Farming Simulator 17 Recension

Nu har vi en otroligt bra simulator som faktiskt lever upp till förväntningarna och dessutom innehåller all den mekanik vi så länge väntat på.

Då var det dags för en ny version av den mer och mer populära spelserien Farming Simulator, som utvecklas av det Schweiziska företaget Giants Software. Förväntning inför den här versionen har minst sagt gått upp och ner, men när vi äntligen fick lägga händerna på spelet för ungefär en vecka sedan blev vi positivt överraskade på nästintill alla punkter.

När vi fick den första inblicken i det nya spelet för cirka ett halvår sedan såg det inte ut att vara mer än en lätt uppdatering av föregående version, men vi kan nu konstatera att Farming Simulator 17 är betydligt mer än så. Äntligen finns det en anledning att utföra de olika sysslorna på sin bondgård. Tidigare gjorde man dem mest för att man ”lekte” bonde, men det fanns egentligen ingen anledning till att göra många av de olika momenten. T.ex. behövde man inte plöja en åker, någonsin. Förutom av den simpla anledningen till att man själv visste om att man ska göra det. Nu är det skillnad, nu måste du plöja marken innan du åker ut med harven och såmaskinen och du behöver dessutom se till att sprida ut gödning för att få så hög avkastning som möjligt, sen när det är dags att skörda. Det är betydligt djupare spelmekanik inblandat den här gången och allt det här saknades i tidigare versioner av spelet. En annan stor nyhet är att du nu kan tippa det du har i dina kärror och vagnar precis vart du behagar och bara en sådan simpel funktionen gör att spelet känns så mycket mer realistiskt.

fs17-review-img1Ytterligare funktioner som tillför till realismen i spelet är att utvecklarna nu även implementerat däckdeformation, en liten funktion som knappt syns men som höjer realismen otroligt mycket. Lägg därtill att ljudeffekterna nu faktiskt låter precis som man förväntar sig att lantbruksmaskiner ska låta. Traktorer med fulla släp låter otroligt ansträngda och får kämpa ordentligt när man åker uppför en backe, eller om man accelererar från stillastående. Det är små saker, men det är samtidigt de som gör själva simulationen av att vara en bonde på riktigt.

En annan punkt de lagt mycket tid på är grafikmotorn, som vid en första anblick kanske inte ser ut att vara så annorlunda mot föregående version. Vi kan dock stolt informera alla fans därute att det är stora förbättringar gjorda. Istället för OpenGL kör spelet numera DirectX 11, vilket gör att spelet flyter på väldigt bra på en modern dator. Borta är frame-drops och trasig v-sync, som man upplevde med den gamla motorn, oavsett hur bra dator man satt på. Förutom att spelet ser påtagligt bättre ut överlag, har de även hunnit med att bygga om funktionen för ljuskällor och ljussättning i spelet. Det här är något som givetvis blir mer påtagligt när det börjar skymma, men ljus överlag ser betydligt mer realistiskt ut, dessutom stödjer den uppdaterade grafikmotorn fler ljuskällor. Det betyder att man nu kan ha strålkastarna påslagna på alla sina maskiner samtidigt och du hittar även ljuskällor i hus, garage och maskinhallar med mera. För en utomstående kanske inte det här låter som en stor grej, men för den här spelserien är det en mycket stor förbättring då ljuskällorna alltid har varit en svag punkt tidigare.

fs17-review-img2Uppdragssystemet är omgjort från grunden och du får nu dina uppdrag från andra bönder som behöver din hjälp. Förutom att det blir mer realistiskt, fungerar det dessutom betydligt bättre än tidigare. När du utför de sysslor de olika bönderna behöver hjälp med får du utöver betalningen i form av pengar även möjlighet att köpa den specifika åker du arbetar på, till ett betydligt bättre pris. Ju mer du hjälper en bonde med en åker, desto bättre pris får du om du senare bestämmer dig för att köpa den.

Multiplayern i spelet har utöver stöd för äkta dedikerade servrar med plats för 16-spelare även stöd för cross-plattform, mellan PC och Mac. Det betyder att man nu verkligen kan samarbeta för att driva en framgångsrik bondgård. Det kanske inte låter speciellt imponerande med för den här genren handlar det om ljusår i framsteg. Lägg där till över 250st licensierade maskiner och vi kan tveklöst konstatera att trots uppkomsten av ett flertal olika konkurrenter under åren, står Giants Software med sitt Farming Simulator 17 ensamma överst på tronen över bondesimulatorer. Det enda vi faktiskt saknar i den här versionen är den mycket efterlängtade deformerabara/dynamiska terrängen/marken fansen har tjatat och längtat efter i åratal. Den här gången kan vi dock trösta oss med sinnessjukt mycket snyggare marktexturer som nästintill ser tredimensionella ut.

fs17-review-img3När jag först satte tänderna i Farming Simulator 2009 trodde jag aldrig att vi skulle nå dit vi är idag. Trots att jag personligen älskar spelen har jag aldrig kunnat dela ut speciellt höga betyg, mycket på grund av att det faktiskt saknades så mycket grundläggande spelmekanik. Så är inte fallet längre, nu har vi en otroligt bra simulator som innehåller all den mekanik vi så ivrigt väntat på och för en gångs skull känner jag mig nöjd på nästan alla punkter. Det här är idag en spelserie som gjort gigantiska framsteg, inte enbart inom sin egen serie utan inom hela sin genre.

Om du gillar den här spelserien bör du genast uppgradera till Farming Simulator 17, för du anar inte vad du går miste om. Gillar du simulatorgenren överlag ska du också definitivt överväga att testa det här spelet, då det nu erbjuder en inblick i bondelivet och dessutom erbjuder såpass mycket innehåll att det lätt är värt pengarna, även om det endast är för att testa om du gillar det eller inte.

• Den uppdaterade grafikmotorn
  • Den förfinade ljudbilden
  • De licensierade maskinerna