Dirt Rally Recension

Hösten 2015 släppte Codemasters den renodlade simulatorn Dirt Rally till Steam. Jag som inte har en kraftfull PC hoppades givetvis på en konvertering till konsolerna, vilket glädjande nog skulle ske, och när PowerGamer skickade en recensionskod till mig, var glädjen oerhört stor. Ni som har lyssnat på vår podcast vet numera om att jag äger en Thrustmaster T150 RS ratt och en racingstol, Playseat Challenge som gör upplevelsen än häftigare. Eftersom jag aldrig testade Dirt Rally på PC, så finns det ingenting jag kan jämföra med tidigare utan börjar från noll.

Trots att Dirt Rally är en simulator är det ett faktum att majoriteten inte äger en ratt eller spelstol som jag. Många av er spelar racingspel med handkontroll och det ska sägas att det fungerar bra med Dirt Rally. Fortfarande svårt men inte omöjligt och det kan bero på designen eller spelet men F1 2010 samt F1 2013 till Xbox 360 kantades av att min körstil var oerhört kantig istället för mjuk. Huruvida det berodde på att jag körde för ryckigt eller om F1-spelen inte var gjorda för handkontroll låter jag vara osagt. Däremot fungerade Forza Motorsport 5 utmärkt med handkontroll men är förmodligen underbart med ratt. Samma sak med Dirt Rally och jag njuter av varje sekund ute på sträckorna med min uppsättning ratt plus racingstol. Jag har haft roligt med tidigare Dirt-titlar fast med Dirt Rally så har Codemasters tagit rally till en helt annan nivå som är helt otrolig.

dirt-rally-bild-1

Har tappat räkningen på hur många gånger jag har åkt av eller svängt helt fel på långsamma sträckor eller enkla men snabba kurvor. Trots att jag har aktiverat en hel del hjälp, är det fortfarande ett svårt spel vi pratar om. För varje hjälp du slår av ökar bonusen för varje avslutad rally i karriärsläget och med allting påslaget blir bonusen istället noll. Trots det vill jag ut och köra rally igen, lära mig bemästra bilen samt producera tider som är respektabla mot den svåraste AI-motståndaren. Tack vare ratten blir racingen oerhört underhållande och när du väl har börjat spela med ratt, är det svårt att spela med en handkontroll igen. Återigen, det fungerar men med en ratt har du en helt annan kontroll trots att min inte tillhör den dyraste utan är en inkörsport som kostade runt 1500 kr. Det säger en hel del om hur mycket Codemasters har jobbat med att få till kontrollen och de har utan tvekan lyckats skapa ett svårt men underhållande spel jag gärna återvänder till. Ni som undrar över bakåtspolningsfunktionen från tidigare spel, så kan jag meddela er att den inte finns. Starta om ett rally i karriärsläget kostar pengar och man får inte krascha hur mycket som helst får då tar rallyt slut.

dirt-rally-bild-2

En simulator i klass med Dirt Rally hade behövt en ordentlig racingskola. Trycka på gasen och bromsen fungerar inte utan rallyskolan hade behövt förklara för oss hur man ska gasa samt bromsa. Plus hur man använder handbromsen, undviker att låsa hjulen samt svänga på rätt sätt. Istället har vi ett gäng videor att tillgå men jag vill lära mig genom att köra ute, inte titta på en video som förklarar saker trots att de gör det på ett bra sätt. Många av er som spelar detta kommer att få det svårt i början vilket gör att det krävs mycket tålamod. Belöningen är dock stor i form av ett rallyspel som gör att Dirt Rally är den rätta arvtagaren till Colin McRae Rally. Då jag aldrig har spelat Richard Burns Rally, ansedd som den bästa rallysimulatorn någonsin kan jag därmed inte jämföra båda titlarna.

