Call of Duty: Infinite Warfare Recension

Även om jag tycker kampanjen denna gången förtjänar en genomspelning så köper majoriteten av spelare Call of Duty för multiplayern. Har vi något nytt här? Tyvärr inte något av värde.

Det var ett tag sedan jag faktiskt kände för att sitta ner och spela genom en Call of Duty titel. Under mina år på PowerGamer har jag raljerat om hur fruktansvärt tråkiga och hjärndöda de årliga titlarna varit och varje ny titel, vare sig det är Treyarchs ”Black Ops” eller Infinity Wards ”Warfare” har inte medfört något nytt och fräscht till bordet på åratal. Något som lagt ett stort moln av skam över vad som brukade vara en spelserie av prestige enbart utmanad av den tyvärr nu också något defunkta Medal of Honor-serien. Kommer Infinite Warfare att bryta seriens slentrian eller är det samma visa igen? Nja… lite både och faktiskt.

Detta årets moralens väktare möter stort motstånd när ett uppdrag att extrahera ett vapen från Jupiters måne Europa går snett och de fyra soldaterna sända för uppdraget blir avrättade av Settlement Defense Fronts ledare och spelets antagonist Salen Kotch vars röst och utseende är utlånad av vår absoluta heart throb Kit Harrington (Jon Snow i Game of Thrones). Detta eskalerar situationen i ett redan turbulent solsystem och SDF förklarar nu krig mot United Nations Space Alliance genom att attackera Genéve och du är mitt i smeten som kommendör Reyes.

infinite-warfare-img01-jpg

Trots en någorlunda mossig storyline fylld med Michael Bay-splosions och testosteronfylld dialog så lyckas kampanjen överraska med något nytt och fräscht för serien i form av en central hubb representerad av skeppet Retribution. Denna hubb besöker du mellan uppdrag för att ta del av lite djupare inblickar i storyn samt förbereda dig för nästa uppdrag. Dessa har också expanderats från en linjär, kraftigt skriptad Hollywood-rulle till ett lite lite mer öppet koncept då du kan ta del av sidouppdrag presenterade som strategiska initiativ runtom i solsystemet. Dessa kan variera från att extrahera prototypvapen från ett parkerat skepp till dogfight-strider i ditt rymdskepp. Inte så värst mycket variation, det må sägas men det ger ofta upphov till lite lugnare uppdrag vilket kan vara rätt skönt då att hålla ner skjutknappen mot en vägg av fiender bara kan stimulera hjärnan en dryga tio minuter åt gången.
Mekaniken bjuder också på nyheter i form av eldstrider i noll gravitation och skräddarsydd arsenal i ”loadouts”, precis som man möts av i multiplayerdelen. Detta segment förstärks med hjälp av sidouppdragen som främst är där för dig för att tjäna extra kosmetik och uppgraderingar till din arsenal för att användas i kampanjen.

infinite-warfare-img02-jpg

Även om jag tycker kampanjen denna gången förtjänar en genomspelning så köper majoriteten av spelare Call of Duty för multiplayern. Har vi något nytt här? Tyvärr inte något av värde. Vad vi dock har är en multiplayerportion så fylld med bling så att det bara blir rörigt. Jag pratar inte om själva spellägena, de är desamma som man alltid sett i dem senare spelen; Team Deathmatch, Kill Confirmed (TDM där fienden tappar sin ID-bricka som du måste plocka upp för poäng), Domination, Gun game med flera, men röran finns i menyerna. Konceptet som gör Call of Dutys multiplayer så pass populär har alltid varit belöning blandat med valmöjligheter. Från det att du rankar upp ett par nivåer så kommer du att belönas med nya vapen, accessoarer, granater och allt möjligt för att kunna applicera just din touch på din arsenal. Men för Infinity Ward räcker inte detta denna gången, utan nu får vi också ta del av sex stycken så kallade ”Combat Rigs” vars själva grund är lånat från Black Ops III ”Specialists” från förra året. Combat Rigs är egentligen inget mer än karaktärsklasser som tillåter dig att spela lite mer inriktat, vare sig det är närstrid eller gå runt som en tank fullt utrustad med bombdräkt och plasmakanon. Tanken är väl god men tar man det här och lägger det på vad som redan finns här sen tidigare; Kill Streaks, loadout slots, perks, ett andra lager av perks, vapenmoddar och hör och häpna: lådor. Såklart ska vi också ha lådor att öppna. 10 nycklar kan öppna en vanlig låda, 30 kan öppna en som ger något av värderingen rare eller mer. Nycklarna får du som belöning efter matcher så ingen oro över att bränna hål i plånboken i alla fall.

infinite-warfare-img03-jpg

Det märks kanske i texten nu att jag bara rabblar upp information utan någon större motivation. Men det är tyvärr det enda jag känner att jag kan göra då presentationen bara lyckats göra mos av min hjärna. Vad är det för idé att slänga in så här mycket onödig skit att hålla reda i en titel som bara kommer att ersättas med en ny inom 10 månader? Vad är idén med att öppna nya vapen i femtio ranker då det bästa och mest obalanserade vapnet är tillgängligt från första början? Vad är idén med att spendera ens fem sekunder på att skräddarsy allt med din karaktär då det inte har någon som helst betydelse för dig eller ditt lag. Det finns ingen strategi att gå genom innan en match, det finns ingen meta bakom en viss loadout, det finns ingen som helst anledning att spendera någon tid i lobbyn, utan välj ett spelläge, vänta en stund tills kartan laddat och spring runt och skjut folk. Där har du Call of Duty i sitt esse. Inga konstigheter, bara jävligt ok pang pang för att döda tid. Vad med själva multiplayern? Precis som den alltid varit; stabil på konsol, nära till utdöd på PC. Trots en förvånansvärt underhållande singelplayerkampanj så håller det inte längre, speciellt inte då Titanfall 2 lyckades mot allas förvåning leverera en mycket mer intressant kampanj och just rätt mängd nytt material för att, enligt mig spöa skiten ur både Battlefield 1 och Infinite Warfare. Förhoppningsvis kommer vi att få se ett mer avskalat Call of Duty i framtiden med lite bättre prioriteringar men realisten i mig säger vi kan förvänta oss samma sak nästa år i Black Ops IV.

• Underhållande story
  • Kampanjen mer öppen än förr
  • Tighta flygstrider