Fallout 4 Recension

En del spel är för mycket för en redaktör, därför har vi valt att ta hjälp av flera PG-veteraner för att gå till botten med vad som utgör Bethesdas senaste alster. Vi har alla vår egen historia, egna upplevelser och en resa som startade med samma steg. Nu, efter att ha överlevt kriget, är det dags att sitta ned och berätta allt i skrift. Det här, mina damer och herrar, är Fallout 4.

Fallout 4 följer samma beprövade fotspår som sina föregångare, som vi vid det här laget vet vad det innebär. Stor öppen värld, oändligt med uppdrag och en hel hink full med många spännande och underhållande speltimmar.

Men, Fallout 4 är buggigt, nästintill trasigt på många sätt. Bethesdas spelmotor är ”uppenbarligen” exakt densamma som användes när de skapade Oblivion för snart över 10-år sedan, buggarna och de tekniska bristerna är iallafall samma som i alla deras tidigare rpg-titlar. Vilket för sisådär 5-10 år sedan var ok, kanske till och med ”lite roligt”. För vem tyckte inte det var underhållande i Fallout New Vegas när AI’n totalt glitchade ur och medförde att du inte kunde välja ett uppdrag, eller att AI’n helt enkelt dog för de spawnades kilometer upp i luften? Det var ok då, med tanke på hur stor och komplex värld de skapat och hur många olika system det var som tvingades leva i någon form av symbios. Det var mindre ok när de släppte Skyrim, men man svalde det trots allt för det var ju liksom ett nytt Elder Scrolls, som vi väntat så länge på. Men år 2015 tycker iallafall inte jag att det är riktigt lika OK längre.

fallout4-img01

Spelet är fullt av buggar och tekniska fel, på grund av en otroligt föråldrad motor. Men det är helt underbart vackert och helt fantastiskt om du har överseende nog att titta bort när spelet glitchar ur och glitcha ur kommer det göra, om och om och om igen. På den stora buggkakan hittar vi även en totalt värdelös frame-rate, som på sina ställen blir så illa att det knappt är spelbart. På konsol, ska det nämnas. På PC flyter spelet på förvånansvärt bra och håller en stabil frame-rate så vitt vi kan se. Men tillbaka till poängen här. Om du kan se förbi bristerna, har du en helt magnifik upplevelse som väntar på dig.

Personligen totalt avgudar jag nästintill allt som Bethesda släpper inom genren och jag har spelat sönder Oblivion, Fallout 3, Fallout: New Vegas och sist men inte minst Skyrim. Fallout 4 följer samma premisser som föregångarna med ett identiskt upplägg men med vissa förbättringar. Spelet utspelar sig i och runt ett post-apokalyptiskt Boston som är fyllt till bredden av Super-mutanter och annat patrask som står i din väg till framgång. Du vaknar upp i ett valv 200-år efter kärnvapenkriget, där du varit nedfryst och sett din son kidnappas och din fru kallblodigt skjutas ihjäl. Ditt huvuduppdrag är där med satt, du ska hitta din son och hämnas din fru’s mördare. Det är dock så otroligt mycket att göra i den välfyllda världen att du lätt slits från ett uppdrag till ett annat som inte har något alls med själva huvuduppdraget att göra, timmarna bara sugs iväg samtidigt som du som spelare sugs allt djupare in i spelvärlden och snart är du totalt fast. Och en spelsession där du endast skulle starta spelet för att sortera din inventory slutar 6-timmar senare kl 04:00 på morgonen, två timmar innan du ska gå upp och gå iväg till jobbet. Det är som en, Nay, det är värre än den värsta drogen du någonsin kan tänka dig. Det är tveklöst utforskandet av spelvärlden som kommer sluka mest speltid, då den är så stämningsfull, genialiskt uppbyggd och fylld till bristningsgränsen med karaktärer, fiender, loot och saker att göra. Är det något Bethesda är bra på så är som sagt det att bygga upp trovärdiga och levande världar.

fallout4-img02

Till några av nyheterna i spelet hör att du nu faktiskt kan spela det som ett FPS, då shooter-mekaniken har förbättrats betydligt sedan Fallout 3 och New Vegas. V.A.T.S.-systemet är givetvis tillbaka men istället för att pausa tiden helt, är det nu mer en form av ”bullet-time”, så du behöver fortfarande tänka snabbt när du tar dina beslut. Den absolut största nyheten i spelet är dock att du nu kan bygga upp baser runt om på kartan, likt The Sims kan du helt och hållet konstruera byggnader, maskiner och andra ”bra-att-ha”-grejor som gör livet lättare för de AI-karaktärer som väljer att bosätta sig där du byggt upp bra skydd mot alla onda ting som strövar fritt ute i vildmarken. Det finns dock egentligen ingen mening med den här mekaniken och det är också helt valfritt om du väljer att bygga en bas eller inte. Oavsett vad du väljer kommer spelet spelas ut på samma sätt. Precis som ni säkerligen sett i trailers för spelet kan man även modifiera sina vapen i alla möjliga olika kombinationer och gör man det på rätt sätt är det inte alls förvånande om du spelar slutet av spelet med samma 10mm Pistol som du hade när du precis började spela. Men det är inte enbart vapen du kan modifiera, du kan även modifiera din Power Armor, som utvecklarna gjort till en större del av spelet än i tidigare titlar. Denna skräckinjagande rustning ger dig många fördelar men kräver också diverse olika resurser för att hållas i driftbart skick, vilket de lyckats balansera på ett mycket bra sätt.

fallout4-img03

När Fallout 4 fungerar som det är tänkt är det helt fantastiskt. Men de tekniska bristerna i spelmotorn som dyker upp mer än vad som är ok, gör att vi inte kan ge det betyg som vi nästan förväntade oss att ge spelet. Trots det uppskattar jag den upplevelse som Fallout 4 bjuder på och jag tycker tveklöst att det är ett av årets absolut största äventyr.

Fler utlåtanden

Joakim Sjöberg:
Fallout 4 är i mångt och mycket en schizofren upplevelse. Bethesdas största spel hittills bjuder på spelmekanik som är suverän i majoritet, men som serveras på den mest uråldriga, trasiga och rostiga spelmotor som använts till en AAA-titel år 2015. Att bygga ett spel på samma premisser som drev Oblivion för snart 10 år sedan dansar på gränsen till det absurda och kan egentligen bara besvaras med utropet ”För att vi kan!”. Det finns inga ursäkter för precis alla de fadäser och yvigheter som Fallout 4 föddes med, men sanningen är att Commonwealth är en fantastisk plats att uppleva civilisationens undergång i. Ännu en gång har Bethesda lyckats med att bygga en fullkomligt enorm upplevelse helt utan ett behov av handling, men med fantastisk lore. Precis som deras signum är. V.A.T.S-systemet är mer tillfredsställande än någonsin, moddandet av utrustningen är mitt i prick och loot-systemet omsluter Fallout-seriens absolut bästa dager. Med en motor som nått upp till modern standard hade vi igenom denna fyra fått se ett enormt inslag i spelhistoria, men sanningen är att storheten inom Fallout 4 – så fantastisk som den ändå är – aldrig tillåts växa sig ur sina väldigt trånga ramar. Men sina handikapp till trots så är allt där – det mörka, det skitiga, det komiska, det ödesdigra och det episka.

Anders Sandberg:
Ojoj, är det verkligen 2015? Jag tror inte riktigt Bethesda fattat det här med att uppgradera sin tech för jag upptäcker saker i Fallout 4 som hängt med nu i jag vet inte hur många år. Det är klumpiga buggar, karaktärer som försvinner in och ut ur bild och jag vet inte vad. Det är på hög tid att det patchas snart igen. Det komiska är att trots att jag vet om och upplever dessa brister tar ändå utvecklarna med mig på en färd där jag fängslas av allt som händer under vägens gång. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Kan det bero på den slumpmässiga faktorn av att bara kliva ut ur din bekvämhetszon och aldrig veta vad som kommer dyka upp? Är jag fast besluten om att bli den bästa minutmannen någonsin? Finns det en besatthet i att leta i alla skrymslen och vrån efter bättre utrustning? Alla ovanstående frågor och mer därtill har ett rungande JA, det är något alldeles unikt med Bethesdas spel och för o inte tala om hur mycket de suger in mig… det är som att befinna sig i en annan värld där mitt sinne har lämnat min kropp och allt runtomkring mig försvinner. Jag är ett med Commonwealth och det är dags för denna redaktör att fortsätta sitt äventyr.

• Fantastisk öppen och välfylld värld
  • Förbättrad stridsmekanik
  • Oändligt med uppdrag