Lego Marvel’s Avengers Recension

• För många och stundtals förvirrande pussel • Ljudet och dialogen i synnerhet • Väldigt mycket hoppande i storyn

3.0
Användarbetyg: 4.0
3
Lego Marvel’s Avengers Recension
Av: David Wiltz, den: 10 februari, 2016 kl kl. 21:07

Det var väldigt länge sedan jag spelade ett Lego-spel maniskt. Höjdpunkten på min karriär var när jag (i alla fall enligt mig själv) kunde titulera mig som stormästare i det klassiska Lego Racers från 1999. Jag spöade alla mina klasskamrater i lågstadiet med mitt specialbyggda fartmonster som var en kombination av en sarkofag och ett rymdskepp. Sedan dess har jag bara skrapat på ytan bland de olika titlar som kommit med Lego’s logga på.

Jag har haft mitt öga på Lego’s samarbeten med olika filmstudios ända sedan Lego Star Wars överraskade åtminstone mig i kvalité och vilket mottagande det fick när det släpptes 2005. Spelet kändes som en fräsch fläkt och vitaliserade spelserien igen. Sen dess har konceptet ”Spel där dina favoritkaraktärer från senaste storfilmen görs om i gulligt Lego-manér” använts väldigt flitigt. Personligen har jag tyckt att spelen varit okej i den utsträckning jag provat, men de har alltid gett mig intrycket att jag inte länge tillhör målgruppen utvecklarna inriktar sig på, vilket nog är mitt fel för jag har… eh ja, blivit äldre och eventuellt lite kräsnare. Lego Marvels Avengers utspelar sig över de två senaste filmerna men innehåller även snuttar ur karaktärernas egna filmer. Personligen så tycker jag upplägget av berättelsen kunde varit bättre. Man kastas fram och tillbaka mellan scener ur The Avengers, Avengers: Age of Ultron, Captain America: The First Avenger, Iron Man 3, Thor: The Dark World och Captain America: The Winter Soldier. Det känns inte som att man egentligen lagt så mycket eftertanke på att hålla en snygg röd tråd rent dramaturgiskt utan man har istället valt de scener man tyckt varit coolast och lagt ut det lite på måfå.

LMA-Friends

Gameplay-mässigt är det inte så mycket nytt från det jag sett från t.ex. Marvels Super Heroes. Man styr två karaktärer med lite varierande förmågor som man kan byta mellan för att få lite omväxling under striderna. Under uppdragens gång skiftar man också mellan olika par av karaktärer vilken gör omväxlingen lite större. Den stora (och kanske enda?) nyheten gameplay-mässigt är möjligheten att göra kombos med dina karaktärer som resulterar i en kraftigare attack. Ett exempel är Kapten Amerika och Tors samarbete där asaguden hamrar Mjölner in i Kaptenens sköld, vilket resulterar i en imponerande explosion som utrotar det mesta i närheten. Just dynamiken och samarbeten mellan karaktärerna under single player och att spelet har en välgjord co-op del (även om den ibland haltar lite i vissa story sekvenser) gör att striderna är det som i grund och botten håller upp hela spelet. Jag spelade största delen av spelet solo men upplevde det mycket mer underhållande att spela tillsammans med en vän. Du kan t.ex. under spelets sandlåde-läge sticka iväg och göra sidouppdrag separat för varandra, perfekt om man är typen som absolut bara MÅSTE låsa upp allt innehåll i spelet (och det är vansinnigt mycket, även om det går dubbelt så fort på två personer). Personligen fick jag dock aldrig något större sug för detta.

LMA-Cap

Det finns dock några saker som irriterar mig något fruktansvärt i spelet, varav två saker jag känner jag måste belysa lite extra. Det första har med pussel att göra. Alla Lego-spel har pussel och problemlösning i sig, och många har också gjort detta väldigt bra. Men just i Lego Marvels Avengers tycker jag oftast att dessa element stannar upp flytet i spelet och några gånger har detta också lett till att jag fastnat på ett ställe och inte kommit vidare. Det värsta var när jag behövde ta till internet för att få svar på vad som ska göras och jag hoppas att detta in tyder på bristande intelligens hos mig. I ett specifikt tillfälle precis i början av spelet skulle jag vrida på en kanon för att skjuta bort en skrothög som blockerar en trappa. Men HUR man skulle göra denna manöver eller att man ens skulle rotera fanskapet fattade jag först efter jag gjort lite efterforskning.

LMA-Gameplay

Det andra irriterande faktumet är ljudet. Det känns som allt krut har lagts på spelets animationer och grafik, som verkligen är välgjorda. Spelet känns flytande och striderna hade inte varit hälften så roliga om det inte vore för de välgjorda animationerna men ljudet i spelet är långt ifrån i samma klass. Den största bristen är dock dialogen. Varje gång en karaktär pratar i spelet så känns det väldigt inklippt och separerat från vad som händer runt omkring en. Ibland så duckar även resten av ljudbilden kraftigt så fort någon öppnar käften. Det drar ner hela känslan något otroligt. Anledningen är förmodligen att man velat använda rösterna från filmerna, men detta känns mer onaturligt än genuint i detta fallet. Lego Marvels Avengers är ett spel som inte överraskar på något sätt om man tittar till tidigare Lego-spel av samma karaktär, några nya features utmärker sig dock som t.ex. co-op attacker under strider. Det känns tyvärr som att man försökt återupprepa konceptet från det välgjorda och överlag hyllade Lego Marvels Super Heroes men man når inte ända dit och lyckas även göra några rätt så frustrerande missar på vägen.

LMA-Team

I grund och botten är det dock är helt ok spel. Striderna är roliga och den typiska glimten-i-ögat-humorn som man hittar i de flesta Lego-spel är det som håller spelet från att kännas som en enda lång transportsträcka med alldeles för många återkommande pussel inslängda. Om man aldrig spelat något spel i serien tidigare skulle jag rekommendera att införskaffa Lego Marvels Super Heroes istället. Men om man tar spelet för vad det är eller vill ha något att spela med en medlem av den yngre generationen i co-op så kan Lego Marvels Avengers vara en solid investering.

LMA-Cap
LMA-Large-Boxart
LMA-Review-Thumbnail