Resident Evil Zero HD Remaster Recension

• Prisvärt • Atmosfär • Spelkänsla • Survival horror som det alltid borde vara
• En del pussel känns malplacerade • Manuset är bitvis tunt

3.5
Användarbetyg: 3.9
7
Av: Anders Sandberg, den: 18 januari, 2016 kl kl. 17:00

Resident Evil är tveklöst en av pionjärerna inom överlevnadsskräck, och det är tack vare eller på grund av RE som många försökt att efterlikna serien. Det som ursprungligen kretsade kring en skräckinjagande atmosfär har dock idag förväxlats med vapenarsenaler som du använder för att plöja ned hjärndöda varelser. När industrin når en viss punkt kan det vara nästintill omöjligt att försöka ändra på den, då kan man lika gärna gå tillbaka till början. Det är exakt vad Capcom har bestämt sig för och nu lanserar studion en ny HD Remake på ursprungstiteln Resident Evil 0.

För er som missade RE0 när det begav sig i början på millenniet kan jag informera om att det utspelar sig innan händelserna i Resident Evil, och när ridån gått ned för Zero kliver det första RE in på scen. Det är inget du måste uppleva för att kunna ta till dig resten av historien men det skapar mer kött på benen till den stora bilden och för alla som vill ha ut mer av detta universum är det ett ypperligt tillfälle att passa på nu när det blir tillgängligt för flera plattformar. Ditt äventyr i Zero börjar ombord på ett tåg, du tar kontroll över Rebecca Chambers och hon ska utforska vart alla hennes kamrater tagit vägen. Det dröjer dock inte länge innan hon behöver tackla andra varelser som stryker omkring på tåget men lyckligtvis får hon hjälp från oväntat håll. Fången Billy Coen som också sökt skydd ombord på tåget hittar Rebecca och de bestämmer sig för att öka överlevnadschansen genom att slå sina kloka huvuden ihop. Tillsammans ska de två gå till botten med vad som egentligen hänt på tåget och vem som ansvarar för dessa vandrande döda. Tåget är bara början och när din resa med de två hjältarna är slut kommer sista stoppet vara upptakten av nästa äventyr, men kommer du överleva hela färden fram?

RE0-Duo

Spelets mekanik är väldigt lik de flesta installationer ur serien, men vi ska givetvis prata lite mer grundligt om några bitar. Du kan använda dig av olika vapen för att hantera det som kommer i din väg men lägg även på minnet att ibland kan det smartaste valet vara att undvika strid helt och hållet. Det finns nämligen ingen bottenlös säck där du kan förvara all ammunition och skjutvapen, utan i det här spelet tvingas du prioritera vad som ska tas med. Ditt utrymme är begränsat till ett fåtal rutor och när alla är fulla måste du slänga iväg något om du hittar en nyckel som måste med till ett specifikt rum. Tacksamt nog är det två spelare som du har kontroll över och båda har varsitt utrymme för föremål och befinner karaktärerna sig i närheten av varandra kan du byta objekt sinsemellan.

En person är alltid aktiv och det är den du kontrollerar primärt men den andre kan antingen stå och vänta på plats eller följa med automatiskt. Hela systemet fungerar väldigt smidigt och genom att skifta mellan individerna får du även lösa lite kluriga pussel, majoriteten kräver dessutom att du växlar mellan de två för att komma vidare. Rebecca och Billy har egna styrkor och svagheter och det gäller att kombinera dessa för att underlätta upplevelsen, Billy kan till exempel ta mer stryk än hans kvinnliga motpart men hon har en kemistbakgrund som hjälper henne att skapa nya vapen samt även läkemedelsörter som Billy inte överlever utan om han ska tackla zombies.

RE0-Shotgun

Allt det här är förvisso endast repetition för spelare som redan överlevt Resident Evil 0 och det är klart att Capcom gjort lite nyheter för att öka innehållsvärdet. Den första och mest logiska aspekten är grafiken som slipats till sedan senaste utgåvan till Wii. Nu stöder spelet widescreen-format men det är ingen lat utsträckning av redan existerande texturer utan det har lagts till nya. Bilden är alltså mycket skarpare än förra versionen och det syns såklart att det inte är utvecklat till generationens konsoler men det lyckas ändå skapa en mycket bra atmosfär och det ökar inlevelsen för hela spelupplevelsen. Ni som är bekanta med RE vet att kontrollerna var ganska klumpiga förr i tiden när det bara gick att röra sig fram, bak och sen fick du vrida din gubbe för att hamna i rätt riktning. Nu går det utmärkt att springa fritt hur du vill och det är iaf en funktion som denna redaktör uppskattar jämfört med originalet. En annan viktigt faktor som skapar stämning är musiken och alla toner som sipprar ut ur dina högtalare, eller hörlurar om du verkligen vill ha en intim upplevelse. Ljudet har blivit mer optimerat till olika typer av utrustning som du har hemma och Capcom vet också att tystnad vid rätt tillfälle kan vara det bästa ljudet.

RE0-Wesker

Kalaset tar ungefär åtta timmar och med en prisslapp på under två hundra känns det absolut som en värd investering. Tempot är av den långsammare sorten och spelare som kräver högre tempo ska troligen undvika detta. Om du däremot söker efter en utmaning som faktiskt kräver lite planering och tålamod är Resident Evil 0 ett mycket bra alternativ. Det här är faktiskt en titel som förtjänar genren ”Survival horror” för det lyckas med att leverera båda bitarna utan att en blir lidande, och det är klart mycket mer än vad många av dagens nyproduktioner lyckas med.

RE0-Duo
RE0-Large-Boxart
RE0-Review-Thumbnail