Den mänskliga kontrollen – Det nya kriget

Den mänskliga kontrollen – Det nya kriget

Bland alla superba titlar som visades under årets E3-mässa visade både Sony och Microsoft att även de kan införa rörelsekänsliga kontroller i sina respektive varumärken. Men vad är egentligen Natal och hur mycket har vi fått reda på om Sonys lilla stav? Kommer dessutom Wii kunna hantera pressen från de båda andra jättarna? Rikk ger oss sin åsikt på det purfärska, nya kriget.

Information har en tendens att läcka. Spelvärlden är inget undantag och årets E3-mässa var självfallet inget undantag. Det hade redan gått rykten om en kamera och MGS till 360, rörelsekänslig stav till PS3 och bilder på Trico som senare visade sig vara The Last Guardian. Trots att vissa utannonseringar lyckades hållas hemliga stals ändå E3 av två uttalanden: Natal och Playstation Motion Sensor. Men vad innebär då allt detta för framtiden?

Vi kan väl börja med att klargöra vad Natal är.

Natal, eller Project Natal för alla fancy pants är kodnamnet för Microsofts kontrollösa spelupplevlse. Spelaren kommer kunna kontrollera och agera sitt 360 utan att ens behöva plocka upp en kontroll, genom röster, gester, bilder eller objekt. Detta ska vara Microsofts sätt att ta sig fram till alla casual gamers och MS säger att de redan skeppat ut över 1000 devkits till olika utvecklare runt om i världen. Hårdvaran sätts under eller över TVn och innehåller en RGB-kamera, en djuphetssensor, en mikrofon med olika funktioner som jobbar tillsammans, samt en specialbyggd processor som arbetar med patentskyddat material. Detta ger upphov till helkropps-3D rörelsekänslig registrering, ansiktsregistrering, och röstregistrering.

Mickrofonen ska kunna lokalisera var ljud kommer ifrån och även kunna filtrera bort oväsen i närheten. Djuphetssensorn består av en infraröd projektor tillsammans med en monochrome CMOS-bildbehandlingssensor som ger Natal möjlighet att se i 3D alla olika sorters ljusförhållanden.

Vad vet då hittills om Sonys Motions Sensor? Den interagerar med Playstation Eye, och kan på så vis lokalisera samt visuallisera rörelser och objekt. Trots att Sony verkligen ville påpeka att det var en tidig prototyp var de inte sena med att betona hur kvickt den registrerar rörelser och hur exakt den är. De visade prov på detta genom lite olika test där vi bland annat fick se skrift och lite småspel, direkt på scen.

Wiis MotionPlus var kanske inte någon nyhet, men det fick sig en ordentlig promotion med Wii Sport Resort på deras presskonferens. Jag är dock inte direkt imponerad, utan känner att Wii äntligen kan göra det som den redan skulle göra 2006 när konsollen anlände till Sverige.

Hur kommer detta påverka framtidens spel? Jag tror inte att Natal kommer ersätta kontrollen för all framtid och jag tror inte heller att Sony kommer putta undan Wii från casual gaming-tronen. Däremot kommer allt detta ge ett alternativ och många fantastiska möjligheter till gamers och spelutvecklare världen över. Kanske får vi se ett RPG där du själv måste använda kroppen för att ta dig an horder av orcher, eller kanske får vi se ett mera realistiskt FPS än vi någonsin kunnat ana.

Men låt oss inte ropa hej förräns vi är över bäcken. Det är mycket som ska bevisas innan vi kan tänka oss alla möjligheter kring dessa fantastiska underhållningssystem. Frågan just nu är väl vem som egentligen är hetast efter deras respektive presentationer. Tittar man på pappret leder Microsoft överlägset, men hur mycket av allt detta fungerar verkligen, samt hur mycket är tricks för att trollbinda hjärnan att tro att det är sant? Personligen hoppas jag verkligen att allt som utlovas för både PS3 och 360 är sant så att vi kan få ta del av alla möjligheter denna teknik innebär. Vi kommer ta oss in i en ny generation, utan nya konsoller på marknaden. Hur som helst ser 2010 ut att bli ett helt fantastiskt spelår, och jag kan knappt vänta tills jag får gestikulera framför Natal eller svinga med min Moton Sensor.

 

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord