Farming Simulator 15 Recension

Schweiziska utvecklaren Giants Software är ännu en gång tillbaka med en ny version av deras vid det här laget ganska kända bondesimulator. Farming Simulator 15 är en dedikerad men användarvänlig simulator som i sin nuvarande version bjuder på en hel del nyheter.

Vid en första anblick kanske man inte lägger märke till så stora skillnader mot föregående versioner, men faktum är att en hel del har hänt sedan sist. Bland annat har utvecklarna nästintill fördubblat upplösningen på texturer, gjort om över 90% av alla maskinmodeller, samt skapat något som alltid saknats i dessa spel, en fysikmotor. Det är något som de flesta fans klagat på sedan starten, bland annat på grund av att en traktor på 4-ton flyger runt som en fjäder som på något sätt liksom förstör helhetsupplevelsen. Fysikmotor som sagt, man märker av det då traktorerna blir trötta i uppförsbacke med tungt lass bakom, eller när man sätter ner stora plogen i jorden. Man känner helt plötsligt av att det finns någon form av motstånd. Tyvärr känns det inte speciellt dynamiskt utan mer som det är scriptat, ungefär som om traktor A har redskap B efter så skapar det ett visst motstånd osv. Det är en god tanke men det är egentligen ingen fysikmotor att prata om, men det de gjort är att skapa verktyg för modd-utvecklarna i communityn. Det är inte realistiskt i hur fysiken hanteras, men det skapar trots det illusionen av verkligheten på något sätt. Vilket faktiskt är precis det en simulator ska göra. Så samtidigt som de lyckats på den punkten har de totalt misslyckats med finliret.

fs15_img1
De grafiska modellerna av traktorer, skördetröskor och övriga maskiner är – och jag trodde inte jag skulle få säga detta, eller ens uppleva det för den delen – ”top notch”. Aldrig tidigare har en traktor sett så här vacker ut i en digital värld. Framförallt de större licenserna märker man att de lagt ner otroligt med tid och omsorg på och de är väldigt nära verkligheten här och det i sig gör att spelet känns desto mer trovärdigt. Utöver de fantastiska modellerna som nu dessutom kan bli smutsiga och dessutom lämnar däckspår efter sig sägs det att de även ökat upplösningen på texturerna i själva spelvärlden. Just det har jag personligen svårt att se, men visst. Jämför man det screen by screen med Farming Simulator 2013 så ser man viss skillnad, men jag skulle inte vilja påstå att det är superhög upplösning på de övriga texturerna. Även här förlitar man sig alltså blint på att fansen ska träda in och via moddar förfina spelupplevelsen, vilket garanterat kommer ske. Men är det rätt?

Utöver en helt ny fysikmotor, nya modeller och högupplösta texturer är kanske den största nyheten introduktionen till skogsmaskiner och skogsarbete. Som snabbt kan sammanfattas; precis som jordbruk fast med träd. Det bygger på exakt samma premisser som farmandet men i skogen, vilket kanske låter lite torftigt på många sätt. Men faktum är att det faktiskt tillför ett helt nytt lager till den här simulatorn, något man kan göra medan man väntar på att skörden ska bli redo att skördas osv. För det absolut största problemet med Farming Simulator är när man efter att ha ”plöjt ner” 50+ timmar – Aah, såg ni vad jag gjorde där – i spelet kommer till en punkt då man börjar fundera lite; ”vad ska jag göra nu?” Och då har vi ytterligare 16-18 månader kvar till nästa version släpps. Skogsarbetet tar bort den faktorn något och gör att man kommer kunna spela det ett par extra månader utan att bli uttråkad.

fs15_img2
Grafiskt sett ser spelet som sagt helt ok ut, men det går fortfarande tyvärr inte jämföra det med andra större moderna titlar. Det är en väldigt liten utvecklare som ligger bakom den här serien och det är med en tår i ögat jag säger; att det syns. Med mer än två års utvecklingstid bakom sig borde de ha kunnat skapa något mer, det är så man ibland börjar fundera på deras kunskap och expertis inom spelutveckling. Framförallt när ensamma privatpersoner skapar snyggare modeller och bygger egna fysikmotorer till spelet osv, som i flera fall är bättre, snyggare och mer funktionella än originalutvecklarnas. Det här är en enastående franchise som har fått otroligt mycket uppmärksamhet på senare år och man tänker och hoppas att de lyckats skrapa ihop tillräckligt mycket med budget något år att kunna skapa något som får oss att tappa hakan. Se t.ex. på indieutvecklarna som skapat Spin Tires som kom med dynamisk och deformerbar terräng.

Med de begränsade resurser utvecklarna haft har de ännu en gång lyckats skapa en väldigt stabil plattform för framtida farmingsimulatorer och det många glömmer när man bara tittar på ytan är hur mycket beräkningar som görs under ytan, då inte enbart i fysiken utan även och kanske framförallt i det såkallade ”jordlagret” som hanterat allt som växer i olika stadier i spelet, det är i sig enastående och mig veterligen finns det ingen annan som lyckats lika bra med just det.

fs15_img3
Är du ett fan av serien kommer du mest troligt inte bli besviken, även fast du kanske hade förväntat dig några mer revolutionerande nyheter. Men med de nya högupplösta modellerna, att maskiner numera lämnar spår i marken, den begynnande fysikmotorn och skogsarbetet är tillräckligt för att det ännu en gång ska kännas nytt och fräscht. Är du inte ett fan men vill prova på spelet så kanske du kommer tycka att det ser lite föråldrat ut vid en första anblick, men när du lägger märke till detaljrikedomen och hur avancerat och detaljerat allt är under ytan kommer du bli smått imponerad. Kort och gott är det en helt ok simulator som saknar en hel del funktionalitet samtidigt som det har så otroligt mycket att erbjuda i ren spelglädje och i slutet av dagen är det väl ändå det som räknas.

• De nya högupplösta modellerna
  • Däckspår
  • Skogsarbete