Destiny Recension

Jag ska få det sagt direkt – Destiny har lämnat mig otillfredsställd och med en smärre sväng av tjurighet. Spelet har inte levt upp till rollen man gav sig själv. Ännu ett prima exempel på när överdådig hajp har skapat en ohållbar ram för ett lovande spel. Verkligheten utanför E3 och dess stora skärmar, stora scener, stora ljudsystem, lasrar och utplacerade publikfyllare är bra mycket gråare än vad vi luras till att tro.

Med allt detta sagt så är Destiny ett stort spel. Produktionsvärdet ångar ut ur dess välsvarvade, och mycket snygga, omgivningar. Dess vapenarsenal överträffas endast av den fauna av fiender som de används emot och varje bosstrid blir till en ännu större sammandrabbning än den senaste. Allt som allt är det helt klart en av de mest stabila shooter-upplevelserna som vi har sett på länge och helt klart den bästa singleplayer-shootern sedan Bungie gav oss Halo 4. Hade faktumet varit att jag hade blivit lovad allting som jag just beskrivit så hade jag varit mer än nöjd, problemet ligger däremot inom att man påstod sig bygga ett spel som igenom allt skulle vara skapt ur den massiva online-mallen. Att krydda sitt sälj gentemot sina spelare är en sak, att ljuga är en helt annan.

Destiny_01

Destiny är en singleplayer-shooter med onlinefunktionalitet – detta är den hela sanningen. Det är i sig ingenting dåligt, men det är inte vad jag hade gjort mig redo för. Det känns som att Bungie alltför sent i utvecklingskurvan kom på att det vore spännande att göra sin nya Halo-uppföljare till ett onlinespel och att man därefter implementerade en onlineplattform. Vad man inte har lyckats med är att integrera detta med resten av all spelmekanik, vilket gör att onlinestödet inte lyser igenom i någonting annat än den sociala hubben som spelarhubben ”The Tower” är. ‘Ett mycket väldesignat chattrum’, blev tornet kallad av Daniel Green, och jag är fullt benägen att hålla med. Några MMO-kvalitér syns inte av någonstans i spelet och som ett storydrivet singleplayer-lir så fyller det inte hela tomrummet, även om det märks av att Bungie visste precis hur de rätt skulle tillämpa de färdiga mallarna ifrån Halo. Spelet är enormt stabilt och all spelmekanik är tight.

I videon ovan hinner jag sammanfatta det mesta jag har att uttrycka kring Destiny.

Det är absolut en av årets största och viktigaste nedsläpp, men jag hade blivit förvånad om det är någonsin jag kommer att minnas med någon större tyngd under nästa år. Som spelare tar du dig igenom de story-baserade uppdragen i en förbestämd turordning, helt utan frihet, och när dessa är över så har du samtidigt nått slutet på Destiny. Det är en storslagen och fantastisk upplevelse att ge sig in i. Så länge det varar.

• Stämningen
  • Vapenarsenalen
  • Storslaget