Battlefield 4 – Kampanjen i singleplayer

Trenden inom FPS har varit att satsa mer på multiplayer och mindre på singleplayer där Dice inte har varit ett undantag överhuvudtaget. Trots det fick Battlefield 3 kritik för sin korta kampanj vilket studion hoppas förändra då de lovat att satsa mer på kampanjen i Battlefield 4.

När Battlefield 3 släpptes fick spelet mycket beröm för sin multiplayer medan kampanjen i singleplayer kritiserades för att vara alldeles för kort. Vår recensent Victoria Saade påpekade faktumet att dess innehåll var kort och bland det som fanns med, var det enligt henne alldeles för mycket klichéer. Så Dice verkar av döma från presentationen ha lyssnat på kritikerna angående singleplayer. För på plats fanns game director Stefan Strandberg för att prata om just den delen och gav sina synpunkter samt berättade lite om vad Dice har satsa på den här gången.

För de som har sett spelsekvensen kunde soldaternas ansikten synas och de som har tittat på The Wire, kunde känna igen Michael K. Williams, som spelat Omar Little i serien. Hittills är han den enda kända skådespelaren som har bekräftats av Dice och förutom mer realistiska ansikten, vill Dice förmedla andra saker. Stefan Strandberg berättade på presentationen att känslor är något de vill återge och skapa det vill säga att man ska känna en samhörighet med andra soldater. Svåra beslut som kan påverka gruppen kommer att behöva tas vilket enligt Stefan var ett slags bevis på hur mycket mer man har jobbat med singleplayer.

Humor är något som vi kommer antagligen att få ser mer av även om Stefan Strandberg inte nämnde det. Men inledningen på spelsekvensen med Bonnie Tylers låt ”Total Eclipse of the Heart” visar på att de verkar vilja ha in mer humor i ett actionspel. Även om det inte kommer att vara en actionkomedi med Eddie Murphy, vill Dice också förmedla andra typer av känslor för Stefan Strandberg pratade om just den punkten. Med rubriken ”Play With Your Squad” vill man också förmedla öppenhet när det gäller att spela sig igenom singleplayerkampanjen och då menar Stefan Strandberg att spelet ska anpassa sig till ens spelstil, beroende på om man är aggressiv eller mer försiktig.

Målet med singleplayer är att förmedla samma spänning som spelarna upplever multiplayer och för Stefan Strandberg var det viktigt att påpeka det faktum att fordon i kampanjen kommer att spela en större roll. Eftersom de används flitigt i multiplayer tyckte utvecklarteamet att element som gör den delen spännande, ska föras över till singleplayer.

Xavier Ladu – som spelat singleplayer i både Call of Duty samt Battlefield 3:

”Även om multiplayer i Battlefield 3 passar mig bättre än den i Call of Duty, då det går lite långsammare vilket i sin tur gör att jag bättre hänger med så betyder det inte att Dice gör allting bra. För av alla singleplayer-kampanjer jag har spelat, har Call of Duty överlag haft bättre. Black Ops hade väldigt varierande miljöer och cool story som började från en rökig bar, via Vita Husets hemligaste rum som slutade med ett häftigt sista uppdrag på ett skepp. 

Storyn i Battlefield 3 var inget speciellt överlag och jag tycker inte att den var dålig men den stack inte heller ut. Av det vi fick se i spelet verkar det som att Dice den här gången siktar mer mot action blandat med lite komedi. Vilket är bra men kommer det att räcka för att singleplayer ska bli lika bra som de i Call of Duty? Jag är tveksam för även om det går att prata, så gäller det att få till det och det finns en punkt som gjorde att jag är tveksam till det blir så som Dice hoppas.

Stefan Strandberg pratade om att föra över spänningen från multiplayer till singleplayer. Redan där uppstår ett problem och jag kan relatera det till sportspelen. När du spelar en match online mot en annan mänsklig motståndare, så uppstår det en helt annan spänning än att bara dra igång en match mot en datorstyrd motståndare. Samma sak gäller för FPS enligt mig och därmed går det inte att föra över spänningen från multiplayern till kampanjen där man spelar själv. Sedan är det lovande att de vill blanda in mer känslor men där man ska ta beslut kring olika svåra situationer lyckades inte beröra mig men det kan finnas andra delar som gör det.

På just den punkten i övrigt har Call of Duty lyckats beröra, inte minst med flygplatsscenen i Modern Warfare 2. Eller om vi tar Black Ops som exempel återigen, tonen i spelet när man förs till Vita Huset och in i ett hemlig rum där man får prata med president John F. Kennedy satte en ton som andades spänning. Men vad samtliga spel har gemensamt är att de är linjära och även om Dice pratade om att förstora spelytan, visade mellansekvenserna att du ändå kommer att behöva ta en väg framåt för att nå ett mål Dice vill att du ska nå. Så speciellt öppet spel kommer det inte att bli så alla som förväntade sig flera alternativa scenarios kommer att bli besvikna.”

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord