Civilization VI Recension

Jag har spelat tusentals turer i Civilization VI och inte för en sekund har jag tröttnat, tiden går och verkligheten fortsätter att ticka vidare men när jag är inne i denna värld försvinner allt annat.

Jag minns fortfarande första gången min morbror introducerade mig för Civilization, jag var liten och förstod inte mycket men det hindrade mig inte från att bygga Settlers som kunde utforska världen och alla gånger ett underverk konstruerades blev jag lyrisk. Jag är nu mycket äldre och något klokare, men det är fler som växer upp. I år fyller spelserien 25 år och den sjätte installationen är till dagens dato det mest välfyllda Civilization hittills, och det gör mig fortfarande lyrisk.

Civilization VI har många bekanta inslag som vi observerat i föregående titlar men samtidigt känns hela paketet som en fräsch upplevelse. Jag förundras över hur Firaxis Games lyckats med konststycket att skapa fyra uppföljare utan att konceptet känns urvattnat. För er som inte känner till Civilization kan jag informera om att det är ett turbaserat strategispel som kretsar kring utforskande, utveckling, utnyttjande och utplåning. Du börjar ditt äventyr vid mänsklighetens första organiserade civilisation och får sedan bestämma kursen för hur din värld ska utvecklas och vilka vägar som ska färdas för att slutligen nå ditt mål. Du vinner matcher med fyra olika metoder; krigsmakt, religion, kultur och vetenskap. Alla alternativ har olika kriterier som måste uppfyllas för att du ska avancera vidare och redan när du väljer ledare för ditt rike kan det vara klokt att fundera vad som är bäst lämpat för dig. Dina regenter är kända historiska figurer som utmärkt sig genom åren och alla har individuella fördelar, t.ex. är Cleopatra väldigt bra på att alliera sig med starka krigsmakter och därför inriktar hon sig mycket på byteshandel istället för att själv bygga upp en armé. Naturligtvis kan du fullständigt ignorera ledarnas egenskaper och specialiteter, men då kanske du ska överväga någon annan som ska styra.

civilizationvi-img05Innan du startar en match får du ange inställningar för kartan som du ska spela på och kartans storlek eller landmassa kan vara en avgörande faktor för om du har mycket tid att fokusera på en rymdexpedition, eller om du måste snabbt bygga soldater innan fienden slår till först. En sak som är ständigt återkommande genom varje match är alla beslut som måste fattas och dessa har en konsekvens som påverkar genom hela utvecklingen. På tal om utveckling finns det två omfattande ”träd” som förgrenar ut sig genom tidens rand och det är ditt Civics- och Technology tree. Det förstnämnda fokuserar på hur du ska styra din regering och vilka lagar som instiftas för hur du utvecklar landet; kanske vill du ha mer erfarenhetspoäng till dina soldater för vunna strider eller en ökad produktionshastighet av forskning? Du har redan från start tillgång till hela ditt träd och du kan se all utveckling som sträcker sig ända fram till nutid men du måste välja ett steg i taget, alternativt klicka i önskad fördel som kommer om ex antal turer in i spelet. Detsamma gäller för det teknologiska trädet som istället inriktar sig på vad du kan konstruera, både när det kommer till byggnader och enheter.

civilizationvi-img04Du startar en match genom att först låta din Settler grunda din huvudstad och därefter kan du börja expandera ditt kungadöme. Alla städer kan byggas på olika sätt och det gäller att vara väl medveten om sin omgivning; vill du konstruera ett industrikomplex ovanpå en ruta som ger en bonus till din matproduktion? Det är bara en av många situationer som du kommer ställas inför och det är smart att se över hur landmassan ser ut kring varje stad du grundar, många byggnader och underverk har specifika krav för att kunna byggas och därför är det nästan aldrig två städer som skapar samma struktur. Allteftersom du växer får du också mer uppmärksamhet av dina grannar och antingen kan du skapa vänskapliga allianser, eller mäktiga motståndare om du hungrar efter blod. Du kan interagera med övriga ledare genom ett simpelt system där du kan förhandla, komma med gåvor, starta krig och mycket mer. Datorn kan vara lite obalanserad ibland och göra val som går att ifrågasätta men det här är något som hänt extremt fåtal tillfällen under mina åtta matcher i Civilization VI. Det är inte bara datorn som uppmärksammar dina framsteg utan det gör även andra historiska personer som kan ge dig belöningar och förbättringar inom olika områden; om du till exempel skapar många teaterdistrikt kan du få tillgång till William Shakespeare som belönar dig med ett av sina största verk.

civilizationvi-img06Om Shakespeare inte är din grej kanske du hellre vill bygga vägar och skicka iväg karavaner som utväxlar råvaror med andra makter? Då lär Marco Polo dyka upp och förbättra villkoren för vad du kan byta. Det finns många, många fler aspekter och spelmekanik att utforska som jag inte ens har nämnt och det beror till stor del på att jag själv inte har upptäckt allt ännu. För varje match som jag tog mig an fanns det något nytt att ta med sig och blir jag förvirrad finns en smart encyklopedi som innehåller all tänkbar information, kompletterat med en sökfunktion som är otroligt uppskattad. En upptäckt jag gjorde under mina senaste matcher var att det går att ändra spelvyn till fågelperspektiv, det ger en bra överblick om spelvärlden är stor och dessutom är det estetiskt tilltalande för ögat. Grafiken är nödvändigtvis inget att skryta med men stilen passar otroligt bra för upplägget och något som verkligen förgyller tillvaron är musiken. Alla nationer har sina egna unika toner och orkestern lyckas verkligen att skapa en stämning som känns storslagen och historisk. Ledmotivet och introsekvensen tillsammans med Sean Beans stämma sätter en hög ribba och resten av äventyret fortsätter att leverera.

civilizationvi-img01Jag har spelat tusentals turer i Civilization VI och inte för en sekund har jag tröttnat, tiden går och verkligheten fortsätter att ticka vidare men när jag är inne i denna värld försvinner allt annat. Det är något speciellt med den här upplevelsen och det är absolut inget för den som ska ha snabba belöningar och konstant matas med nästa projekt. Om du istället inte har något emot att förkovra dig i en resa som är värd sin tid där vartenda litet steg på vägen känns meningsfullt; då kan du mycket möjligt ha årets bästa strategiupplevelse framför dig.

• Meningsfulla valmöjligheter
  • Utvecklingsträd
  • Musiken