Battlefield 1 Recension

Om Dice tillsammans med EA meddelar att Battlefield 1 har gjort stor succé och en uppföljare ska släppas nästa år, förstår jag inte hur vi ska motivera oss.

Jag reagerade både med förvåning och glädje när Dice utannonserade att Battlefield 1 skulle utspelas under det Första Världskriget. Istället för att fortsätta med krig i sci-fi-miljö, valde man istället att förflytta spelserien hundra år bakåt i tiden.

När Call of Duty: Modern Warfare släpptes hade många av oss tröttnat på spel med Andra Världskriget som tema. Det släpptes så många spel att vi skämtade om att nazisterna var spelvärldens favoritfiende. Däremot har man knappt gjort något med Första Världskriget och det är märkligt då konflikten skulle förändra världsbilden för alltid. Andra Världskriget kom som en konsekvens av Första och konflikterna i dagens Syrien, Irak, Israel/Palestina och Europa, kommer faktiskt från gränserna som drogs efter 1918 då kriget officiellt tog slut.

Vi som är intresserade av historia, måste dock alltid vara vaksamma när Hollywood gör en film baserad på Andra Världskriget till exempel. Även om det baseras på verkliga händelser, så tar man sig alltid kreativa friheter vilket gör att benämningen ”baserad” oftast ska tas med en nypa salt. Så borde man se Battlefield 1, för något återskapande av Första Världskriget är det knappast tal om. Istället har Dice använt sig av kriget där vapnen, miljöerna, de stridande länderna och slutresultatet bildar en bas för spelet. Tyskland kommer knappast att vinna kriget men kampanjen baseras på hur kriget fortlöpte för de stridande makterna. Därmed behöver ni inte vara oroliga för Dice har knappast skrivit om historien men inte heller tagit ett specifikt slag och försökt återskapa det i spelet.

Battlefield 1 – Weapons GameplayKampanjerna i Battlefield 3 och Battlefield 4 imponerade knappast på mig. De kändes tråkiga och då fanns det ursäkter för att ge sig ut för att spela multiplayer direkt. Inledningen med kampanjen ”Storm of Steel” där man tar sig an rollen som flera soldater ur bataljonen Harlem Hellfighters, är utan tvekan bland de mest intensiva inledningar jag har varit med om på länge. Bataljonen bestod av en majoritet av afro-amerikaner plus en del latinamerikaner då icke-vita inte fick slåss tillsammans med vita inom den amerikanska armén vid krigets utbrott. Tyskarna har påbörjat ett anfall och du ska försöka överleva så länge som möjligt och för varje död soldat, syns både ett namn och ett födelseår samt året personen dog. Meningen är att vi ska beröras av ett smutsigt krig där alltför många unga människor dog och med den inledningen har Dice lyckats väl. En annan kampanj som briljerar är Avanti Savoia som handlar om en italiensk soldat i specialstyrkan Arditi, som skickas till fronten tillsammans med sin bror för att försöka pressa tillbaka Österrike-Ungern. Resterande kampanjer bidrar kanske inte lika mycket med känslor, däremot får vi oss en dos underhållning i sann Hollywood-stil.

Därför känns det märkligt att gå ut i slagfältet och se att allting är precis som det har varit. Mellansekvenserna plus inledningen ger en bild av att detta är en nystart, vilket man knappt ser där ute på fältet. Inte för att Battlefield 1 är ett dåligt spel utan tvärtom, det är ett mycket bra spel. Men vi har sett det förut och de som gnäller över att sportspelen är samma spel varje år fast med ett nytt skal, borde även gnälla på Call of Duty eller Battlefield 1. Du har Storm of Steel som ett mycket bra exempel på hur Dice vill ge oss en bild av vi går in i en ny era. Samtidigt har du de andra kampanjerna där uppdragen känns igen från förr och under vissa moment känner man sig som Rambo fast under Första Världskriget. Som ren underhållning fungerar det och kontrollmässigt fungerar det bra, bara att vi har sett det förut. Känslan av att jag snart kommer att tröttna kommer att infinna sig om Dice fortsätter i samma fotspår. Ändra ej ett vinnande recept heter det men vad händer om publiken skulle börja tröttna? Vill återigen påpeka att Battlefield 1 inte är ett uselt spel utan tvärtom men att förnyelse är något utvecklarna kanske ska börja tänka på i framtiden.

battlefield1-img13Pratar vi om de tekniska detaljerna har Dice lyckats väl med Frostbite och på sina håll känns kriget lerigt, smutsigt samt dystert. Inte för att jag någonsin låg på fronten, men ögonvittnesskildringar samt bilder från Första Världskriget ger sådana indikationer på hur det var under kriget. Miljöerna är varierande och vackert återskapade trots att det handlar om ett krig. Detaljnivån är också imponerande, speciellt på vapnen som i leriga områden blir smutsiga vilket förvisso är naturligt men häftigt att se i spel. Studion har dessutom lyckats väl både med dialogerna men också med ljudet från alla vapen som samsas med musiken. Jag har ingenting att anmärka på när det gäller ljudet överlag och i dagens spel är det oerhört viktigt att inte enbart grafiken är detaljerad & vacker, utan att även ljudet bidrar med stämningen. Battlefield 1 levererar utan tvekan ett mycket bra ljud till spelupplevelsen och skapar genom kampanjen olika slags stämningar som både skrämmer men också vill ge en bild av att någonting spännande håller på att hända.

Ingen recension på Battlefield 1 är komplett utan att vi nämner multiplayer. Vi har tidigare sett hur Dice har skapat mycket underhållande matcher i Battlefield-serien och de fortsätter i samma bana med Battlefield 1. Tempot är långsammare jämfört med Call of Duty men det gör knappast spelet lättare för det. Fortfarande är det viktigt att använda sig av omgivningen, sikta rätt och framförallt tänka istället för att bara springa runt och skjuta ned allting som rör på sig. Jag har spelat och haft oerhört roligt med multiplayer, speciellt med de nya spellägena studion har introducerat till i år. I War Pigeons handlar det om att lagen ska antingen stoppa fienden från att skicka iväg ett meddelande med hjälp av en duva, eller så ska du göra samma sak och förhindra fienden från att stoppa uppdraget. Favoriten är annars Operation Rush där ett lag ska skicka iväg meddelanden via två telegrafmaskiner medan det andra ska stoppa det. När A och B har stoppats eller alternativt använts, avancerar man på kartan till nya punkter vilket gör att matcherna också kan bli långa. Av alla spellägen i Battlefield 1, är det Operation Rush jag har spelat flest timmar med och kommer att fortsätta spela med även i framtiden när spelet har funnits ute ett tag.

battlefield1-img01Om Dice tillsammans med EA meddelar att Battlefield 1 har gjort stor succé och en uppföljare ska släppas nästa år, förstår jag inte hur vi ska motivera oss. Mycket av spelmekaniken känner jag igen från förr och vi börjar se samma tendenser hos Call of Duty. Frågan är om genren och de två spelserierna är i behov av förnyelse för risken finns annars att vi kommer att börja tröttna. I fallet med Battlefield 1 handlar det om ett mycket bra spel vars största problem är det faktum att det liknar föregångarna för mycket. Detta är oroande för egentligen borde Battlefield 1 kännas som en förnyelse men så är inte fallet. Lyckligtvis känns det uppfriskande att vi åkt från framtiden tillbaka till Första Världskriget som pågick mellan 1914-1918.

• Multiplayer
  • Kampanjen
  • Imponerande grafik & ljud