Call of Duty: Ghosts – Första mötet

För en vecka sedan fick jag och Joakim lägga händerna på det kommande Call of Duty: Ghosts, samt sätta oss ner och prata med Tina Palacios från Infinity Ward. Tina gav oss en presentation om deras kommande spel, förklarade nytt innehåll, konceptet och storyn bakom den kommande shootern.

codghosts_preview01

(VARNING! Innehåller spoilers om Call of Duty: Modern Warfare 2!)

Call of Duty: Ghosts kommer handla om två bröder, där spelaren intar rollen som en av dessa. Spelet börjar med att man befinner sig på ODIN, som är ett slags försvarsvapen utvecklat av USA för att skydda dess gränser mot fientliga hot. Dock går det inte som planerat när rymdsationen ODIN blir övertagen och riggad för att beskjuta USA som var det motsatta syftet för dess existens. Med denna introscen presenteras huvudkonflikten i spelet, USA är försvagat, har inga skyddade gränser, landet blir invaderat och toppmakten har nu blivit ”underdogs”. Dessa två bröder slåss för USA men under deras kamp mot det sydamerikanska hotet springer det på en liten trupp elitsoldater som kallar sig själva; Ghosts. Ghosts är som namnet antyder ”osynliga” – de bekämpar sina fiender tyst, snabbt och omärkbart. Spelet kommer ge spelaren en berättelse om dessa två bröder och karaktärerna i Ghosts-styrkan. Tina var väldigt mån om att få fram att denna Call of Duty-titel kommer bli en mer dramatisk och personlig berättelse, spelaren kommer inte hoppa runt bland olika karaktärer lika mycket som man har gjort i det tidigare Call och Duty-spelen, utan fokuset kommer ligga hos dessa bröder och de personliga banden mellan Ghosts-styrkan.

När Call of Duty: Ghosts blev officiellt gick mina tankar direkt till karaktären, Simon ”Ghost” Riley som vi stöter i Call of Duty: Modern Warfare 2, men eftersom att den karaktären dör i spelet så kändes det rätt omöjligt att återuppliva honom till ett nytt Call of Duty-spel – så vidare det inte var en prequel till Modern Warfare-serien. Simon ”Ghost” Riley kommer inte ha något att göra med Call of Duty:Ghosts, han är dock en inspirationskälla till det kommande spelet och hund-karaktären har fått bära hans namn, Riley. I Black Ops får spelaren tillgång till hundar, dock fyller de inte en karaktärsfunktion utan är en killstreak som spelaren belönas med när de har fått ner 11 fiender i rad. I Call of Duty: Ghost kommer hunden Riley ha en karaktärsroll, Riley kommer slåss vid spelarens sida och fylla funktioner för spelaren som gör det enklare att besegra fienden.

codghosts_preview02

Det som lockar spelare till Call of Duty-spelen är dess multiplayer och i Call of Duty: Ghost finns det många nyheter att upptäcka. Man kommer bland annat få mer frihet i karaktärsskapandet av sin soldat, i de tidigare spelen har man i princip fått välja perks och vapen men nu kan man även välja hur soldaten ska se ut och vilket kön det har. Det kommer finnas tillgång till över 20.000 möjliga layout och utseendes-kombinationer, spelaren kan göra flera soldater som man kan spela med i multiplayern. Eftersom att man kan göra fler soldater så kan man även skapa ett Squad som dessa soldater kan delta i, syftet är att spelaren kan skräddarsy sitt gamplay med olika förmågor och vapen. Dessa egengjorda soldater kan spelas av ens vänner eller av datorn i multiplayer eller i singleplayer dock inte i kampanjen. Det finns även ett helt nytt perksystem där spelaren sätter i poäng i olika perks, i de tidigare spelen har man fått välja tre perks som man senare kan uppgradera. I Call of Duty: Ghosts har spelaren ett större utbud av perks, dock får man välja hur starka och hur många perks man har beroende på hur man väljer att spendera sina perks-poäng. Man kan t.ex ha åtta perks eller sätta åtta poäng i en perk så att den blir jättestark.

De två stora nyheterna kring Call of Duty: Ghosts är att det kommer vara en next-gen titel och att Call of Duty nu har en ny spelmotor. Den nya spelmotorn kommer bland annat ge spelaren en mer realistisk visuell upplevelse då man inte behöver skära ner på skuggor och andra små visuella detaljer. Samt kommer ljudet i spelet vara mer detaljerat, man kan höra vart ifrån ett skott avlossas, hur långa avstånden är mellan ljudkällan och spelaren, samt att om man skjuter eller spränger något kommer man höra vilket material det är man beskjuter. Karaktärens rörelser kommer även vara uppgraderade så som kneeslide och sidolutningar, det kommer inte ha samma ”ett-flytande-sikte-över-skärmen”-känsla. Karaktärerna kommer kunna undvika och ta skydd på ett snyggare sätt utan att falla platt på magen när man duckar.

codghosts_preview03

När jag satte mig ner med spelet så kändes det som ett Call of Duty-spel. Man känner igen innehållet men presenteras för en del nyheter. Personligen så tror jag inte att Call of Duty:Ghosts kommer bli ett banbrytande Call of Duty-spel utan mer ett nästa Call of Duty-spel i serien. Det nämndes flertal gånger att i Call of Duty: Ghosts så kommer man vara en underdog, dock så fick jag verkligen inte den känslan när jag såg presentationen – man är en elit-soldat, i en superstyrka, ska rädda nationen som har varit en toppmakt. Jag skulle hellre vilja se ombytta roller, att man spelar som en sydamerikansk soldat som inte är med i en superstyrka, det för mig hade varit mer en underdog-känsla. Jag förstår ändock att man vill spela som en underdog, för oftast så får man mer sympati och tillhörighet med en karaktär som tar sig från botten till toppen, men istället får man spela som en stormakt som har fått motgångar.

Min inställning till det kommande spelet är som den har varit de senaste åren, ett nytt Call of Duty-spel, lite som ett nytt Fifa eller NHL, det kommer ett nytt varje år, samma spelkoncept med ett antal förändringar. Jag kommer spela Call of Duty: Ghosts för att jag gillar dess multiplayer, jag kommer även spela nästa Call of Duty-titel, för ja, jag gillar dess multiplayer trots att det i princip är samma spel.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord