Actua Soccer 2

Under en väldigt kort period fick EA Sports plötsligt konkurrens från en brittisk utvecklare vid namnet Gremlin. Förutom några plattformsspel utmärktes de av releaserna för deras Actua-serie som innehöll ishockey, golf och självfallet fotboll.

Marknadsföringen för Actua Soccer 2 runt 1997 då spelet släpptes var 3D och då pratar vi om 3DFx det vill säga grafikacceleratorer. Grafikkorten som skulle förbättra grafiken hade börjat dyka upp och Gremlin från den brittiska industristaden Sheffield var snabba med att utnyttja tekniken till sina sportspel. Dessutom satsade de på ”motion capture” där Michael Owen stod för spelarnas rörelser medan Alan Shearer utsågs till talesman för spelet. Målet var att ta över marknaden från Konami och EA Sports som var dominanterna på scenen.

Redan då kunde Gremlin stoltsera med att spelarna hade detaljerade ansikten trots att de i sig kanske kändes lite väl fyrkantiga i efterhand. Kameravinkeln som var standard var snett uppifrån vilket hade sitt syfte i att visa grafiken men den fungerade faktiskt när man började prata om gameplay. På planen såg spelarnas rörelser någorlunda verkliga ut och tempot gjorde att matcherna var riktigt underhållande. Dessutom bjöds vi på kommentatorn som faktiskt var riktigt bra trots att tekniken inte var fulländad jämfört med idag men matcherna kändes än häftigare.

Vid den här tiden hade jag tillgång till en handkontroll, Xterminator från tillverkaren Gravis och visade sig fungera oerhört bra. Men den som tvingades spela med tangentbord hade absolut inget att frukta. Tvärtom visade sig att Actua Soccer 2 fungerade lika bra med tangentbordet och inlärningskurvan var låg men bemästrandet krävde flera timmars spelande. Både grafiken och speltempot var mycket bättre på PC än på Playstation där Actua Soccer 2 också fick sin release och med en hyfsad PC gick det att ha snygg grafik. Fördelen med Playstation vid den här tiden var utan tvekan handkontrollen då inte många PC-ägare hade en och redan då tyckte folk att sportspelen passade konsoler. Gremlin hade valt att ha enkel kontroll och hade man turen som ägde ett tangentbord som klarade av flera knapptryckningar kunde två spelare samsas med ett tangentbord. För min del var handkontrollen väldigt viktig då mitt tangentbord inte klarade av den saken då ett datorn började ge ifrån sig ett ljud.

På grund av licensskäl fick vi spela med landslag men de visade sig ha licenserade spelare. På den tiden representerade Klas Ingesson och Kenneth Andersson det svenska landslaget men landslagströjorna var påhittade. Tack vare den detaljerade grafiken hade Gremlin kunnat få licensen för landslagen och haft de riktiga tröjorna för så snyggt var det jämfört med de andra spelen. Istället hade Gremlin sin design på tröjorna men det visade sig inte vara något att anmärka på eftersom det räcker med att landslagen har samma färger på sina tröjor som de ”riktiga” landslagen använde.

För Gremlin slutade sagan 1999 då de köptes upp av Infogrames och de hann med att släppa Actua Soccer 3 1998 innan varumärket ”Actua” försvann i och med uppköpet. Del tre var ett mycket bra fotbollsspel med förbättringar samt detaljer som att inte alla matcher var fullsatta. Men det var med Actua Soccer 2 som Gremlin under en kort period verkligen utmanade jättarna i kampen om fotbollsfansen. Föregångarna höll inte måttet jämfört med Actua Soccer 2 och detta var utan tvekan deras bästa spel bland dem som släpptes med namnet ”Actua”. Dock fick de en viss upprättelse när man beslutade sig för att släppa ett annat spel från de: Actua Pool. Remaken fick en release till Nintendo DS och under en kort period fick vi återigen bekanta oss med varumärket ”Actua”. Några som fick lämna Gremlin grundade senare studion Sumo Digital och har bland annat släppt Sega Sonic All Stars Racing.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord