok som kan tilltala både gamla och nya spelare. Vi hade dessutom otroligt många ideer vi ville testa och skapa features av.

 
Tror du att folk som har fäst sig vid serier som Hearts of Iron och Europa Universalis kommer att finna samma uppskattning i Victoria 2?
Det är ju lite olika grupper som spelar alla våra spel. Spelar du EU serien så vill du bygga länder och imperier, och spelar du HoI så vill du kriga. Dock så finns det massor av gemensamma nämnare som gör att många gillar båda serierna. Dessa punkter finns också i Victoria, då det är ett djupt stor-strategiskt spel där du spelar ett land på en stor världskarta.


Vad är det som skiljer Victoria-serien från de andra spelserierna?
Victoria fokuserar mycket mer i detalj på Ekonomi och Politik där till exempel HoI3 fokuserar på trupptyper och strider. Det gör att spelet får en annan känsla, där du försöker styra ditt land dit du vill men inte har 100% kontroll för att folket vill något annat.

 
Om en person aldrig spelat någon av Paradox strategititlar, till vad för slags person skulle du då rekommendera Victoria 2?
Kanske till dem som inte enbart vill erövra världen, utan snarare skapa sitt ideal land.

 
Victoria hade enormt mycket provinser och Victoria 2 lär ha ännu fler. Hearts of Iron 3 hade också väldigt många provinser. Är det något vi kan komma att se i ett eventuellt Europa Universalis IV?
Victoria2 kommer inte ha lika mycket som Hoi3, utan snarare runt det antal V1 hade. Vi vet inte hur Eu4 kommer se ut, eller ens om ett eu4 kommer att göras. Jag tror dock att vi inte kommer gå mot antalet som hoi3 hade igen.


Ni har sen tidigare gjort ett Europa Universalis: Rome. Finns det fler inriktade Europa Universalis ni hade velat skapa, eller som åtminstone vore intressanta?
Alltså ideer har man alltid, men inget som vi har tänkt så mycket på i detalj.


Själv kan jag spendera en halv evighet med Europa Universalis III, speciellt om jag spelar multiplayer med en kompis. Jag gillar även att utveckla civilizationer såsom i Civilization eller Empire Earth. Därför vore det helt klart ett av världens bästa spel om man kombinerade Europa Universalis med det här konceptet. Är det något ni någonsin tänkt på?
Ja. Eller kanske inte.. inget jag vill kommentera egentligen.. Kanske. Vem vet?


Sista frågan: Du blir strandsatt på en öde ö och solen börjar ge dig hallucinationer. I dessa ser du en spelkaraktär som kommer hålla dig sällskap under din vistelse på ön. Vilken karaktär väljer du?
Bra fråga.. Godtycklig magiker som kan öppna en portal hem förstås..


Vi på PowerGamer tackar Johan Andersson för han tagit sig tid att svara på våra frågor och önskar honom lycka till med Victoria 2!

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord