E-sport och speltävlingarnas utveckling

Tanken att kunna se på när professionella gamers tävlar om stora prispengar hade framstått som ett skämt om någon hade sagt det för tjugo år sedan

E-sport och speltävlingarnas utveckling

TV- och datorspel har alltid varit tävlingsinriktade. Om man tittar på några av de tidigaste spelen som Pong så tävlade du redan då antingen mot datorn eller mot en annan spelare. Space Invaders fungerade annorlunda, men du kunde fortfarande tävla mot dina vänner om vem som kunde få högst resultat på spelet.

Allt medan spelen utvecklats har även de sätt som människor tävlar på utvecklats. Spelare försöker hela tiden bli bättre och bättre för att få högre resultat. Speed-running har blivit ett fenomen där spelare tävlar mot varandra för att se vem som kan klara ett spel på snabbast möjliga tid genom att lära sig nya tricks och konstant upptäcka nya hemligheter.

Den sanna tävlingen i spelens värld har alltid handlar om att spela direkt mot andra spelare. Fighting-spel har alltid förkroppsligat detta med hur du och din motståndare väljer karaktärer och sen slåss, en mot en, där den som vinner är den som har mest kunskap, förmåga, reaktioner och instinkter. Detta var som störst i arkadkulturen där människor köade för att slåss mot varandra, och snart föddes turneringar där de bästa kunde vinna pengar och medan tiden gått har dessa blivit större och större.

Onlinespel har tagit tävlandet till en ny nivå. Det har gjort att allt fler människor har kunnat tävla mot varandra, och att många olika typer av spel kunnat dyka upp. Du kan nu testa dina färdigheter mot de bästa i världen. Allt detta har lett till det vi idag ser i världen av E-sport.

Tanken att kunna se på när professionella gamers tävlar om stora prispengar hade framstått som ett skämt om någon hade sagt det för tjugo år sedan, men spelen har utvecklats och proffsen har allt mer nått offentligheten. Onlinestreaming-tjänster som Twitch och NicoNico låter folk sända sina turneringar till folk över hela världen. Med fler tittare, tävlingar och prissummor så har E-sport blivit allt större. Vad som en gång i tiden var ett par ungdomar i en arkadhall är nu sändningar för hundratusentals människor över hela jordklotet.

Korea har alltid varit kung av tävlingsinriktade spel. Spel som Counter-Strike spelas på extremt höga nivåer och går även att se på vanlig TV. De bästa cyberatleterna spelar för stora summor pengar, ibland bara för att delta. Sponsring från stora märken som Red Bull låter folk ägna sina liv åt sitt spel, vilket gör att sporten hela tiden får bättre konkurrens. Du kan titta på vanliga nyhetskanaler i Korea för att höra det senaste från E-sportvärlden, där E-sporten behandlas precis som alla andra vanliga sporter.

E-sport växer över hela världen. En gång var Japan fightingspelens hem men nu är det Evolution Championship Series (Evo) i USA som har tronen som den största turneringen för fightingspel och är även den turnering som lockar de allra bästa spelarna och över hundratusen tittare bara i år. Street Fighter V-turneringen på årets Evo visades på den stora amerikanska sportkanalen ESPN2. Spel som tidigare nämnda Counter-Strike och Street Fighter V är stora, men det finns även spel som League of Legends, Call of Duty, Hearthstone, Dota 2, Overwatch och Super Smash Bros. som också lockar till sig tusentals fans och stora prissummor.

E-sportens popularitet har spridit sig till kända spelhemsidor och kanaler. Casinos och bettingsidor har allt mer börjat bli inblandande i E-sport. Du hittar de senaste oddsen på Betway, där du kan satsa pengar på vem som kommer vara den bästa spelaren i många olika spel. Vissa spelare har blivit tunga namn i sina respektive spel, så som fightingspelstjärnan Daigo ”The Beast” Umehara som skrivit en bästsäljande bok i Japan och har en serietidning som speglar hans explosiva personlighet. Intäkterna för E-sport har nästan fördubblats under de senaste åren med över $460 miljoner och 220 miljoner åskådare bara detta året.

E-sport har växt något otroligt de senaste fem åren, och det är upp till framtiden att utvisa hur stora höjder E-sportens popularitet kan nå.

**I samarbete med Oliver Forster**

Glömt ditt lösenord