Firewatch Recension

• Bitvis FPS-drop • Många val saknar betydelse

4.0
Användarbetyg: 4.3
7
Firewatch Recension
Av: Anders Sandberg, den: 8 februari, 2016 kl kl. 19:00

Om du inte visste något om Campo Santo skulle deras debuttitel kunnat handla om precis vadsomhelst, men jag råkar veta att två av de främsta hjärnorna bakom Telltales The Walking Dead har grundat denna studio. Sean Vanaman och Jake Rodkin lyckades skaka om spelvärlden med sin första säsong av TWD, men kan de lyckas en andra gång med Firewatch?

Precis som jag beskrev ovan är det två individer som har erfarenhet av berättande i tv-spel som ansvarar för utvecklingen av den aktuella titeln, därför är det inte helt överraskande att spelet i fråga har stor fokus på handlingen och manuset. Du börjar ditt äventyr som Henry, en medelklassherre som inte utmärker sig inom några specifika områden utan han är en ganska lagom kille. Du får en kort introduktion i hans bakgrund samtidigt som du växlar till nutid där han håller på att förbereda sig inför ett kommande jobb, han ska arbeta som skogsvaktare i Shoshone National Forest. Direkt vid sin ankomst blir Henry välkomnad av sin arbetsledare Delilah, som dessutom är full på jobbet. Han lägger ingen större energi på hennes pladder utan vill istället bara däcka i sängen och återhämta sin styrka efter dagens tuffa vandring. Du har blivit placerad i ett utkikstorn och det är därifrån du ska utgå när du gör dina dagliga strapatser. Din chef befinner sig i ett separat torn längre bort i parken men ni har båda god utsikt över vad som försiggår i närområdet. Det dröjer dock inte länge innan du börjar upptäcka konstiga händelser och med Delilah i andra änden på din radio försöker ni gemensamt gå till botten med vad som egentligen händer ute i vildmarken.

FW-Tower

Det som Firewatch lyckas med otroligt bra är att skapa en historia som känns trovärdig och mänsklig. De båda huvudkaraktärerna framställs med uppenbara brister och deras personligheter etsas in i ditt hjärterum tack vare Rich Sommer och Cissy Jones, de två fantastiska röstskådespelarna som gör en makalös insats. Dialogen mellan dessa känns genuin och äkta, manuset driver hela tiden händelserna vidare utan att det känns förhastat och det lyckas dessutom med konststycket att gripa tag i en mer och mer för varje timme du spenderar i Wyomings natur. Från resans början tills dess att sluttexten rullar kommer du ha spenderat fyra till sex timmar men det är absolut en upplevelse du vill göra mer än en gång för att se vad mer du kan upptäcka och lära dig om naturen likaväl som de två skogsvaktarna. Du bestämmer hur du vill interagera med Delilah och får välja mellan en rad olika svarsalternativ, hur du väljer att konversera kommer sedan påverka tonläget i er relation men i slutändan kommer vissa samtal ändå ske och specifika händelser måste äga rum. Det är absolut ingen illusion att dina val har jättestor påverkan på det stora hela men samtidigt lyckas utvecklarna skapa två intressanta människor som du vill veta allt om, och det är omöjligt på en spelomgång.

FW-Cave

Du kommer som sagt utforska ett begränsat område där du utför en rad olika uppgifter och till ditt förfogande har du diverse olika verktyg, bland annat radion för att kommunicera. Det finns också karta, kompass, rep och många andra förnödenheter som kan vara användbara i diverse situationer. I sann Metroid-vania anda kommer du låsa upp nya områden efter att Henry plockat på sig ny arsenal och detta pågår ända fram till slutspurten. Det finns också utspridda lådor som innehåller ny information som fyller på kartan, men det finns också tonvis av extramaterial som du kan förkovra dig i. Det är inte lika stor tyngd i den textbaserade informationen som de muntliga konversationerna men det tillför mer kött på benen för alla som vill veta mer om Firewatch. Hela världen är uppbyggd med hjälp av Unity-engine och än en gång visar denna spelmotor upp sin potential i vad som tveklöst är det snyggaste landskap denna spelmotor renderat till dagens dato. Grafiken kompletteras av de natursköna ljuden som när vinden susar eller när ett regnoväder drar in över dalen, inlevelsen och känslan av närvaro känns verkligen äkta. Kompositören Chris Remo som jobbade med Gone Home har fått uppdraget att öka stämningen i spelet genom några få utvalda toner och dessa är ytterst sparsamma men när de väl ljuder i dina högtalare blir du ett med naturen.

FW-View

Jag älskar verkligen hur Firewatch börjar med en känslomässig berg-o-dal-bana som aldrig tar slut, spelet fortsätter att framkalla varierande känslor ända fram till sista sekund och det kan mycket väl vara utvecklarnas största framgång. Precis som i The Walking Dead är det personerna som står i centrum och deras historia, men det fattas den där lilla extra glöden som urskiljer ett otroligt välgjort spel från ett mästerverk. Firewatch är definitivt det förstnämnda, det råder det ingen tvekan om men rent dramaturgiskt är det något av det bästa jag upplevt, oavsett medium. Det är anledning nog för att du ska ta del av denna färd.

FW-Cave
FW-Large-Boxart
FW-Map