Intervju: Jason Kingsley och Alien vs Predator

Runt halv nio på morgonen, efter att ha åkt med tunnelbana så var vi framme i Rådhusets tunnelbanestation och skulle leta efter Piperska Muren som enligt kartan skulle befinna sig mitt emot Tingsrätten. I samma Stockholms-ö återfinns även Stadshuset och Kronobergshäktet och trots att Piperska Muren ska ha vara en känd konferenslokal, var det första gången som jag hade hört talas om denna byggnad. Pan Vision hade flugit hit SEGA som i sin tur tog med sig några utvecklare till ett par spel. En hel del av speljounalister i Norden lär ha kommit för att få spela Alien vs Predator, något de ansvariga för evenemanget hade lovat oss. Tyvärr ställdes själva presentationen av spelet in och efter att ha sett de andra, fick vi instruktioner om att hålla intervjun kort när det skulle bli vår tur att få träffa Rebellion, något jag såg fram emot väldigt mycket.

Mitt allra första minne av Alien vs Predator är inte det till Jaguar, utan till PC som släpptes 1999 och vid den tiden var jag runt 14 år gammal. En hel del klasskamrater hade fastnat för skräckfilmer och föräldrarna ansåg att man var tillräckligt gammal för att få se Scream och Scream 2. Ingen av de filmerna lyckades skrämma mig och jag kände mig ganska så besviken över hypen, däremot lyckades Alien vs Predator att göra det. Inte blev det bättre av radarn som skulle spåra antingen aliens eller predators och speciellt med aliens var det skrämmande då man snabbt var tvungen att skjuta ner dem, fly, samtidigt som syran skulle undvikas och allt det skulle man försöka göra samtidigt. Pipandet när någon varelse började närma sig hjälpte även den till förstärka skrämmandet. Det var nog första gången ett spel har skrämt mig så mycket och tillsammans med Andreas Rikk som satt bredvid mig under intervjun, skulle vi prata om Alien vs Predator som släpps till PC, Playstation 3 och Xbox 360 nästa år.

Jason Kingsley

Kan du presentera dig själv?
Jag heter Jason Kingsley och är vd samt kreativ chef hos Rebellion. Jag grundade företaget tillsammans med min bror för 13 år sedan och vi gör ett återbesök hos den värld där Alien vs Predator utspelas i för femte gången. Vi har tidigare gjort det till Jaguar, som ni grabbar kanske minns. Sedan gjorde vi även den mer berömda pc-versionen där Fox Interactive var utgivare medan någon annan utvecklade Alien vs Predator 2. Vi har gått tillbaka till varumärket de tre senaste åren tillsammans med SEGA så det är med spänning vi jobbar med detta skräckspel för den vuxna publiken till de nya konsolerna.

Jag kommer minns PC-versionen väldigt mycket som kom ut 1999. Vad känner du för spelet idag?
Väldigt exalterad! Vi hade en massa idéer till den versionen men som vi inte kunde förverkliga på grund av den begränsade teknologin som fanns då. Vi hade inget stort utvecklingsteam då men idag har vi ett väldigt stort team och är en av Europas största självständiga spelutvecklare och har över 100 anställda som jobbat med AvP de två senaste åren, detta högkvalitativa spel som har 12-14 timmar enbart i singleplayer.

Sedan har vi också multiplayer så jag är tillfreds och väldigt stolt då det är ett mer välpolerat spel och väldigt skrämmande så ja, jag hoppas att det når förstaplatserna (på försäljningslistorna) här och hoppas att det får bra betyg, för det förtjänar det. Samtidigt så är problemet att förväntningarna är så pass höga att vi kanske inte kan nå dem. Men folk förstår förhoppningsvis att i och med varumärket så har karaktärerna begränsningar i vad vi kan göra med dem vilket är bra när det handlar om den kreativa biten, samtidigt som vi måste ha en balans mellan de tre karaktärerna vilket har varit svårt att få till på multiplayer.

avp1

Av pc-versionen, återigen så kommer jag ihåg radarn när man spelade som marinsoldat...
Du menar motion trackern? Den som piper?

Exakt!
Den är inkluderad i spelet på exakt samma sätt! Den är mer sofistikerad numera och vi kan göra betydligt mer med det så ja, den finns där och är väldigt användbar. Speciellt när man jagar Predator så är den användbar eftersom predatorn kan bli osynlig vilket blir intressant att se på multiplayer. Vi har teknologi som gör att man ser fotsteg och när predatorn är osynlig och hoppar ned, så syns damm från nedslaget. Vi går noga igenom multiplayer och när man skjuter på predatorn så kan den vara osynlig men träffar man den så syns blod, vilket gör att man kan se vart den befinner sig.

Rikk: Det jag minns med motion trackern var att den inte var så användarbar eftersom den skrämde skiten ur en! (skratt)
Ja (Kingsley skrattar högt)! Det är en fantastisk mekanism till en film, för att kunna skrämma folk när något (otäckt) kommer. Den säger dig att något kommer men man är inte medveten om vad och det hjälper kanske inte så mycket (skratt). Så det är ett väldigt användbart verktyg för oss som berättar en historia att ha med och kunna skrämma andra med. Så den kommer definitivt att vara fokus på i spelet.

Rikk: som 12-åring som man var vid den tiden så har den satt sina djupa spår på en (skratt). Allt man hörde var det där pipandet!
(Jason fortsätter att skratta högt) Den gör det va!? Man hör det där ljudet och det skrämmer en, som en slags reflex eller hur? Hjärnan reagerar på ljudet och man skräms av det.

avp2

1999 släpptes Aliens vs Predator som ett pc-exklusivt spel. Idag kommer det till Ps3, Xbox 360 och Pc. Tycker du att marknaden har ändrats när det gäller FPS till konsoler, att det är mer accepterat att spela med en handkontroll?
Ja absolut! Det är något vi har tittat på när det gäller svårighetsgraden och det första spelet (pc-versionen) var väldigt svårt. Till den här versionen så ska vi se till att när det gäller just svårighetsgraden att det är så pass svårt att det är utmanande men vi ska också se till att det finns en ”easy mode” för de som inte är så bra. När det gäller konsolerna, tyckte jag att det var svårare att spela FPS med en handkontroll än med mus och tangentbord, något jag är väldigt van med. Så vi måste modifiera svårighetsgraden lite till konsolversionerna kanske, men vi ska se till att det finns fler alternativ när det gäller den delen så att det passar de flesta. Vi vill att folk ska komma ihåg spelet som en värdig uppföljare till den ursprungliga pc-versionen.

Vid den tiden var också online multiplayer begränsat till pc-spelen, idag har alla spel multiplayer i stort sett. Vad har ni gjort för att försäkra er att gamers ska spela just ert spel online?
Självklart så är alla tre varelser spelbara på multiplayer vilket i sig är spännande och det i de kombinationer man själv vill, så det går att spela en rasorienterad death match. De som vill kan spela med aliens, marinsoldaterna eller predators, beroende på vilken man föredrar att vara mot andra. Sen kommer man att kunna spela mixade team death matches där någon kanske vill spela som aliens och marinsoldater i samma lag vilket är coolt om de vill spela på det sättet. Vi har även andra spännande multiplayerlägen i spelet som ”Predator Hunt”. Den enda personen som kan få poäng är predatorn och alla andra är marinsoldater som måste döda den och dödar man predatorn, så blir man den. Om inte predatorn dödar en marinsoldat inom en viss tid, runt 30 sekunder till två minuter eller beroende på hur lång tid man spelar, förlorar rätten av vara predatorn och någon annan tar över.

Det är ett briljant spelläge där ett gäng marinsoldater scannar av i stort sett alla träd och letar efter något och det skapar panik när tiden börjar rinna ut för predatorn som måste döda en soldat och alla tänker ”shit, predatorn kommer hoppa ned från ett träd!” (skratt). Det är väldigt roligt och med alla tre varelser kan vi skapa några unika spellägen. Vi ha också ”last man survival” vilket vi även hade i föregångaren och som många spel har t.ex. Left 4 Dead, vilket jag tycker gör en briljant tolkning av co-op survival mode. Vi hade läget i det föregående spelet som sagt och gör ett återbesök samt försöker att göra vårt bästa. Vi har andra idéer vi håller på att bli klara med då vi ligger mellan alpha- och beta-stadiet. Spelet kommer ut i slutet av februari och vi tänker bli klara med detta innan jul så att vi håller fortfarande på att lägga till multiplayerlägen.

avp3

Angående kartorna i spelet, kommer ni att ha miljöer som vi känner igen från filmerna?
Det kommer att finnas en hel del man känner igen från filmerna tillsammans med helt nya miljöer i en twist med andra miljöer som man kommer att känna igen. Vi vill tillfredsställa hardcore-fansen av filmerna samtidigt som vi vet att det kommer en ny generation människor som introduceras till den fantastiska värld där aliens, predators och marinsoldater finns. Så vi måste se till att anpassa spelet till de samtidigt som hardcore-fansen kommer att känna igen saker från det föregående spelet. Så kommer man ihåg det gamla spelet kommer man att utbrista ”ah det där känner jag ju igen från föregångaren!”, vilket är coolt, en liten nod to the past.

Jag läste att ni kommer att ha ”trophy kill” från Predator-filmen. Kan du berätta mer om det?
Ja, det är ett ganska så kontroversiell sak som finns med men spelet är från 18 års ålder, så det är verkligen inte lämpligt för barn. Så jag tänker inte berätta om hur fel eller våldsamt det är med och så vidare (skratt). Det är ett spel för en vuxnare publik som förstår skräckfilmerna och karaktärerna. Okej, det är en fiktiv värld men vi försöker göra det så realistiskt som möjligt i den fiktiva världen. Tittar man på predatorn i filmerna som slaktar folk, tar deras skinn och huvuden som troféer för att sedan polera dem. Så vi lekte med idéen att man får poäng när man utför en ”trophy kill” med predatorn vilket de gör. En av sakerna som de kan är att dra ut huvudet från kroppen och att även ryggraden följer med. Det är riktigt groteskt och hemskt vilket jag tyckte första gången jag såg det och tänkte ”usch!” (skratt).

Det är väldigt orealistiskt, man kan inte dra ut ryggen sådär, det är inte så det går till! Men det ser bra ut, fungerar väl till den sofistikerade publiken vi riktar in oss på och vi vill att det ska vara som en slags belöning att spela med predatorn, att den beter sig som den bör göra. I multiplayer går såklart att utföra utföra det. Det finns inget bättre än att smyga och döda en fiende, samtidigt får den personen se när det hela sker vilket är briljant medan andra tittar på och skrattar åt det hela. Det är ganska så blodigt och våldsamt och ganska så chockerande som i fallet med alien. Alien med sin munattack, har ni sett den? (Både Rikk och jag svarar resolut ja) Den biter i någons öga och det är en ganska så hemskt varelse (skratt), i en fiktiv berättelse. Samtidigt måste man ta vara på verkligheten och implementera det på något sätt i den fiktiva världen.

avp4

Vi kommer att testa spelet, inte direkt efter intervjun men senare. Kan du berätta för oss hur man utför en ”trophy kill” på Ps3? (skratt)
(Jason börjar skratta mer än vad han har gjort tidigare under intervjun) ja, nej, men… För det första så måste du välja en karaktär, det är hemligheten. Prova allihopa eftersom den enklaste karaktären att förstå är marinsoldaten då det är en miljö som många som har spelat spel känner igen. Predator har fantastiska möjligheter. Alien däremot är en utmaning, en riktig stor utmaning på grund av navigationen samt andra saker.

Tyvärr tog vår intervjutid slut alldeles för fort efter min sista fråga och det kändes väldigt snopet att bli avbruten mitt under intervjun samtidigt som schemat var tight för alla som åkt till Stockholm. Medan nästa spelsite eller speltidning gick in i samma rum passade Rikk på att fotografera mig med Jason och vi fick hans mailadress. Även om mail inte ger samma svar som vid en ”riktig” intervju, är tanken annars väldigt god samtidigt som jag hade velat ställa fler frågor och framförallt om Alien vs Predator: Requiem till PSP som släpptes 2007 och floppade rejält. Vad hade Rebellion lärt sig av floppen och vad hade man gjort annorlunda till kommande AvP? Detta var frågor jag inte fick chansen att ställa till Jason.

avp5

På ett rum hade Pan Vision tillsammans med SEGA sex tv-apparater med lika många Ps3-konsoler där man kunde testa Alien vs Predator multiplayerlägen som ”Predator Hunt” eller ”Last Man Survival”. En person som visade sig vara PR-ansvarig gick omkring och gav de som spelade instruktioner i ”Predator Hunt” då de allra flesta tycktes veta hur man styrde marinsoldaten. Vid den här tiden hade folk börjat lämna tillställningen och det var inga problem att hitta en ledig konsol. I samma rum befann sig ett par killar från Creative Assembly som passade på att spela och en av de höll på att sjunga om allt möjligt, vilket fick oss i rummet att skratta. Efter ett tag kraschade spelet och de flesta från SEGA såg det som ett tecken på att det var dags att packa ned för att kunna hinna med flyget till Storbritannien.

Jag hann prata med Segas PR-ansvarig men eftersom mina frågor var till Jason, ställde jag en om trophy kill vilket han inte kunde berätta så mycket om tyvärr av sekretesskäl. Det enda han kunde berätta var att det skulle bli grymt och man skulle bli belönad på något sätt. Ställde även frågan vart de skulle åka och det var till Storbritannien alla skulle där ett liknande evenmang skulle hållas. PR-ansvarige berättade att tre killar som är fanatiker av Aliens vs Predator hade lovat att komma utklädda till varelserna. De skulle göra det gratis och samtidigt som det var en rolig grej, tyckte han att de inte var riktigt kloka. Bara hoppas att de får vars ett exemplar av Alien vs Predator februari nästa år. Av det lilla jag hann spela så märktes det att den version vi spelade var en tidig sådan då vissa grafiska buggar sågs men utan tvekan så var ”Predator Hunt” både roligt och spännande på samma gång. Trackern var lika skrämmande som för tio år sedan och ifall det blir en succé återstår att se.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord