Dragonica: New Origin – Intervju med Julian Friesel

Den nutida generationens spelande kommer med stor sannolikhet att bli ihågkommen som en epok då onlinespelandet frodades. Möjligheterna har gått ifrån att vara mindre inslag i utvalda titlar till att bli en egen genre, en egen scen och ett fenomen. Förutom dessa mastodonttitlar som slåss om spelarnas gunst och månadsvisa betalningar, så finns en rad, ofta okända, onlinetitlar som i de flesta fall är gratis att spela. En av dessa är Dragonica, och vi har suttit oss ner och pratat med en av producenterna bakom denna sprudlande onlinesaga.

Dragonica är en massiv onlineupplevelse i ett litet format. Med den nya expansionen ”New Origin” så trappas spelets innehåll upp, och utvecklarna lovar att spelarna har mycket att se fram emot. Julian Friesel, producent för spelet och dess kommande expansion, kunde svara på våra frågor.

1: Det är ingen hemlighet att New Origin är den största renoveringen som Dragonica har fått sig hittills. Åt vilket håll har ni försökt att styra spelet med denna nya expansion?

Svar: ”Det är svårt att sammanfatta vad vi har velat göra med New Origin med bara ett par ord, men det vi har lagt stor fokus på har varit att göra strider mer balanserade och ge dem mer mognad. Förutom balanseringar till alla klasser så har vi implementerat nya funktioner och justeringar som under lång tid har efterfrågats av spelare. Den största nyheten är utan tvekan tillägget av den nya spelbara rasen, Drakan. New Origin kommer även med det efterlängtade pet-systemet, där spelare kan resa över områden genom att rida på dem och även använda dem som kompanjoner i strid.”

2: Med ett nytt, förhöjt leveltak så medföljer ofta problemet med obalans mellan klasser, vissa typer blir helt enkelt för kraftfulla. Vad har ni tagit för åtgärder för att förhindra detta i Dragonica: New Origin?

Svar: ”Som tidigare nämnt så har vi jobbat hårt för att se till att förmågorna hos den nya rasen är likvärdiga med alla fyra av de mänskliga klasserna. Vi är ännu inte helt färdiga med den första versionen av Drakan, då utvecklarna vill vänta in feedback från spelarna för att se vart angelägenheterna befinner sig och vart balansering krävs. Även om vi gör allt vad vi kan för att se till att allting är så balanserat som möjligt, så är det slutgiltiga testet att dela ut materialet till spelarna. Den mest värdefulla inputen får vi från våra dedikerade spelare, som vi alltid skickar vidare till våra utvecklare.”

3: Vad för nya utmaningar kan spelare förvänta sig att se inom ”endgame”, nu när maxnivån för level har förhöjts?

Svar: ”Det finns en ny dungeon kallad ”Black Claw Nest”, där spelare kommer att stöta på en onda draken Elga som har visats upp i många av spelets trailers. Skatterna som spelare kan samla på sig här är de mest värdefulla som spelet erbjudit hittills, och är den enda utmaningen som erbjuder utrustning för level 75 och uppåt. Det är en mycket tuff utmaning, men med tanke på de stora belöningarna så är jag säker på att spelare kommer att kunna utveckla en stark hatkärlek till denna platsen! På slutet har vi presenterat ett nytt utlottningssystem, vilket tillåter varje spelare att lägga bud på tre nya skatter. Så ja, det finns mängder med nytt material att se fram emot!”

4: Hur kommer den nya rasen, Drakan, att passa in i spelets universum?

Svar: ”Rent handlingsmässigt så är Drakan människorasernas beskyddare. Drakan kan delas in i två förgreningar, Shaman och Amazonian – som ur en spelmekanisk synvinkel fyller rollerna av krigare, magiker, bågskytt och tjuv. Shamaner har förmågan att åkalla bestar som strider åt dem, medan spelare som tar rollen som en Amazonian kommer att får pröva på den nya mekaniken där du kontrollerar två karaktärer istället för en. Hittills så har responsen vi har fått på Drakan varit mycket positiv, någonting som vi är väldigt glada för.”

5: Vad kan du avslöja kring det nya 8-manna instans-läget?

Svar: ”Den nya instansen kallas för ”The Fellowship” och tillåter två grupper att delta samtidigt. Detta är dock bara möjligt att göra inför den slutgiltiga striden med Elga, och är till och med ytterst nödvändigt med tanke på stridens höga svårighetsnivå. Fellowship-läget har endast tillgängliggjorts för spelare av högre nivå, då erfarenhet inom spelets höga tempo kommer att behövas för att hålla koll på åtta spelare samtidigt.”

6: Vad för upplevelse kan en helt ny spelare förvänta sig nu när spelet har uppgraderats med ännu en expansion? Kommer det vara svårare att ge sig in i spelet från ruta ett?

Svar: ” Tvärtemot så är det, tack vare New Origin och den tidigare expansionen ”Awakening of the Ice Dragon”, lättare att ge sig in i spelet från början. Det finns gott om instanser för lägre levels och användarinterfacen har förbättrats för att vara mer lättillgänglig än någonsin innan. Med tillägget av nya belöningar och utmärkelser så kan vi även uppmuntra erfarna spelare att hjälpa de som är nya till spelet. Nya chattkanaler och matchmaking-system för grupper har även gjort det lättare för spelare att hitta rätt personer att samarbeta med.”

7: Hur lämnas scenen av New Origin? Finns det plats för att bygga vidare på spelets universum i framtiden?

Svar: ” I Dragonica: New Origin så kommer spelare mer eller mindre att konfrontera sin ärkefiende. Jag kan däremot redan avslöja att det finns planer på nya instanser och nytt innehåll, samtidigt som Gravity Games utan tvekan har ett par överraskningar kvar för spelets community. Vi sitter även på en hel del intressanta förslag och idéer som vi övertygade om att spelarna kommer att älska, och kommer i ett sådant fall att hamna på arbetsbänken.”

Vi tackar Julian Friesel för att han tog sig tid till att låta oss få en inblick i ett tillägg som gör ett stort spel större. Den som är sugen på att ge sig ut på äventyr i Dragonica, är bara ett par klick bort.

 

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord