Deus Ex: Mankind Divided Recension

Mankind Divided levererar allt som Human Revolution erbjöd och mycket mer därtill.

Deus Ex: Mankind Divided tar vid två år efter händelserna i Human Revolution, och startskottet som började i föregångaren har nu slagit rot och spridit sig som en löpeld. Människor hatar augmenterade individer och dessa förtrycks och saknar nästintill alla mänskliga rättigheter. Mitt under denna era ska specialagenten Adam Jensen försöka skapa ordning bland allt kaos.

Det är absolut ingen lätt uppgift som vilar på hans axlar men även han är en augmenterad person och det sätter honom i en prekär situation; vanliga människor vill inte veta av honom och alla andra som är augmenterade har blivit illa behandlade av polisen och därför har han svårt att vinna någons tillit. I början av spelet hamnar han mitt i ett bombattentat och hans arbetsgivare bestämmer att de måste gå till botten med vem som är ansvarig för attacken, och det är också spelets stora fokus (förutom de uppenbara parallellerna kring segregation och xenofobi). Det är tyvärr en handling som faller ganska platt enligt min mening och jag hade velat se en större utveckling av storyn men istället erbjuder Mankind Divided en enorm variation av sidouppdrag. Elias Toufexis raspiga röst passar helt klockrent till Adam Jensen och den övriga ensemblen gör klart godkända prestationer men Elias har sin ribba snäppet högre än sina kollegor. Kort sagt är historien i Deus Ex inte vad som får mig att stanna kvar 20 till 30 timmar utan det är istället den solida spelmekaniken i kombination med det cyberpunkfuturistiska Prag.

deusex-mankinddivded-img03Det finns ingen brist på uppdrag och du kan lätt bli fast med fem sidospår innan du går vidare i den huvudsakliga berättelsen, men samtidigt känns det väldigt belönande att utforska och leta efter alternativa vägar. En sak som Human Revolution la stor fokus på var möjligheten i hur man ska klara av sina utmaningar och detta koncept lyckas uppföljaren expandera med bravur, det finns aldrig bara ett svar utan många beroende på hur du vill spela. Om du väljer att aggressivt gå in med vapen skjutklara kommer du märka att vapenhanteringen och siktet har förbättrats för att spelare ska kunna få samma möjligheter som pacifist-spelarna. I Human Revolution var det tveklöst mer gynnsamt att vara tyst och undvika direktkontakt men den klyftan har nu balanserats ut och den som är duktig på att planera kommer märka av detta faktum. Övergångarna mellan första- och tredjepersonsvy fungerar helt sömlöst och tack vare ett smart skyddssystem kan du enkelt traversera mellan olika skydd samtidigt som du hukar dig. Utvecklarna har också skapat en uppsjö av olika augmenteringar som du kan uppgradera Jensen med, och här kan du också anpassa förmågorna efter din spelstil. Du kan modifiera dig för att vara en ostoppbar tank eller ljudlös lönnmördare, och allt däremellan.

deusex-mankinddivded-img07Spelets värld Prag är verkligen en levande organism som ser allt du gör och bemöter dig därefter. Om du går in i en privatbostad och börjar stjäla saker kommer civila rapportera detta till poliser, därför är det extra viktigt att ha koll på vilka ögon som ser dig. Du kommer lätt kunna navigera dig genom staden med hjälp av en karta och tunnelbana, det sistnämnda fungerar också som en diskret laddningsskärm och den faktiska laddningstiden känns väldigt varierande. I några partier har jag endast väntat fyra-fem sekunder men jag har också varit sittande upp mot 30 sekunder, och det kan kännas lite drygt med en sådan obalans. Det har också hänt ett fåtal gånger att jag stött på en och annan bugg, inget som kraschar spelet men det förtar helhetsupplevelsen och den totala immersionen avtrubbas lite. Rent tekniskt är Mankind Divided tämligen imponerande med all spelmekanik och det grafiska är tilltalande för ögat, små detaljer som regnstänk och dammfibrer hjälper till att göra detta cyber-Prag till en plats där man gärna stannar i många timmar.

deusex-mankinddivded-img08Om det inte redan har framgått ska det klart sägas att Mankind Divided levererar allt som Human Revolution erbjöd, och mycket mer därtill. Det gör dessutom allt beprövat bättre än föregångaren vilket gör det här till en upplevelse alla borde uppleva om Deus Ex är en serie ni uppskattar. Spelmekaniken må vara jämnt balanserad men det kan nästan kännas slätstruket, men oavsett spelstil kommer det vara en rättvis upplevelse. Givetvis är detta ett lysande köp om du aldrig tidigare spelet någon installation ur serien och redan i början av spelet får du se en återblick av HR som gör att du är uppdaterad med all viktig bakgrundsinformation. Eidos Montreal har tveklöst lyckats med att utveckla tekniken i rätt riktning och detta är ett praktexempel på en uppföljare gjord på rätt sätt.

• Varierande spelmekanik
  • Underhållande sidouppdrag
  • Ger spelare valmöjligheter