Grekland, Wales, Sverige, Finland, Monte-Carlo, Finland och Tyskland är de länder där man kör rally. Samtliga länder erbjuder olika typer av underlag även om jag också hade velat se Italien med San Remo. Asfaltsrally på enormt smala vägar i de italienska bergen då Monte-Carlo erbjuder samma sak fast med snö eller is. I övrigt representerar samtliga länder klassiska rallyn där Grekland står för grusiga vägar. Wales för leriga vägar medan Sverige är så som ni misstänker snörally. Finland erbjuder grusvägar men är kanske rallyvärldens snabbaste medan Tyskland erbjuder asfalterade vägar vilket betyder ett snabbt rally. Dessutom finns också en helt licensierad rallycrossdel samt bergsklättring i form av Pike’s Peak i USA. Jag hoppas på DLC som erbjuder än fler sträckor för efter ett halvår kommer man nog ha lärt sig banorna. Ett stort plus är att Codemasters skapat korta sträckor som är en slags sprint samt långa där jag kört sex-åtta minuter vilket är oerhört påfrestande för koncentrationen. Det gäller att lyssna på ens kartläsare och ställa in den efter eget tycke. Många av sträckorna är smala så misstag kostar oerhört mycket därav vikten av att lyssna på ens kartläsare som ger oerhört värdefull information.

Om det är något Dirt Rally saknar så är det ett karriärsläge som bjuder en på spänning. Köp en billig bil, kör rally för att få in prispengar och uppgradera dina mekaniker. Mellan sträckorna kan du reparera bilen och ju mer du tjänar in, desto bättre bilar kan du köpa. Ingenting speciellt utan kanske något som fungerade förr men idag är vi mer krävande. Själva körupplevelsen kommer att vara Dirt Rallys främsta argument för att få någon att köpa det. Codemasters har inte licensen för Rally-VM och därmed kan dem inte skapa ett karriärsläge där man klättrar från juniorklassen till huvudkategorin för Rally-VM.

dirt-rally-bild-3

Utbudet av bilar är däremot glädjande och från 1960-talet fram tills 2010-talet har Codemasters lagt till en hel del bilar från olika årtionden. Många rallyfans har de snabba Grupp B-bilarna som favoriter och dessa ansågs vara omänskligt snabba. När den finske föraren Henri Toivonen tillsammans med sin italienske kartläsare Sergio Cresto förolyckades i Korsika, Frankrike 1986, ansåg Internationella Bilsportförbundet att bilarna var alldeles för farliga och förbjöd dem till 1987. En annan olycka i Portugal som hade krävt åskådares liv var ett annat argument och trots olyckorna, ansågs bilarna från Grupp B-eran vara snabba samt oerhört häftiga. Rallyfans menar att sportens guldår var när Grupp B-bilarna härjade ute på vägarna och därför blir fansen glada när de bilarna finns att tillgå i rallyspel. Alla kommer att hitta sina favoritbilar men se till att hitta en som passar din körstil. Favoriten kan lika gärna vara en oerhört svårkörd bil vilket gör att man måste tänka med huvudet, inte enbart med hjärtat.

Rent grafiskt är det otroligt tycker jag att Dirt Rally flyter på i 60 fps utan problem. Förvisso har utvecklarna skalat ned detaljerna på vissa saker och rent grafiskt ser det oerhört snyggt ut från långt håll. Däremot saker som stugor, bilar, åskådare, sjöar, floder är inte lika detaljerade. Men för att kunna släppa ett rallyspel som rullar i 60 FPS, tycker jag det är värt att skala ned detaljerna på vissa saker. Äger man en monster-PC blir Dirt Rally utan tvekan snyggare än konsolversionerna. Som bekant äger jag inte kraftfull Pc-dator och därmed är konsoler mitt enda alternativ. Därmed vill jag ha racingspel som flyter på i 60 FPS. Gällande ljudet kan jag konstatera att det låter bra med min 5.1-anläggning. Hade jag recenserat ett spel baserat på Formel 1, hade jag kunnat säga mycket mer då jag har sett Formel 1-bilar på riktigt men också tittar mycket på sporten. Rally tittar jag på ibland men kommer att se en tävling någon gång för det ser häftigt ut. På plats lär det också låta oerhört häftigt.

Är detta årets racingsimulator? Snart kommer Assetto Corsa att släppas men på konsoler är det ingen tvekan om att Codemasters har gjort en oerhört bra simulation av rallysporten. Med Project Cars har vi som gillar simulatorer två bra spel att välja mellan. Båda simulerar olika typer av racing så en direkt jämförelse är helt fel. Däremot är Dirt Rally ett Colin McRae Rally vi har väntat på i åratal. Svårt men helt underbart att spela och numera ägare av ratt plus stol, kan jag skatta mig lycklig över att Playstation 4 har en sådan simulator som Dirt Rally. Ni som tyckte om tidigare Dirt-titlar men längtade efter ett Dirt Rally bör skaffa detta så fort som möjligt.

• Körkänslan
  • Utbudet av bilar
  • Rallysträckorna