E3 2014: Electronic Arts

Andrew Wilson – CEO för Electronic Arts intog scenen för att dra igång deras show med presentationer av spel som kommer och spel som är under utveckling. Det intressanta med EAs presskonferens var att stora titlar som de sitter på redan har blivit officiellt utannonserade och om de kommer presentera något helt nytt som vi inte har sett eller hört någonting av.

Dragon Age: Inquisition – Release: 2014-10-07
Aaryn Flynn, Studio general manager hos BioWare, visade upp Dragon Age: Inquisition inom vilket vi fick beskåda en kaotisk värld som ska bekämpas med hjälp av olika hjältar. I detta nya Dragon Age kan man styra flera olika karaktärer och göra strategiska drag för att besegra sin fiende.. Spelaren kommer att kunna – som i de tidigare spelen, hoppa mellan de olika hjältarna man har i sin grupp för att helt och hållet kunna styra sitt spelande. Nya karaktärer med olika bakgrund och historia som kommer spela en stor roll i det kommande spelet presenterades.

ea_e314_img1

The Sims 4 – Release: 2014-09-02
Rachel Frankli, Executive Producer för The Sims 4, visade upp simmar med mer personlighet och större frihet än tidigare. I det kommande The Sims 4 kommer spelarens val påverka simmarna på en högre nivå än förr och simmarna är smartare och påverkar varandra med känslor och händelser. Spelaren kommer även att kunna ladda in andra spelares simmar och hus för att höja spelupplevelsen ännu mer. Karaktärsskapandet har utvecklas ytterligare för att kunna skapa en sim exakt som man vill genom nya verktyg och val – dock så presenterades inget från hus- eller inredningsverktygen utan fokuset låg på hur man skapar en artificiell individ.

Battlefield: Hardline
Karl Magnus Troedsson från DICE och Steve Papoutsis från Visceral Games presenterade den nya Battlefield-titeln ”Hardline”. Den kommande titeln kommer vara ett ”tjuv och polis”- drama där man antingen tar rollen som polis eller kriminell i en stor multiplayerdel. Utifrån gameplayet som DICE visade upp ser man titelns starka band till Battlefield-serien och det är tydligt att de har kvar de viktiga beståndsdelarna som gör spelet till vad Battlefield är; lagarbete, strategi, öppna strider, fordon, multiplayer och självklart förstörelse. Under presentationen av Battlefield: Hardline så visades det upp gameplay ur ett mutliplayer-läge som heter Heist. Heist går ut på att tjuvarna ska ta ett byte och fly utan att polisen ska stoppa dem – poliserna ska göra allt i sin makt för att sätta stopp för rånet och återta bytet som tjuvarna har i sin ägo. En beta för Battlefield: Hardline finns tillgänglig idag för Playstation 4-ägare, dock under en kort begränsad tid. Man kan även få chans att få spela betan till PC om man registrerar sig och skriver upp sig för beta-testning, eller genom att förhandsboka spelet via Origin.

ea_e314_img2

Madden NFL 15 – Release: 2014-08-26
Under den obligatoriska Madden-visningen presenterades ett nytt system för försvarsmekaniken i det kommande sportspelet. Madden har fått kritik för att de borde utveckla försvarsspelet, vilket lägger grunden i Maddens visning under årets E3 då de tryckte hårt på nyheterna kring det uppdaterade försvaret. I det kommande Madden kan spelaren välja att ha kameran framför eller bakom karaktärerna när de försvarar, samtidigt som nya tacklingar, blockeringar, brytningar och fintar visades upp. Det kommer även 100 nya reaktioner från karaktärerna när spelaren gör mål eller förlorar – allt för att göra spelet mer inlevelsefullt och verkligt.

