Battlefield 3 intervju

Jag hade legat sömnlös hela natten, tanken om att få pröva Battlefield 3 ekade i mitt huvud. Att få suga in sig den virtuella krigsförningen från den nya Frostbite 2.0 motorn var nu inom räckhåll. Äntligen! Trots att min kropp strängt sa nej till att gå upp kl 05:00 så tvingade min FPS-hjärna mina trötta lemmar att lämna den bekväma sängen. Efter stora intag utav koffein bar det äntligen av till Jönköping – till nördarnas paradis – till Dreamhack. Det osade iver över Elmia, iver över att få rigga upp sin dator och börja den stora dator-festen. Nervositeten slog mig när jag stod framför den gigantiska Battlefield 3-väggen, snart var tiden inne. Jag och Sebastian vallades in tillsammans med de andra pressmänniskorna som var där för att se, spela och tycka. En liten presentation höll och fjärilarna i magen höll på att spränga mig inifrån, så nära nu, men ändå så långt borta. Efter presentation så fick vi byta några ord med Patrick.

Du kan börja med att presentera vem du är.
Jag heter Patrick Bach och är verkställande producent för Battlefield 3 och jobbar på Dice

Hur skulle du förklara vad Battlefield är?
Battlefield är generellt sätt en förstapersonsskjutare, med det extra djupet i att vi har väldigt mycket fokus i att spela teamplay, man kan göra bra ifrån sig utav att vara den snabbaste eller den bästa skytten, man kan hjälpa laget att vinna om man så vill, men det är också så adderat djup med att vi har en del fordon, vi har förstörelse i miljöerna som faktiskt påverkar det sättet du spelar och en miljon massa andra lull lull som gör det roligare.

Hur länge har Battlefield 3 varit under utveckling?
Battlefield 3 har egentligen varit under utveckling sen vi blev klara med Battlefield 2 som var 2006, men det har varit mycket diskussioner om vad som är nästa stora steg för Battlefield. Generellt sätt så har Battlefield serien stått för sten, sax, påse gameplayet, balansen, det är någonting som vi har velat ha haft kvar. Däremot upptäckte vi ganska snart att vi inte hade teknologin för att bygga det här spelet, för vi vill ta ett stort steg framåt som får det att kännas som nästa generations spel. Så vi började bygga Frostbite 2.0 motorn, Frostbite 1.0 motorn var redan igång och hade redan släppt Bad Company 1 när vi började bygga den här motorn, för vi upptäckte att vi var tvungna att bygga om den här motorn, och det tar ju ett tag. Så vi byggde Bad Company 2 under tiden som vi fortsatte att utveckla Battlefield 3. Så att man kan säga att det har tagit ungefär tre år.

Hur stort är Battlefield teamet?
Det får jag tyvärr inte säga, det har tydligen någon aktie-påverkan om jag säger det. Men jag kan säga att det är betydlig större än Battlefield 2 teamet, bara vårat multiplayer-gäng är större än Battlefield 2-teamet så att det är väldigt, väldigt stort.

Vad är det som inspirerar er till att göra ett sådant här FPS-spel med den där extra touchen.
Det är faktiskt ingenting annat än oss själva, vi vill bygga det där spelet vi vill spela. Och just det där hårda, kalla och anonyma tycker vi känns lite så där tråkigt, det är inte ens så att vi tycker att vi måste göra något annorlunda, utan vi fokuserar väldigt mycket på att göra det vi själva gillar. Så att gå på magkänsla och på sitt egna hjärta är själva grunden. Sen så ska det vara kul för många människor men vi är så pass många i teamet som har lite olika inställning och känsla som adderar djup. ”Jag spelar på det här sättet – men jag gillar att spela såhär” och då ska vi se till att alla dom personlighetstyperna finns representerade i spelet och det är lite så vi har tänkt när det gäller våra kits. Att vi har fyra grundpersonligheter i multiplayer, sen har du personliga val inom de kitsen. Det är också mycket med fysikaliteten som gör att man känner att man är där, det ger en känsla som man inte riktigt få i något annat spel, och det är det vi har jobbat så mycket med under de här åren.

Du nämnde att ni har en ny motor, Frostbite 2.0, Vad är det som kommer skilja sig så mycket från den gamla motorn?
Det kommer du märka när du spelar. Man kan säga att vi har förbättrat alla system, så alla motorns komponenter är antingen helt nyskrivna eller kraftigt uppdaterade. Sen har vi själva designbiten som vi har jobbat väldigt mycket med, balans och sådana där saker har blivit bättre än vad de har varit tidigare. Så personligheten vi har haft kommer få en boost framåt genom att vi kan förfina det vi själva redan har gjort. Generellt sätt kan man säga att allt från ljussättning, det ser mer naturlig och autentiskt ut som gör att det känns roligare att bara springa omkring, till att du faktiskt kan ha ett dynamiskt ljus så att du kan skjuta ut ljuskällor som faktiskt påverkar gameplayet. Animationerna, hela systemet är nyskrivet, vi jobbade ihop med samma animationssystem som FIFA använder, för att vi anser att det var det bästa på marknaden. Dessutom råkade det vara EA också. Så vi har jobbat med EA-tech som bygger det systemet, men vi har byggt om den animationsmotorn så att den ska passa till Battlefield, och det gör den, det ser mycket bättre ut när folk rör sig, man vill ju att det ska kännas och se bra ut. Ljud är givetvis förbättrat, destruction, allt!

Battlefield handlar ju väldigt mycket om sammarbete, kommer spelet stödja Co-op och split-screen?
Ja och nej, Vi kommer ha Co-op i spelet, helt egna uppdrag som inte har någonting med singelplayer att göra, helt egna upplevelser. Vi kommer inte stödja split-screen.

Är det mycket nya vapen och fordon som kommer presenteras eller har ni finslipat på det ni har?
Nä, vi har ju snarare trillat tillbaka till Battlefield 2 än Bad Company 2 när vi har tittat på vad vi vill ha för vapen och så vidare. Det mesta är våra egna önskemål men också en del community-request, fordon samma sak, vilka fordon tycker vi mest gör mest skillnad. Vi har stoppat in jets till exempel, Så du kommer kunna flyga och uppleva luftstrider, men vi behåller även saker massa saker som vi tycker fungerar väldigt bra som är populära, så att det är en mix utav både nytt och gammalt.

I Bad Company 2 har Sniper-klassen blivit lite utav en favoritklass, har ni gjort något för att balansera upp så att folk väljer de andra klasserna också?
Ja, det finns ju flera saker. Vi har ju både förbättrat och försämrat Sniper-klassen, nu kan du ju ligga ner som du aldrig kunde i Bad Company 2 så du syns ju mindre om du bara ligger och trycker, dock så är det krångligare att ta sig upp om du ligger ner än om du sitter på knä, så du får ju samtidig en nackdel om du väljer att ligga ner. Du har ju även det här breath-systemet så du får ju en mycket större sway på vapnet när du zoomar in, så istället för att det är stabil i början så är det instabilt i början, så du får ju liksom andas, hålla andan, sikta och trycka av. Vi har även jobbar mycket med reflexioner i scopet, så ju mer zoomat ditt vapen är desto mer glimt ger vapnet från sig. Du kommer se att det blinkar till upp från kullen och då kommer du veta att någon siktar på dig, då man göra någonting åt det som till skillnad från Bad Company 2 där det bara smällde till och man inte riktigt vet vart det kom från. Vi har jobbar mycket mer med den där awareness-biten, att det är fysisk, att en blank yta ger från sig en reflektion, för att det ger en balans och blir mer trovärdigt. Sen måste vi givetvis tänka på det roliga före det realistiska men snipern har ju för och nackdelar.

Kommer det finnas mer speltyper i Multiplayer-läget?
Ja, det enda jag kan avslöja är det som ha råkat läcka ut tidigare, det är ju till exempel att vi har stoppat in det mest önskade spelläget som är Team Deathmatch som vi aldrig har haft i Battlefield vilket är lite pinsamt när man tänker efter, det som är intressant i Team deathmatch i Battlefield är att man kan spela Deatchmatch med destruction och fordon, det har vi ju inte sett i något annat spel förut, bara den mixen kommer göra det intressant.

Har Dice fått mycket uppmärksamhet efter eran  presentation utav Battlefield 3 på E3?
Ja det kan man säga, vi blev nominerade till, vad jag vet nu, 43 olika priser på E3 varav 20 redan är vunna av dem, så vi har fått väldigt mycket positiv feedback utav folk som har varit där. Vi hade sex timmar kö in till det ni kommer att få spela här utan att behöva stå i kö alls, folk stod alltså i kö sex timmar, spelade 30 minuter och kommer ut och är tårögda och skitglada. De tyckte att det var värt de där sex kö-timmarna, att stå i kö hela dagen för att bara få spela ett enda spel gör en varm i hjärtat och tycker att det är så kul att folk tycker det. Vi trodde inte att det skulle bli så uppskattat som det blev, varken singelplayer eller multiplayer. Så vi är ju väldigt lyckliga över att folk tycker att det är så pass bra som faktiskt vi tycker att det är.

Har det påverkat erat arbete nu när det är så uppmärksammat efter E3?
Nja, jag tror det påverkar mest negativt. Man blir ju lite skrajj och tror att nu har förväntningarna ökat, men de har dem ju inte. Vi har ju ett motto på Dice och det är att om vi är nöjda så kommer alla andra att vara nöjda, så vi jobbar egentligen bara mot att vara nöjda själva, var har väldigt hög kvalitetskrav på studion och alla individuellt har väldigt höga krav på sig själva, det är nästan så att man måste dämpa dem så att de inte ska jobba ihjäl sig. Men generellt sätt så tycker folk att det är väldigt roligt att jobba på Dice, för att de vill jobba där, så vi har inga problem med motivering. Dock så får ju folk lite ont i magen när de ser hur uppskattat det blir och blir rädda för att kraven har höjts, de har redan höga krav och att det ska höjas ytterligare, så mitt jobb är att säga att ”nej vi har bara byggt det vi ska bygga, vi ska bara bygga klart det” För vi vet att vi har ett bra spel som vi själva tycker om.

Tiden börjar rinna ut så får jag ställa en sista fråga som kanske är lite personlig, Vilken är din favorit-klass?
Det är är lite intressant, I Bad Comapny 2 så spelade jag assault, jämt, jämt, jämt men nu lutar jag mer åt att jag faktiskt spelar som engineer i Battlefield 3, för att den klassen har mer utav de egenskaperna jag har som grundpersonlighet, så jag är lite mer engineer i Battlefield 3 än vad jag har varit tidigare.

Så du säger alltså att Battlefield 3 kan göra så att jag får en ny favorit-klass?
Absolut!

Direkt efter intervjun så var det min tur att spela, jag satte mig bakom en utav de många datorerna som susade tyst bredvid, skärmen svarta och datorn välde ur sig en multiplayer match från Battlefield 3. Det var Rush, speltypen jag så väl känner igen, trots att jag ville så mycket så var mina kontrollhänder inte van vid tangentbordet, men jag bet ihop och lyckades ändå ta mig in på topp fem-listan. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, känslan var en bladning utav harmoni och kaos, djupheten i spelet är slående. Jag kände en kontroll över min karaktär som jag inte känt tidigare, de har gjort ett spel där karaktären faktiskt gör som man kommenderar att den ska göra. Det är något som får mitt nördhjärta att slå extra fort när man trycker in ström i bröstet på sin kamrat för att få hjärtat att hoppa igång under ett regn utav bly. Inte nog med att spelmekaniken är tight så är det visuella något utöver det vanliga, ljuset gör sig så snyggt mot de olika ytorna och miljön man befinner sig i är en sönderbombad skönhet. Battlefield 3 kommer ta fps-genren till en ny nivå, och göra mig, en van fps-konsol-spelare till PC-religös.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord