BioShock: The Collection Recension

Det är tveklöst Infinite som erbjuder det tightaste spelsystemet och jag kan inte finna ett enda tekniskt fel som skulle förstöra min upplevelse.

För nio år sedan besökte jag Rapture för första gången, och det var en upplevelse som jag aldrig skulle glömma. När jag fick reda på att en uppföljare skulle komma blev jag onekligen förväntansfull men tyvärr mötte inte verkligheten ribban som jag satt för mig själv. Mina mer kunniga kamrater påpekade att det var en annan utvecklare och i retrospektiv kan det absolut ha varit en påverkande faktor. Tre år senare var det dags för Ken Levine och hans Irrational Games att återvända till serien, men den här gången var inte scenen Rapture utan istället siktade vi mot skyarna med Columbia.

BioShock-serien har uppmärksammats av många och hela serien har sålts i över tio miljoner exemplar, och samtliga installationer har mötts en positiv kritikerkår. Nu är det dags att återvända tillbaka till rötterna, där allting startade och precis därför har 2K Games i samarbete med Blind Squirrel Games återskapat alla tre titlar för PC, Xbox One och PlayStation 4. Denna samling heter kort och gott BioShock: The Collection och innehåller alla original-titlar plus allt extramaterial som släppts under årens lopp. Infinite har inte förändrats speciellt mycket utan istället har PC-versionen portats till senaste generationens konsoler. BioShock och lillebrorsan har dock genomgått en grafisk förändring och det syns extra tydligt på alla detaljer. Dessutom körs alla tre spelen i 60 FPS och med hela 1080p för en optimal visuell effekt, det går alltså inte att göra det mycket bättre i nuläget. Det enda negativa med ansiktslyftet är att det känns som det mesta av krutet har lagts på första BioShock. Det är fullt förståeligt att de vill lyfta fram originalet som startade hela äventyret men alla som tidigare upplevt hela resan kommer lämnas hungriga efter mer, för utöver den nygjorda dokumentären som filmats och lagts in i BioShock finns det inte mycket mer att hämta.

bioshock-thecollection-img02För att få tillgång till dokumentärens avsnitt behöver du hitta filmrullar som ligger utspridda över hela Rapture och dessa innehåller spoilers. Om du upplever spelen för första gången bör du avvakta med dessa tills du tagit dig genom äventyret, du kan sen i lugn och ro kolla genom dessa från videoarkivet i startmenyn. Ken Levine och Shawn Robertson levererar intressant och matnyttig bakgrundshistoria kring hur Rapture kom till och trots att det är samlingens största tillskott är det en lärorik sådan. Om vi ska prata lite om mekaniken är det en lika solid upplevelse nu som det var för alla år sedan, kontrollerna rör sig som de ska och att skifta mellan Plasmids/Vigors och vanliga vapen är lekande lätt och du kommer snabbt in i systemet. Det dröjer inte länge innan jag hittar mina favoritkombinationer och det går verkligen att kontrollera fiender genom en rad olika metoder tack vare arsenalen som spelen erbjuder. Det är tveklöst Infinite som erbjuder det tightaste spelsystemet och jag kan inte finna ett enda tekniskt fel som skulle förstöra min upplevelse. Ettan och tvåan har inga större brister på den fronten heller men det känns slöare och segare att hålla fiender i schack.

bioshock-thecollection-img05Det finns naturligtvis många mer moderna shooters som har ofantligt mycket bättre kontroll för eldstrider men det är inte den primära anledningen till varför du vill besöka Rapture och Columbia; det är världen, karaktärerna och historien som gör att BioShock sticker ut från den gemensamma skjutglada massan. När första BioShock lanserades erbjöd det ett manus av rang som jag aldrig tidigare stött på i ett spel av samma genre, det lämnade mig lamslagen och även om andra visiten inte hade samma käftsmäll hamnade jag ändå på arslet när det begav sig till Columbia. Naturligtvis kan jag inte få exakt samma känsla igen nu när jag redan vet vad som kommer hända men ändå är det en mäktig känsla som infinner sig när jag återvänt till havsbotten och skyarna. Om den här samlingen fortfarande kan väcka denna typ av känslor på en gammal veteran kan jag bara föreställa mig att nykomlingar kommer klia sina huvuden mer än en gång när allt är sagt och gjort. Det är alltså ingen hemlighet att denna samlingsutgåva mest lämpar sig för spelare som aldrig tidigare har testat på BioShock. Om du nu inte plötsligt har fått ett jättestort sug att spela om dessa klassiker, då är det bara att hugga in i The Collection.

bioshock-thecollection-img01Oavsett om du väljer PC, Xbox One eller PlayStation 4 kommer du få en jämn och balanserad upplevelse eftersom titlarna har optimerats likvärdigt för alla tre format. Jag nämnde det tidigare men det ska påpekas än en gång att detta är något för de mest dedikerade fansen, men det är också alldeles perfekt för alla som vill resa till Rapture och Columbia för första gången. När prislappen också ligger på under femhundra spänn ser jag ingen ursäkt till varför du skulle missa chansen att få uppleva några av förra generationens bästa fps.

• Bästa sättet att uppleva BioShock
  • Matnyttig dokumentär om spelserien
  • Prisvärd samling