Battlefield 4 – Frostbite 3 debuterar

Sista delen i alla presentationer Dice höll under sin kväll om Battlefield 4 var om grafikmotorn Frostbite 3. Vi har fått se vad Frostbite 2 har varit kapabel till att hantera men till kvällen ville gänget berätta mer om hur de gått vidare med sin grafikmotor som vi fick se prov på under speldemonstrationen.

Efter att ha fått se en demonstration av spelet, fått höra som art direction och singleplayer var det dags för kvällens sista presentation: Frostbite 3. Grafikmotorn som uppgraderats från tvåan visade prov på en hel del imponerande saker under visning, där de man pratade med reagerade på hur mycket som kunde förstöras samt ljuskällorna. När Battlefield 3 släpptes var det första gången Frostbite 2 användes och sedan dess har många utvecklare inom EA använt sig av grafikmotorn. Något som senior development director Carl ALmgren var stolt över när han berättade om det där.

I drygt två år har Frostbite 3 varit under utveckling och målet har berättade han, varit att en högprestanda-PC ska kunna visa upp knivskarp grafik samt andra saker så som förstörelse, ljuskällor samt andra saker. Istället för att göra små uppgraderingar menade han att många delar av Frostbite-motorn skrevs om till den tredje generationen av studions egna grafikmotor. På skärmen passade han på visa hur editorn såg ut och med tre skärmar har utvecklarna kunnat se hur en förändring påverkar PC-, PlayStation 3- samt Xbox 360-versionerna av Battlefield 3 i realtid. Frostbite 4 erbjuder samma slags verktyg och vi kunde se lite hur det var att jobba med grafikmotorn, eller i alla fall för de som kan programmering.

Att vitt skilda spel som Need for Speed: The Run och Mass Effect har använt sig av Frostbite 2, gjorde att Dice till uppgraderingen plockade in människor från BioWare samt EA Black Box för att jobba med att ta fram del tre av Frostbite. Just de vitt skilda spelen samt två olika studios, påpekade Carl Almgren var till stor hjälp för Dice under arbetet. Målet med grafikmotorn var enligt honom att leverera drama, mänsklighet samt en upplevelse som känns trovärdigt.

Karaktärerna kommer att vara mer mänskliga och inga förrenderade mellansekvenser kommer att dyka upp och Michael K. Williams, som synts tidigare har fått sitt ansikte inscannad berättade han. Själva animeringarna av soldaterna har gjorts med hjälp av samma teknologi som både FIFA samt NHL har använts sig av när de velat animera rörelser från fotbolls- respektive hockeyspelare. Med Frostbite 3 innebär uppgraderingen att även AI:n ska bli bättre.

Miljöerna går att påverka och förstöra än mer där vind till exempel, påverkar hur flaggor till exempel fladdrar. Explosioner lämnar större eftertryck på miljöerna och givetvis så finns det mer ljuskällor som är av det realistiska slaget. Träd till exempel kan antingen stå kvar, röra sig extremt allt beroende på ifall en explosion till exempel sker nära det. Arbetet med att ha miljöer som går att förstöra påbörjades redan 2006 berättade Carl Almgren och Battlefield 4 är det fjärde spelet där man haft förstörelse i åtanke.

Xavier Ladu – blev imponerad av vad Frostbite 2 var kapabel till då

”Rent tekniskt imponerar Frostbite 3 oerhört och om vi inte pratar om hur bra eller dåligt singleplayer samt multiplayer kommer att bli, kommer grafikmotorn Dice uppgraderat till Battlefield 4 att driva på utvecklingen för datorerna. Alltifrån hur vind påverkar flaggor till ljuskällor imponerade under kvällen. Att andra EA-utvecklare kommer att använda sig av Frostbite 3 kommer inte att bli någon större överraskning överhuvudtaget för den andra generationen av grafikmotorn från Dice är populär bland de andra utvecklarna.

Det mest negativa med detta blir att det kommer att krävas nya datorer för att klara av Frostbite 3 och sen sett till kapaciteten för PlayStation 3 samt Xbox 360, har jag svårt att tro att Frostbite 3 kommer att kunna göra sig rättvist på konsolerna. En release av Battlefield 4 till konsolerna är inte helt otänkbart med tanke på strategin utgivare har däribland EA, det vill säga att sälja så mycket som möjligt. Men nästa generations konsoler kommer att kunna hantera grafikmotorn på ett bättre sätt och därför skulle det inte förvåna mig heller om Battlefield 4 släpps till nästa Xbox-konsol samt PlayStation 4.

När Battlefield 4 väl släpps kommer vi att imponeras av Frostbite 3. På singleplayer i alla fall för där kommer det att finnas tid att se vad den är kapabel till överlag. Men på multiplayer kommer man inte att ha lika mycket tid att se de detaljerna tror jag och är det en speldel som gamers kommer att ägna mest tid åt som det såg ut på Battlefield 3, är multiplayern. Sen får vi hoppas på att mer saker går att förstöra och att Dice helt enkelt inte bara har ökat antalet zoner med förstörbara miljöer. För om man vill rasera ned en byggnad i multiplayer så att det inte kan användas av snipers, som på taket väntar på sina mål vore idealiskt ur ett strategiskt perspektiv. Men vi får se hur mycket mer som går att förstöra och att det inte är skriptat till vissa zoner som Dice tycker får förstöras.” 

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord