Defunct Recension

• Oslipad kontroll • För få banor • Framedrops mellan banor

3.0
Användarbetyg: 0.0
0
Defunct Recension
Av: Victor Holyba, den: 13 februari, 2016 kl kl. 13:42

Det positiva med Unity-motorn som de senaste två åren har ökat i popularitet är den enorma frihet man får i skapandet av ett spel oavsett genre. De senaste åren har vi sett motorn ge uttryck för shooters, äventyr, retro-inspirerade RPG:er och 2D-plattformshoppare m.m. och bland dem har en stor skara strålat av originalitet och djup. Trots att Defunct inte har så märkbart mycket djup kan jag inte neka att jag inte sett ett äventyrsspel i dess like. Svenska studion Freshly Squeezed har nu släppt sitt debutspel på Steam men vad är det exakt?

Defunct följer en liten enhjulig robot som trillat ur ett fraktskepp och krashar på vår framtida jord nu bebodd av andra enhjuliga robotar som verkar ha rensat planeten på habitat och ersatt dem med bl.a. ramper, generatorer och allt behöver för att färdas fram i all hast. Målet är att ta sig hem till fraktskeppet för att reparera sin trasiga motor. För att färdas har du ett par finesser till hjälp bl.a. en gravitationsmotor som genom att ha den aktiv när du rullar ner för en kulle hjälper dig att accelerera kraftigt. Defunct handlar helt enkelt om att färdas otroligt snabbt och det med stil.

Defunct_1_pg

Världen är uppdelad i elva banor som är sömlöst kopplade, vissa större än andra och med olika huvudsyften. De flesta banor är rätt straightforward och handlar enbart om att ta sig igenom och till nästa bana. Men för den som vill samla allt i spelet gäller det att ha koll på hur många collectibles den nuvarande banan har och hålla ett öga efter dem medans du rusar fram. Ofta leder det till att tempot dras ner och checkpoints får laddas om flertalet gånger för att kunna hitta alla då de är rätt så välgömda. Bandesignen är till början rätt tillsynes simpel och består mestadels av kullar och studsmattor förmodligen för att du ska få en känsla av kontrollen. Något som hade varit helt acceptabelt för ett längre spel men då jag plöjde genom hela ”huvudstoryn” på en dryg timma känns det som ett missat tillfälle att ha med mer av de fartfyllda berg-och-dal-baneliknande segmenten som nås under den senare halvan av spelet. Något som Defunct lyckas väl med är att ta mig tillbaka till de adrenalinfyllda racingspel såsom Extreme G racing och F-Zero, två spel som jag lade hundratals timmar på att försöka bemästra under den gyllene Gamecube-eran. Men när huvudstoryn är så bipolär med vad den vill åstadkomma så får jag luta mig tillbaka på att ladda om mina favoritbanor och plöja igenom dem om och om igen för att senare utmana mig själv i Time Trial-utmaningarna. För de flesta som plockar upp Defunct är det här spelet verkligen börjar. Förutom de elva banorna från storyn har du ett par till som enbart finns tillgängliga i Time Trial-form och alla erbjuder en tight utmaning för att nå guld och en rejäl hårrivande en för att nå platina.

Defunct_2_pg

Men nackdelen med spelet är det som många Unityskapade spel genomlider. Texturer blinkar och i sällsynta fall rentav försvinner helt och hållet, kraftiga framedrops under laddningen av det nya området får dig nästan att vilja ha en cutscene där istället, kollisionsbuggar är få men extremt irriterande när de inträffar med tanke på spelets koncept. Rent designmässigt håller Defunct en hög klass. Världen är charmig och erbjuder tillräcklig miljöombyte för att, tillsammans med musiken erbjuda en enigmatisk upplevelse och får dig att gräva mer och spekulera kring vad som döljer sig under ytan. Jag spelade spelet först med tangentbord och mus men pluggade snabbt in handkontrollen till PC:n då det var alltför svårt att få in rätt linjer för att behålla farten med tangentbordet. Trots att det är mycket bättre med handkontroll är det inte helt felfritt och din input känns lite efterdragen hos båda kontrollsätten.

Defunct_3_pg

Defunct är ett spel främst för speedrunners som vill nå rekordtider och göra banbrytande skippar. Men för casualspelaren är det nog för lite belöning för mödan. Storyläget är kort och ger lite replayvärde i form av att du kan välja banor rakt av från menyn och samla lite collectibles. Men frågan är om det är värt att plocka upp dem för att låsa upp nya färger till din robot eller lära dig ett nytt trick som bara är där för kosmetiskt syfte. Efter ett par försök att nå guld på en bana men misslyckats på grund av att ha studsat från väggen i fel vinkel eller tappat all momentum för att jag landat lite kort på en kulle är jag redo att hoppa ur Time Trial, ladda min favoritbana och köra den en gång för att avsluta med ett leende på läpparna. Det är mysigt. Men inte mer än så.

Defunct_1_pg
Defunct_2_pg
Defunct_3_pg