Far Cry Primal Recension

Jämfört med tidigare spel ligger nu ännu mer fokus på resurshantering och crafting.

Det är dags för ännu ett Far Cry-spel, men den här gången plockar vi bort seriens primära spelmekanik och hoppar tillbaka i tiden. Jag blev tveksam när spelet först utannonserades då jag anser att just shootermekaniken är den primära mekaniken för denna spelserie och är det som driver spelen framåt. För om vi är väldigt ärliga här en stund, vad är Far Cry utan shooting? Kvar finns crafting och hand-to-hand combat, vilket kan tyckas lite tunt. Men, vi går på djupet och tar reda på vad Far Cry Primal kan tänkas ha att bjuda på.

Du spelar en Wenja, en av tre stammar som figurerar i stenåldersvärlden i Far Cry Primal. De två konkurrerande stammarna hittar du antingen långt norr ut, eller långt söder ut. Den norra stammen bor och rör sig i ett isigt klimat, medan den södra stammen bor i ett torrt och soligt klimat. Dessutom tycker den ”södra” stammen det är superskoj att elda saker, vilket kanske inte alltid är en bra kombination. Ditt huvuduppdrag, om man kan kalla det så, går ut på att hitta andra överlevare i din egna stamp, bygga en by och ta striden till de andra två stammarna i spelet. Kampanjen presenteras via cutscenes som tyvärr faller platt jämfört med tidigare spel i serien. Det känns helt enkelt ointressant och du vill egentligen bara fortsätta spela istället för att faktiskt få reda på vart handlingen i själva verket leder dig. Den minst sagt tunna storyn fokuserar mestadels på striderna och suddar därmed även ut gränserna för vad som ÄR själva huvudkampanjen. Det gör att spelet på fler än ett sätt känns som ett enda långt sidouppdrag som aldrig verkar vilja ta slut.

farcry-img05

En gemytlig stenåldersby

Jämfört med tidigare spel ligger nu ännu mer fokus på resurshantering och crafting. Med resurshantering menar jag samlande och allt löst trams du kan plocka upp för att bygga saker, eller uppgradera vapen. Du samlar allt från djurfett, djurhudar, träpinnar och sten med mera. Resurser du behöva för att skapa vapen finns det rikligt om och du behöver egentligen aldrig bry dig om att dina pilar eller spjut håller på att ta slut, för det finns alltid rikligt med resurser att tillgå om du vill crafta fler. Vilket i sin tur gör att du aldrig riktigt kan göra slut på din …”ammunition”. Som tidigare kan du även göra väskor och uppgradera dina befintliga vapen om du känner för det. I föregående spel var det här systemet mer av en sidosyssla som du kunde fördriva lite tid med, medan det i Primal är en av de primära sysselsättningarna. Problemet är att det blir otroligt enformigt.

En del av storyn går ut på att du ska hitta ”speciella” bybor. Av dessa bybor kommer du sedan få dina övriga uppdrag från, när du är i din by. Vissa av dem kommer även kunna erbjuda dig speciella uppgraderingar. Du hittar även ”vanliga” bybor som kommer populera din by genom spelet och dessa kan med jämna mellanrum ge dig en och annan XP-bonus. Tyvärr känns som de mjölkar sönder både samlande och crafting, samt uppgraderingssystemet i spelet. Något som i tidigare spel kändes som ett perfekt komplement är nu endast ett ont enformigt måste. Det största problemet av dem alla med Far Cry Primal är att inget i spelet egentligen känns värt att göra efter ett tag, det är bara mer av samma. Om och om och om igen!

farcry-img11

Din kompiser kommer antagligen inte leva så länge.

Som vanligt kommer du även springa på Outposts som du kan ta över och där hittar du horn, som motsvarar alarmboxarna i tidigare spel. Så allt som du förväntar dig av ett Far Cry-spel finns där egentligen, vissa saker är mer maskerade än andra. När du tar över en Outpost i Primal blir du väldigt begränsad i hur du kan göra. Allt slutar alltid med närstrid, då du saknar någon form av långdistansvapen. Det är kanske inte fel i sig, men det blir så långsamt, trist och enformigt att alltid göra samma sak, om och om igen. Det finns inte längre någon möjlighet att variera sin strategi för hur man ska ta sig an en Outpost. Det enda du kan göra är att använda dina djur för att hjälpa dig med Outposts och fiender överlag. Just det, du kan nämligen träna djur och använda dessa som en personlig livvakt, du kan även ge dem order som t.ex. att attackera ett mål, eller enbart låta dem springa runt och döda helt av fri vilja.

Efter att ha plöjt ner ganska många timmar i spelet känns det som nämnt tidigare, att man spelat ett enda långt sidouppdrag. Det är dåligt med variation och det faktum att de faktiskt plockat bort skjutvapen är inte alls lika positivt som det säkert låter på papperet. Det bara dödar all form av variation och möjlighet till varierande strategiska beslut och du kommer spendera 99% av din tid i det här spelet med att smyga upp till snubbar och klubba ner dem med en yxa, eller om du vill vara riktigt annorlunda, försöka träffa med med ett spjut. Hela spelet känns som ett enda långt arbete som du bara önskar kunde ta slut betydligt snabbare än vad det gör.

farcry-img06

Mammutar och papputar

Alla kommer sakna skjutvapen i det här spelet, men det största problemet av dem alla är nog ändå avsaknaden av en tydlig main quest. Även fast det finns en main quest så känns den så otroligt tunn att det knappt är värt ditt besvär. Rent tekniskt finns det egentligen inga större punkter att anmärka på och all spelmekanik i sig tycks fungera precis som utlovat. Men striderna, striderna blir så förjordat långtråkiga och enformiga att det nästan är löjligt. Med noll variation och ett enda långt arbete med resurshanteringen gör att det den här gången tyvärr inte blir ett vinnande koncept.

• Mycket trovärdig spelvärld
  • Grundtanken med överlevnad i fokus

• Spelet är sååå enformigt