Fifa 15
David Rutter – Executive Producer hos Fifa berättade om nyheterna för det kommande spelet –  bland annat att reaktioner och känslospelet inom fotbollspelarna har förfinats för att fånga känslan av en seger eller en förlust,  samt det att fotbollsspelarna i Fifa 15 kommer ha ett minne som kommer speglas när de spelar i olika arenor eller mot olika lag. En ny boll-fysik har presenterats samt detaljer så som att målnätet rör sig, hörnflaggan kan falla omkull, avtryck på ett blött gräs och det att fotbollsspelarna blir smutsiga om de ramlar eller blir tacklade. Fysiken och rörligheten på spelarna har finslipats på för att göra känslan av atleter ännu mer trovärdig, samt har de putsat på tröjryckningar, axelputt och tacklingar. Publiken har även den blivit mer detaljerad och kommer reagera på hemma eller bortaplan för att fånga känslan av att vara i en arena. Fifa 15 kommer till hösten 2014.

ea_e314_img3

EA Sports UFC – Release: 2014-06-17
Brian Hayes – Creative Director för UFC utannonserade den nya UFC-titeln som släpps nästa vecka. Hayes visade upp hur man som spelare kan använda de olika fighters till sin fördel, som att fokusera på deras starka sidor och kontra sina motståndare med att ”attackera” deras svaga sidor. I det kommande spela kommer man även kunna spela som legenden Bruce Lee.

NHL 15
Det populära Hockeyspelet NHL visades upp då en ny generation av hockeyspelare presenterades, samt ny fysik på både spelare och puck. NHL går i samma fotspår som Fifa och lägger fokus på detaljer och skapa atmosfär genom att finslipa på arenor och publik.

PGA TOUR 15
Cam Weber – General Manager, intog scenen och presenterade PGA TOUR 15 som kommer våren 2015. Det nya golfspelet kommer använda sig av Frostbite 3 -spelmotorn som ger spelarna en mer detaljerade golfbana. Det kommer att finnas nya banor samt det att spelaren kan välja att spela på världens mest kända golfbanor. I detta tillhör även att spelaren kan spela på ”fantasibanor” som utspelar sig i extrema situationer med nya animeringar.

ea_e314_img4

Andra spel som visades upp var Star Wars Battlefront som DICE för tillfället jobbar med. De visade upp hur de samlar inspiration till att göra det kommande Star Wars-spelet genom att besöka platserna de filmades in på och även titta närmare på LucasArt-arkivet för att kolla på rekvisitan som användes i filmerna. Mass Effect 4 blev officiellt även om  de inte hade så mycket att visa upp, men trots detta  pratade de om hur det kommer utveckla spelet genom att göra ett helt nytt äventyr med nya platser att besöka. Ett pågående projekt från Criterion Games – skaparna bakom Burn out Paradise gav oss ett smakprov i form av konceptbilder på vad de arbetar med i stunden. De pratade om att skapa ett spel där de blandar olika fordon för att höja spelupplevelsen. Fordon som nämndes var fyrhjuling, båtar, jetski, helikopter, fallskärm, plan och wingsuit – det nämndes även att de arbetar på att göra olika terränger för olika spelupplevelser. Ett nytt Mirrors Edge blev, tillslut, officiellt då man presenterade Faith ännu en gång – nu snyggare än någonsin. Det sades inte så mycket om själva spelet utan fokuset låg istället på huvudkaraktären och hur de jobbar för att få henne så trovärdig som möjligt. Ett annat intressant spel som presenterade var Dawngate, som är ett MOBA-spel. Skaparna bakom spelet är ett gäng som brinner för MOBA och vill därmed skapa ett onlinespel där varje karaktär och karta har sin egna historia.

Mina favoriter bland spel som presenterades var de spel som de inte sades så mycket om, så som Mass Effect 4, Mirror Edge och Star Wars Battlefront. Anledningen till att de inte visade upp så mycket väljer jag att skylla på att de fortfarande är i ett tidigt stadie av utveckling. EA:s presentation hade mycket innehåll av EA Sports, vilket är förståeligt då deras störta franchise är Fifa och NHL.Något som jag däremot tyckte var roligare var att de visade upp något helt nytt med Dawngate – det känns som en frisk fläkt bland alla titlar man redan känner igen ifrån EA. I slutändan blev jag dock långt ifrån golvad av EA:s presentation då det mestadels bestod av titlar man redan visste om eller kunde gissat sig till, det var helt enkelt inget nytt som tog mig med storm.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord