Ace of Spades är i sitt esse – Intervju

Den senaste tiden har vi kunnat rapportera vida brett om hur den indie-insipirerade titeln Ace of Spades med utvecklarna Jagex i spetsen har tagit sin spelarbas med storm. Den simplistiska idén född ur kärleken till titlar som Minecraft, Team Fortress 2 och framförallt Infiminer träffade många rakt i hjärtat och Jagex spiller nu ingen tid med att expandera till nya höjder.

Allra senast lade spelet till sig med ny DLC inför Alla Hjärtans Dag. I det gangster-inspirerade tillägget titulerat ”Valentines Day Massacre” tilldelades spelarna sex stycken nya karaktärsmodeller, en ny karaktärsklass, fyra stycken nya vapen, två nya kartor och två helt nya spellägen. I ”VIP” har de båda lagen varsin viktig karaktär att beskydda, samtidigt som deras uppgift blir att utradera motståndarlagets skyddsling. ”Territory” delar in spelkartan i olika områden inom vilka spelarna kommer att slåss för att erövra och behålla mark. Hela detta paket ligger tillgängligt på Steam för 25 kronor.

I förra veckan satte sig PowerGamer ned tillsammans med Rob Kinder ifrån Jagex för att ta reda på var Ace of Spades kommer ifrån, var det är och framförallt vart det hela är påväg.

Ace of Spades är till synes född ur kärleken till spel så som Minecraft och Team Fortress 2. Hur kom denna titel till att bli, egentligen?

”Även om Minecraft sannerligen har skickat block-byggar-mekaniken till ofantliga höjder, så har nog Infiniminer varit den absolut viktigaste förebilden för Ace of Spades. Innan spelet gick in i heltidsutveckling hade vi ett upplägg som var utan det klassbaserade spelet vi har idag – det fanns vissa val för din karaktärs utrustning, men det var allt! Team Fortress-vibbarna var någonting som vi kände att vår titel skulle dra stor nytta av och det var därför vi lade till de olika spelbara klasserna. Genom tillägget av Classic Mode genom nedladdningspaketet från början av året känner vi att vi verkligen har ett kompletterat paket.”

Spelet kunde avnjuta strålande recensioner under sina betadagar och kammade till och med hem en ”Månadens spel”-utmärkelse under November förra året. Hur kommer ni att fortsatt underhålla spelet nu efter dess release?

”Vår först prioritet kommer alltid att vara spelet som det är – Vi gör veckovisa uppdateringar för att adressera alla problem som når vår uppmärksammhet för att se till att spelandet är så stabilt som bara möjligt. Vi ser också till att släppa både gratis och kostande DLC, vilket även inkluderar användar-skapat material, för att hålla spelet fräscht. I det långa loppet kommer vi att sikta på att inkludera ännu mer nivåer och innehåll framtaget av användarna själva och även nya element som tillåter communityn att dela med varandra. Det är genom detta som spelet kommer att frodas.”

Med tillägget av Classic Modet-paketet som ni släppte i Januari så har ni tagit tillbaka spelandet till det skyttegravs-baserade spelandet som är inspirerat av första världskriget och som ger starka vibbar ifrån spelets beta-dagar. Hur tycker ni att detta spelläge fungerar ihop med det spelets annars ganska hektiska och förstörelse-centrerade speldynamik?

”Precis som jag nämnde tidigare så tycker jag att dessa båda spellägen kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt. Kärnan ur spelandet – skapande, förstörelse och FPS action får mycket utrymme på båda sidor av spelet, men en har ett högt tempo och känns mer arkadigt medan det andra är långsammare och mer taktiskt. Vi ser både hur spelare disponerar ut sin tid jämnt mellan de båda speltyperna och hur vissa har en klar preferens, men det är tydligt att spele har rum för båda speltyperna och vi kommer att fortsätta med att underhålla dem båda medan vi rör oss framåt.”

Ett spel som Ace of Spades är högst beroende av engagemanget av sin spelarbas. Hur arbetar ni tillsammans med spelarna för att se till att spelet är allting som de vill att det ska vara?

”Anledningen till att vi implementerade Classic Mode är för att det är någonting som spelarna sa att de ville ha. Hela vår attityd från början har varit att lyssna på vår community, inkludera dem i utvecklingsprocessen och uppmuntra till diskussion kring alla element av spelet för att se till att de ständigt förbättras. På grund av detta ser vi Classic Mode som ett spelar-utvecklat läge. Vi har satt upp ett team av personer ifrån communityn vars uppgift är att samla in feedback och åsikter ifrån spelarna gällande den nuvarande versionen som vi sedan använder för att komma med uppdateringar som vi släpper gratis. Det är inte riktigt ett öppen önskelåda – om vi känner att någonting inte skulle fungera kommer vi inte att genomföra det – men vi gör ändå vad vi tycker att alla utvecklare borde göra, vilket är att lyssna på spelarna som har kul med ditt spel och ta deras åsikter och önskemål med dig.”

Kommer framtiden att erbjuda ännu mer användarskapat innehåll i Ace of Spades?

”Tveklöst. Vi har redan skapat verktyg som kommer tillåta spelarna att designa sitt eget innehåll. Detta kommer helt och hållet handla om egetskapande. Vi kommer att berätta mer om detta inom en snar framtid.”

Ace of Spades besitter en växande scen av klaner och kompetetivt spelande. Vad är utvecklarnas syn på detta?

”Detta är någonting som vi helhjärtat vill stödja och underhålla. Vi erkänner det faktum att vi inte har tillräckligt med verktyg som tillåter skräddarsydda, LAN- eller kompisspel. Det första steget för att förändra detta är att möljliggöra för spelarkontrollerade servrar, vilket vi kommer att påbörja betatest för under den kommande månaden. Idén är att spelare ska kunna hyra servrar inom vår struktur som de sedan är i kontroll över, vilket tillåter dem att skapa spel helt enligt sina egna preferenser. Här hoppas vi på att organiserade matcher och turneringar ska kunna växa fram. ”

Hur ser den närmsta framtiden för Ace of Spades ut?

”Först och främst vill vi slå fast att vi ser Ace of Spades som ett långtidsprojekt. Vi vet att vi har en levande, aktiv och engagerad community och vi vill underhålla och stödja denna genom att fortsätta med att skapa nytt fantastiskt innehåll under en lång tid framöver. Att ha en stor plattform för användarskapat material på toppen av det kommer att vara grädden på moset.

I det långa loppet vill vi inte göra någonting hellre än att introducera Ace of Spades för nya spelare. Vart vi är i slutet av 2013? Omöjligt att säga!”

Skaffa Ace of Spades på Steam, redan idag!

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord