Darkspore

Förra fredagen så besökte jag och Xavier ett pressevent på DICE kontor, där vi skulle få ett smakprov på de kommande spelen; The Sims Medieval och Darkspore. Jag hade inga direkta förväntningar på Darkspore utan var rätt så neutralt inställd på vad jag skulle få testa, men ändå hade jag i bakhuvudet att det skulle bli en uppföljare till deras tidigare spel; Spore, vilket det visade sig inte vara.

Darkspore påminner mycket om Diablo II spelmässigt, de har samma topdown-perspektiv och att man använder musen för att navigera sig och attackera. Jag kunde inte undgå att tänka på hack’n’slash under tiden jag spelade, men under min intervju med senior designer Freddy Mehn så kunde jag läsa mellan raderna att han inte ville sätta en ”Hack’n’Slash ettikett” på spelet. Utseendemässigt så är Darkspore färgglatt och lättsmält, det hintade även fram likheter med Boderlands, Darkspore har ungefär samma serieliknande utseende med de tjocka konturerna runt npc:erna.

När jag tänker på Spore så tänker jag på ändlösa kreativa karaktärer man kan skapa, det var den funktionen jag mest såg fram emot att få pröva i Darkspore, men i det kommande spelet så får man givna karaktärer med givna egenskaper, spelarens uppgift är alltså att uppgradera dessa karaktärer, hitta bättre gear och levla sina karaktärer, besviken? Ja. Spore hade ett sådant unikt karaktärsskapande så att ta bort det ifrån Darkspore kan knappast vara en fördel, att binda spelarens kreativitet är enligt mig inte att ta spelet till nästa nivå, tvärt om, det kan faktiskt sänka spelet. Jag hade velat sett en fri customize där man kan mätta sin kreativitet och nyfikenhet, jämföra sina karaktärer med sina kompisar och leka hej vilt.

Som sagt så får man givna karaktärer i spelet, dessa karaktärer har olika egenskaper och attacker, så det finns en som är till för healing, en som är till för tanking osv. Före varje uppdrag så väljer man tre karaktärer som man vill ha med på uppdraget, dessa karaktärer kan man byta mellan när som helst under spelets gång, detta ger spelaren en valmöjlighet att ändra speltyp, och enligt mig att inte tråkas ut utav dess hack’n’slash-liknande gameplay. Väl på sitt uppdrag slåss man emot både gulliga och fula varelser som också har olika förmågor, men varelserna är även mer sårbara till de olika elementen spelarens karaktärer har. Varelserna tappar loot som i Darkspores fall är en stor del utav spelet, man kan alltså samla mycket loot den första gången man spelar igenom en bana, när man har klarat banan så kan man välja att antingen ta lootet man har hittat eller om man vill spela om banan och få ännu bättre loot. Om man väljer att spela om banan med bättre loot så blir fienderna också svårare, så om man dör under spelets gång så förlorar man all loot, men om du klarar banan igen så får man bättre loot, som bidrar till bättre gear, som man kan uppgradera sina karaktärer med.

Lootet som man samlar in kan man uppgradera sina karaktärer med, detta är alltså customize-delen, man får välja var och hur lootet ska sitta på din karaktär, man kan även bestämma färg och fåtal mönster. Enligt mig så kunde hela customize delen blivit så mycket bättre om man fick göra sina egna karaktärer från scratch, just för att Spore redan har presenterat en bra customize och man förväntar sig något ännu bättre till deras nya spel, liksom att man har utvecklat customize istället för att skalat av den.

Darkspore har även en PVP-funktion där du slåss emot andra spelare, i PVP matcherna får man så som i kampanjen ha med sig 3 karaktärer åt gången, man kan göra taktiska drag som att slåss med sin tank-karaktär först, sen när tanken börjar tappa liv så tar du fram healern så att den kan fortsätta skada och heala upp dina karaktärer som är i ett slags Idle-mode. Detta gav mig ännu ett skäl till att tycka att en fri customize skulle gjort PVP matcherna så mycket bättre, nu slåss man emot spelare som har samma karaktärer och egenskaper, och då är det givna kortet att alltid ta med sin healer-karaktär eftersom man bara har en healer bland sina karaktärer. Darkspore bjuder även på Co-op då man kan spela med sina vänner, detta gäller både uppdrag och PVP, men som sagt har alla samma karaktärer att välja bland.

Efter några timmars spelande med Darkspore så var det min tur att intervjua senior designer Freddy Mehn, vi hälsade på varandra och han kommenterade min Star Wars t-shirt, ”Jag funderade också på att ha på mig min Star Wars t-shirt idag faktiskt” jag blev lite varm inombords, ni vet när man stöter på en annan nörd med samma intresse för Star Wars. Stämningen var avslappnad och jag började med att ställa min första fråga.

När började ni med utvecklingen av Darkspore?
Vi började utveckla spelet för drygt två år sedan. Det var efter Spore vi hade all teknik tillgängligt. Så det var en utmaning som teamet ställdes inför, vad vi ville göra för typ utav spel med Darkspore. Maxis Studios är inte bara en studio med mycket hjärta för simulatorer, de har även gjort fps och rpgs, så studion bestämde sig för att de ville göra ett rpg med actioninslag. Men de ville göra något nytt så därför tog vi in sci-fi elementen vilket är ovanligt, de ville även ha squad based combats och spore-editorn tillåter att ha en hjälte såsom man vill ha den.

Har Darkspore någon koppling till Spore eller är det ett helt nytt  spel?
Det är ett helt nytt spel, ett helt eget spel. Som du kanske märkte när man spelar, så ser grafiken annorlunda ut. Det har en del nya renderingsstilar, helt nytt system för skuggor och nytt textursystem. Så de valde själva kärnan från Spore och de divergerade väldigt långt för att kunna göra det här spelet.

Finns det någon story i spelet eller kommer det bara att handla om att hack ’n slash rakt igenom?
Nej, det finns faktiskt en story i spelet. Det visas via FMV-sekvenser i början av när man startar med en ny karaktär och berättar om planetens historia och hur den var, men också historien om uppgången för The Darkspores och nedgången för de andra, Crogenerators, rollen som spelarna tar sig an. Under spelets gång kommer skeppets dator att ge dig information under tiden man faktiskt spelar och berättar till exempel en historia om vad som hände på en specifik plats. Vad vi ville var att skapa historier som inte får gamers att sluta spela, vilket är en väldigt viktig punkt eftersom spelarna inte vill sluta utan fortsätta vidare.

Det jag noterade under spelets gång var att hjältarna hade olika element, vad var det som inspirerade er till det?
Från en hel del spel faktiskt, vi har inspirerats alltifrån Pokemon till Magic och det finns faktiskt någon mening med det, det hjälper till att leverera förmågan. Du kanske märker att livkillen, The Sage, den gröna snubben som skjuter lite. Han har mycket healing abilities, men om du noterar plasmakillen som är gjord av stenar och eld, han kommer aldrig att ha healing abilities. Så vad vi har gjort är att tilldela de egenskaper som passar de istället för att dela ut sånt slumpmässigt. Det kommer att hjälpa en på striderna ifall man har en variation av hjältar som hjälps åt, man kan välja hur man vill skada ens fiende med variation av vapen.

Hur kommer det att fungera online, kommer de att finnas tillgängliga?
Ja, när man spelar online så kommer man välja sin squad för att kunna spela.

Så man kommer kunna spela två stycken online med sex stycken olika karaktärer?
Ja vi stödjer fyra spelare online faktiskt, tre hjältar multiplicerat med fyra (spelare) betyder att du helt enkelt kan ha ett team bestående av tolv olika killar. Det är den roliga biten att kunna prata med sina kompisar angående val och eftersom man alltid är online, kan man logga in på Darkspore.com och se dina vänners squad för att se hur de utvecklas och jämföra med ditt. Till exempel kan man be sin vän att ta med healern och dps medan jag väljer mina stora killar (heavy guys).

Kan man skapa sig en karaktär som blir alldeles för stark?
Jag skulle vilja påstå att det är väldigt svårt, med loot-systemet ville vi verkligen att ett sådant system skulle finnas i ett rpg för att ha valmöjligheter. För med loot-systemet tänker man ”ah jag kommer att tjäna mer på skador men förlora på… ” så du har alltid den möjligheten att få samt ge upp något. På det sättet har vi designat vårt RPG-system så att folk tänker ”jäklar vad grymt” för att sedan utbrista ”men jag kommer ju att förlora det eller det”. Så det är svårt att skapa en alldeles för kraftfull karaktär.

Spelet handlar annars mycket om loot, kan du berätta mer om det?
Så vad vi har gjort är att ha ett loot-system beroende på vilken svårighetsgrad du är på, det vill säga ju svårare desto bättre loot, väldigt enkelt att förstå. Men vi har också chain loot, det handlar om att när du spelar i en nivå, kan du antigen samlar på dig loot vilket är bra och du belönas efter en avklarad nivå. Men du kan ge upp det och istället samla på dig två stycken liknande i en högre nivå. Men om du inte klarar av nivån förlorar du de två du har samlat på dig.

Man skulle kunna säga att det är en gamble-system, man kan chansa och vinna mycket eller förlora allting.
Ja exakt, det handlar om att man tänker ”åh, så skulle jag ha gjort istället”. Vi går tillbaka till det du nämnde om alltför starka karaktärer, eftersom vi har squad till tre i antalet så kan man inte bara fokusera på en hjälte och tänka ”ok han är stark så jag ska använda honom där och här”. Någon kan ta sin squad och eliminera dig varpå du tänker ”ah men det tänkte jag inte på!” vilket gör det intressant.

Har ni något releasedatum för spelet?
Vi siktar på att få ut spelet runt våren.

Så inget exakt datum för tillfället?
Nej inte som det ser ut idag.

Kommer enbart att släppa det till PC, eller kommer det även till konsol?
För tillfället fokuserar på vi PC för att få det klart. Varje rpg-spel måste komma ut som ett riktigt starkt spel, så teamet fokuserar hårt på plattformen. När vi väl är klara så ska vi ta oss en titt på andra plattformar.

Kommer multiplayer att vara kostnadsfritt eller kosta något?
Det kommer att vara gratis.

Hur blir det med registreringen för spelet?
Man kommer att behöva registrera sig på servern och när det väl är gjort, erbjuds möjligheten att installera spelet i stort sett vart man vill.

Kommer det att hållas några event på servern?
För tillfället fokuserar vi på att få det klart det, men vad Maxis gör är att alltid lyssna på communityn. Så när spelet har släppts ska vi gå in i communityn och se vad de vill ha. Vi vill att folk ska spela, uppleva det och ha kul med spelet och få ut det bästa för att spelet ska bli bättre.

Efter intervjun så satt jag mig en stund till vid spelet för att få en sista glimt, jag hade spelat rätt länge och mina hjältar började bli riktigt vassa. Jag hade precis klarat en bana och fick frågan om jag ville behålla mitt loot eller statsa allt och kanske vinna mer, jag satsade allt, blev major wiped och tänkte ”åh, så skulle jag ha gjort istället”

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord